Езиковите политики в Европа
проф.д-р Димитър Веселинов
Курсът има за цел да разгледа етапите на обединяване на Европа, европейската езикова политика, и да обсъди мястото и бъдещата роля на България в нея. Историческият преглед включва анализ на езиковата ситуация и законодателство в отделните държави и очертаване на процесите, довели до изграждането на общоевропейска езикова политика. Разглеждат се ключови документи (резолюции, декларации, законови актове) и програми определящи посоките на нейното развитие през ХХІ век. Анализът на отделните проекти позволява да се проследи динамиката в развитието на езиковата политика в Европа и да се представят съвременните тендениции в нея, които биха позволи на българските институции да изградят собствена дългосрочна стратегия за европейско сътрудничество и запазване на културната идентичност при премахването на държавните граници.
Лекционен курс
Тема № | Наименование на темата | Хорариум |
|
Обединена Европа като обект на изследване. Методи и извори за проучване на интеграционните процеси в Европа на регионално, национално и транснационално равнище. | 3 |
|
Възникване на идеята за обединяване на Европа. От Виктор Юго и идеята му за Обединени европейски щати до Жан Моне. | 3 |
|
Основни етапи в изграждането на единна Европа от европейска „общност“ с икономически интереси до съвременен европейски „съюз“. | 3 |
|
Държави-членки и кондидати за членство. Анализ на отделните вълни на разширяване. Специални територии на Европейския съюз. | 3 |
|
Характер и особености на езиковата ситуация в Европа през ХХ век и в началото на ХХІ век. Мултилингвизъм и плурилингвизъм. Официални езици на Европейския съюз. | 3 |
|
Европейските образователни доктрини и ролята на езиковото обучение на ХХІ век. Проблемът за запазването на езиковото и културно многообразие. | 3 |
7. | Профили на европейската езикова политика. Типове държавни стратегии за регулиране на взаимоотношенията между етноси и езици. Европейският модел за обучение по чужди езици. | 3 |
|
Развитие на идеята за изработване на „Прагови равнища“ по отделните езици и приложението й в България. Общоевропейската рамка за чуждоезиково обучение и българското държавни стандарти по учебния предмет „Чужд език“. | 3 |
|
Разработване основите на езиковата политика за многоезична и мултикултурна Европа. Многоезичие, културна самобитност и европейско гражданство. | 3 |
|
Кодификацията на езика като инструмент на езиковата политика в условия на многоезичност. Българският принос в развитието на европейското чуждоезиково обучение. | 3 |
Форми и методи на оценяване: писмен изпит
Литература:
Веселинов, Д. Д. Дидро, д`Аламбер и енциклопедията, която промени света (1778-1779) – Книжовни паметници в Университетската библиотека “Св. Климент Охридски” ХVІ-ХХ в. София, 2009.
Веселинов, Д. Европейски измерения на съвременното чуждоезиково обучение. – сп. Образование, № 5, 2006.
Веселинов, Д. Езиковата политика на Съвета на Европа. – сп. Чуждоезиково обучение, 2000, кн. 2, с. 14-20.
Веселинов, Д. Рибният буквар на д-р Петър Берон (1824). – Книжовни паметници в Университетската библиотека “Св. Климент Охридски” ХVІ-ХХ в. София, 2009.
Виденов, М. Българската езикова политика (в светлината на теорията на книжовните езици). София, 2003.
Езици и култури в диалог. Традиции, приемственост, новаторство. София : Университетско издателство. „Св. Климент Охридски“, 2010.
Езикови политики. България – Европа. [състав. Димитър Веселинов, Албена Чавдарова, Мария Стойчева]. София : Университетско издателство. „Св. Климент Охридски“, 2011.
Официален сайт на Европейския съюз: http://europa.eu/
Стойчева, М. Европейска езикова политика. София, 2006.
Davies, Norman. Europe. AHistory. London, 2009.
Les langues vivantes: apprendre, enseigner, évaluer. Un cadre européen commun de référence. Strasbourg, Conseil de la coopération culturelle, 2000.
Siguan, M. L’Europedeslangues, Liège, ÉditionsMardaga, 2009.
Penseretconstruirel‘Europede 1919 à 1992. Paris, 2007