АНОТАЦИЯ
Курсът има за цел да разгледа етапите на обединяване на Европа, европейската езикова политика, и да обсъди мястото и бъдещата роля на България в нея. Историческият преглед включва анализ на езиковата ситуация и законодателство в отделните държави и очертаване на процесите, довели до изграждането на общоевропейска езикова политика. Разглеждат се ключови документи (резолюции, декларации, законови актове) и програми определящи посоките на нейното развитие през ХХІ век. Анализът на отделните проекти позволява да се проследи динамиката в развитието на езиковата политика в Европа и да се представят съвременните тендениции в нея, които биха позволи на българските институции да изградят собствена дългосрочна стратегия за европейско сътрудничество и запазване на културната идентичност при премахването на държавните граници.
УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ
Тема N |
Наименование на темата |
Хорариум |
|
Обединена Европа като обект на изследване. Методи и извори за проучване на интеграционните процеси в Европа на регионално, национално и транс-национално равнище. |
3 |
|
Възникване на идеята за обединяване на Европа. От Виктор Юго и идеята му за Обединени европейски щати до Жан Моне. |
3 |
|
Основни етапи в изграждането на единна Европа от европейска „общност“ с икономически интереси до съвременен европейски „съюз“. |
|
|
Държави-членки и кондидати за членство. Анализ на отделните вълни на разширяване. Специални територии на Европейския съюз. |
|
|
Характер и особености на езиковата ситуация в Европа през ХХ век и в началото на ХХІ век. Мултилингвизъм и плурилингвизъм. Официални езици на Европейския съюз. |
3 |
|
Европейските образователни доктрини и ролята на езиковото обучение на ХХІ век. Проблемът за запазването на езиковото и културно многообразие. |
3 |
|
Профили на европейската езикова политика. Типове държавни стратегии за регулиране на взаимоотношенията между етноси и езици. Европейският модел за обучение по чужди езици. | |
|
Развитие на идеята за изработване на „Прагови равнища“ по отделните езици и приложението й в България. Общоевропейската рамка за чуждоезиково обучение и българското държавни стандарти по учебния предмет „Чужд език“. |
3 |
|
Разработване основите на езиковата политика за многоезична и мултикултурна Европа. Многоезичие, културна самобитност и европейско гражданство. |
3 |
|
Кодификацията на езика като инструмент на езиковата политика в условия на многоезичност. Българският принос в развитието на европейското чуждоезиково обучение.
|
3 |
ПРЕПОРЪЧИТЕЛНА ЛИТЕРАТУРА ЗА ПОДГОТОВКА
Веселинов, Д. Езиковата политика на Съвета на Европа. – Чуждоезиково обучение, 2000, кн. 2, с. 14-20.
Виденов, М. Българската езикова политика (в светлината на теорията на книжовните езици). София, 2003.
Les langues vivantes: apprendre, enseigner, évaluer. Un cadre européen commun de référence. Strasbourg, Conseil de la coopération culturelle, 2000.
МЕТОДИ ЗА ОЦЕНЯВАНЕ: писмен изпит