Текст и визия
д-р Людмил Веселинов
Текст и визия е дисциплина, която е от съществено значение за обучението на студентите в магистърска програма „Преводач-редактор”. Дисциплината разкрива ролята на визията в книгата и печатните издания, авторските графични концепции на художниците, критериите и методите за оценка на печатната графика. Лекционният курс проследява историята на книгата и печатните издания, развитието на пластическата им форма и графиката. Бъдещите редактори и преводачи се запознават с ролята на художника и креативния екип в изграждането на композицията на класическата и съвременната книга. Основен научен проблем представлява превръщането на текста във визия, както в зората на протокнигите, така и днес в модерното книгоиздаване. Основната теза е за равнопоставеност между типографията и видовете изображения в книгата и печатните издания. Студентите се запознават и с основните семейства шрифтове, със спецификата на кирилицата и латиницата.
Лекционен курс
Тема № | Наименование на темата | Хорариум |
1 | Печатното издание, книгата – пространствена форма. Цялост. Завършеност. Графична концепция. | 2 |
2. | Пластически и визуални трансформации на книгата и достигане до кодексовата форма. Протокнига. Архекнига. Специфичното пространство на книгата – кодекс. | 2 |
3. | Превръщане на словото в графична информация. Буквата, шрифтът – силен изразител на внушения. | 2 |
4. | Графичната визия на модерното печатно издание. Елементи на визуалната композиция – изображение и типография. | 2 |
5. | Съвременната образност в медийната среда днес. | 2 |
6. | Постигане на индивидуална авторска графична концепция в книжните издания. | 2 |
7. | Пластически проблеми в модерното издание, обусловени от спецификата му. Цялост. Композиция. Ритъм. | 2 |
8. | Предвидимост на технологичните процеси в творческата идея и в графичната концепция на изданието. | 2 |
9. | Похвати на художника в изграждането на визуална стратегия. Модулна система, структура, композиция. | 2 |
10. | Структуриране на информационния и текстовия поток чрез графичния дизайн. | 2 |
11. | Стандарти, модели, принципи в печатната графика и тяхното нарушаване чрез съвременни творчески подходи. | 1 |
12. | Ролята на креативния екип в печатните издания. Съвременни издателски политики. | 2 |
13. | Визуална идентичност на книгата и печатните издания. Знаковост. | 2 |
14. | Материали за полиграфическо производство на печатните издания. | 2 |
15. | Различната визия на електронната книга. Конкурент или съмишленик. |
Форми и методи на оценяване: Писмен изпит по зададена тема
Литература:
Людмил Веселинов, Графичната визия на българската преса в контекста на световните тенденции, сп. Проблеми на изкуството, 2007, 2, с.35-45. София.
Людмил Веселинов, Новата визуална идентичност на българската преса. Кои вестници промениха графичните си концепции., сборник от научна конференция на Националната художествена академия, 2008, София.
Людмил Веселинов, Библията на Гутенберг и информационният взрив в Европа, сп. Литературата, Софийски университет Св. Климент Охридски, 2007, 1, с. 249-253, София.
Людмил Веселинов, Визуалният феномен Култура, PrintPakmagazine, 2007, 2, с. 34-39
Людмил Веселинов, Култура, медии, публичност. Визуалният феномен вестник Култура, сборник от научна конференция на Софийски университет Св. Климент Охридски, 2008, София.
Васил Йончев, Книгата през вековете, 1972, София.
Васил Йончев, Шрифтът през вековете, 1972, София.
Димитър Георгиев, Режисура на вестника, 1972, София.
Mario Garsia, Contemporary Newspaper Design, 1981