Езиковите политики в Европа

Езиковите политики в Европа

 

проф.д-р Димитър Веселинов

 

 

Курсът има за цел да разгледа етапите на обединяване на Европа, европейската езикова политика, и да обсъди мястото и бъдещата роля на България в нея. Историческият преглед включва анализ на езиковата ситуация и законодателство в отделните държави и очертаване на процесите, довели до изграждането на общоевропейска езикова политика. Разглеждат се ключови документи (резолюции, декларации, законови актове) и програми определящи посоките на нейното развитие през ХХІ век. Анализът на отделните проекти позволява да се проследи динамиката в развитието на езиковата политика в Европа и да се представят съвременните тендениции в нея, които биха позволи на българските институции да изградят собствена дългосрочна стратегия за европейско сътрудничество и запазване на културната идентичност при премахването на държавните граници.

 

Лекционен курс

 

 

Тема № Наименование на темата Хорариум
Обединена Европа като обект на изследване. Методи и извори за проучване на интеграционните процеси в Европа на регионално, национално и транснационално равнище. 3
Възникване на идеята за обединяване на Европа. От Виктор Юго и идеята му за Обединени европейски щати до Жан Моне. 3
Основни етапи в изграждането на единна Европа от европейска „общност“ с икономически интереси до съвременен европейски „съюз“. 3
Държави-членки и кондидати за членство. Анализ на отделните вълни на разширяване. Специални територии на Европейския съюз. 3
Характер и особености на езиковата ситуация в Европа през ХХ век и в началото на ХХІ век. Мултилингвизъм и плурилингвизъм. Официални езици на Европейския съюз. 3
Европейските образователни доктрини и ролята на езиковото обучение на ХХІ век. Проблемът за запазването на езиковото и културно многообразие. 3
7. Профили на европейската езикова политика. Типове държавни стратегии за регулиране на взаимоотношенията между етноси и езици. Европейският модел за обучение по чужди езици. 3
Развитие на идеята за изработване на „Прагови равнища“ по отделните езици и приложението й в България. Общоевропейската рамка за чуждоезиково обучение и българското държавни стандарти по учебния предмет „Чужд език“. 3
Разработване основите на езиковата политика за многоезична и мултикултурна Европа. Многоезичие, културна самобитност и европейско гражданство. 3
Кодификацията на езика като инструмент на езиковата политика в условия на многоезичност. Българският принос в развитието на европейското чуждоезиково обучение. 3

 

 

Форми и методи на оценяване: писмен изпит

 

Литература:

 

 

Веселинов, Д. Д. Дидро, д`Аламбер и енциклопедията, която промени света (1778-1779) – Книжовни паметници в Университетската библиотека “Св. Климент Охридски” ХVІ-ХХ в. София, 2009.

Веселинов, Д. Европейски измерения на съвременното чуждоезиково обучение. – сп. Образование, № 5, 2006.

Веселинов, Д. Езиковата политика на Съвета на Европа. – сп. Чуждоезиково обучение, 2000, кн. 2, с. 14-20.

Веселинов, Д. Рибният буквар на д-р Петър Берон (1824). – Книжовни паметници в Университетската библиотека “Св. Климент Охридски” ХVІ-ХХ в. София, 2009.

Виденов, М. Българската езикова политика (в светлината на теорията на книжовните езици). София, 2003.

Езици и култури в диалог. Традиции, приемственост, новаторство. София : Университетско издателство. „Св. Климент Охридски“, 2010.

Езикови политики. България – Европа. [състав. Димитър Веселинов, Албена Чавдарова, Мария Стойчева]. София : Университетско издателство. „Св. Климент Охридски“, 2011.

Официален сайт на Европейския съюз: http://europa.eu/

Стойчева, М. Европейска езикова политика. София, 2006.

Davies, Norman. Europe. AHistory. London, 2009.

Les langues vivantes: apprendre, enseigner, évaluer. Un cadre européen commun de référence. Strasbourg, Conseil de la coopération culturelle, 2000.

Siguan, M. L’Europedeslangues, Liège, ÉditionsMardaga, 2009.

PenseretconstruirelEuropede 1919 à 1992. Paris, 2007