Д-р Мария Илчевска
Курсът тръгва от презумпцията за властта като трудно уловима граница – мост между културни, етнически и психологически светове, като особена множественост, която често гравитира около скритите значения на някаква надстояща реалност. В представата за властта се напластяват множество образи, които варират между йерархичното възхваляване и анархистичното обругаване, между сакрализирането и сатанизирането, между пиетета и егалитаризма, между адмиративността и подозрителността.
Стъпвайки върху тази основа, магистърският курс по политическа антропология търси отговор на следните въпроси: Може ли да се фиксира, като повече или по-малко постоянно, мястото на властта в сред другите ценности и привилегии за индивида? Би ли могъл той да мине без нея – нито да упражнява, нито да се подчинява на някаква власт? Съществува ли обща основа, от която зависи положението на личността като обект и субект на властта?
Властта предполага в осмислянето й да се въведат някои смислово (пре)наситени и рефлексивно обременени понятия като “Аз”, индивидуалност, социум, личност, другост, субект… Малко концепти са така херменевтично претоварени като понятието власт: то съсредоточава основни социални, психологически, културологически и философски проблеми.
Те са по-скоро отправна точка, “координатна система”, която задава диапазона на едно изследване, карайки го да търси осмисленост чрез докосването до извора на процесите, до вътрешната същност на явленията. Властта като сечение-синтез на дълбинно човешкото – психологическо, социално, интелектуално, етническо; властта като среща на настояще и минало, на история и съвременност, на култура (нормативизираност, подреденост, осмисленост) и природа (стихийност, необузданост, анти-, пред-, извън-нормативност); властта като обединяващ принцип на космическото, социалното, етническото и личностното – всичко това изразява своето единство във възела на противоречията, на максималната близост и отдалеченост, на трудно забелязващите се връзки от взаимно смислово проникване и безпределна дистанцираност.
В търсенето на отговор на тази сложна гама от въпроси, курсът изгражда модел, по който представя различни теоретични възгледи и концепции, формиращи основни културологични диапазони в мисленето за властта.