Координатор: доц. д-р Р. Евтимова
Сегмент 1. Руска кинотеория
проф. д.н Вера Найденова Найденова
30 ч. лекции
- Създаване на ОПОЯЗ. Основни членове. Генезис и еволюция на идеите.
- Идеята за “специфика на изкуствата” и изучаване на киноизкуството. Обща характеристика на авангарда в руското и западноедропейското кино през 20-те години на ХХ век.
- Творчеството на С. М. Айзенщайн и написаното върху него от членовете на ОПОЯЗ.
- Творчеството на Дзига Вертов написаното върху него от членовете на ОПОЯЗ.
- Творчеството на Ал. Довженко и Вс. Пудовкин написаното върху него от членовете на ОПОЯЗ.
- Творчеството на Юрий Тинянов; участието на Тинянов в литературната и кинематографичната практика.
- Творчеството на Виктор Шкловски; участието на Шкловски в кинематографичната практика.
- Творчеството на Б. Айхенбаум.
- Публикуваното от членовете на ОПОЯЗ и развитието на симиотиката и структурно-семиотичния подход при изучаването на изкуството.
- Актуална оценка на сътвореното от членовете на ОПОЯЗ; непреходното и преходното в него.
Лекциите се илюстрират с откъси от филми на разглежданите кинематографисти и с филми, в създаването на които участват.
Избрана библиография:
Вертов Дзига. Статьи, дневники, замысли. М., 1966
Довженко Ал. Собр. соч. Т. 1-4, М., 1966-1969
Пудовкин Вс. Собр. соч. Т. 1-3, М., 1974-76
Тынянов Ю. Соч. Т. 1-3. Л., 1959; Соч. в 3т., М., 1994; Пушкин и его современники, М., 1969; Поэтика. История литературы. Кино. М., 1977; Литературный факт . М., 1993
Шкловский В.Б. Собр. соч. :В 3т. М., 1973-73; В 2т. М., 1983
Эйзенштейн С.М. Избр. произв. т.1-6, М., 1964-1971
Эйхенбаум Б. М. О поэзии, Л., 1969. О прозе, Л., 1969. О литературе, М., 1987
Сборници и енциклопедии
Грозев Ал. Съветска филмова теория на 20-те години, С., 1984
Игнатовски В.Л. Картини от светлина, С., 2008
Кино-энцилопедический словарь, М., 1986
Културология ХХ век, т. 1-2, М., 1997
Литературный энциклопедический словарь, М., 1987
Сегмент 2. Теория на руската драма и театър
проф. Снежина Панова
30 ч. лекции.
Курсът лекции има за цел усъвършенстване на знания върху същността на драмата и театъра. Имам предвид: сюжет, образ, конфликт, композиция и жанр, както и изясняване теоретическият обем на възлови проблеми като: ситуация, действие, диалог, монолог, ремарка, лирично и епично в драмата и театъра.
В кръга на задачите влиза усвояване на теоретическата
характеристика на различните направления, стилове и школи в руската драматургия, както и проследяване /към всяка тема/, съотношението: традиционно – модерно. Става дума за състоянието на драматургичните текстове в историко-проблемен план и за теоретическото им осмисляне и за тяхната сценична реализация на сцената. Откритията на К. С. Станиславски и В. Е. Мейерхолд.
Избрана библиография
Владимиров С. Действие в драме.Искусство. Л., 1972
Аникст А.А. Теория драмы в России от Пушкина до Чехова. М.,1972
Костелянец Б. Драма и действие.Л., 1976
Л. Димитров. Драматургът Пушкин.
Драматургията през 30-те години на ХІХ век – подстъпи към сцената.
Драматургията на Чехов – динамика на неизменността.
Сонди П. Теория на модерната драма. С., 1990
Л. Димитров.”Четвероевангелие” от Пушкин. С., 1999
А. Топалджикова. Авторът в пространството на текста. С., 2002
Патрис Павис. Речник на театъра. “Колибри” , С., 2002
Р. Евтимова. Догадки за смисъла. С., 2005