Педагогическа диагностика
доц. д-р Кирил Банков
Анотация
Целта на курса е да запознае студентите с основните методи за емпирични изследвания и начините за оценяване в образованието. Съобразено с тази цел, се разглеждат основни методи и технологии в педагогическите изследвания. Лекционната част обхваща:
– планиране и организация на педагогическите изследвания;
– основни методи, които се използват в различните етапи на педагогическите изследвания;
– събиране на данните, тяхната статистическа обработка и представяне на резултатите;
– теория на тестовете;
– ролята и мястото на педагогическите изследвания в различните нива на педагогическата теория и практика.
Практическата част запознава студентите с начините на подготовка на основния инструментариум за педагогически изследвания; обработка и анализ на резултатите със статистически софтуер; представяне на резултатите и някои изводи от тях.
Курсът дава възможност на студентите да се ориентират по-добре в особеностите на тестовото изпитване: подготовката, провеждането и оценяването му. Разглеждат се предимствата и недостатъците на този начин на изпитване в контекста на класическата теория на тестовете. От практическа гледна точка студентите се научават да използват компютърен софтуер в дейностите, свързани с оценяване знанията на учениците.
В курса се изучават основни начини за оценка на факторите, които влияят върху успеваемостта на учениците. Използваните методи, технологии и софтуер са приложими не само в педагогическата практика, но и в социологични изследвания от различен характер.
Форми и методи на оценяване:
Курсът завършва с изпит.
Курсова работа – 50% от оценката.
Теоретичен изпит – 50% от оценката.
Лекционен курс – 30 ч.
Теми:
- Количествени и качествени методи за изследване
- Причинно-следствени връзки
- Вътрешна валидност на изследване
- Представителност и външна валидност
- Оценяване в образованието
- Статистически данни и тяхната обработка
- Тестови задачи – видове, особености
- Съставяне на тестови задачи
- Тестови спецификации
- Технология за съставяне на диагностичен тест
- Измерителни качества на тестовите задачи
- Валидност и надеждност
- Тестови скали и норми
- Тестване на статистически хипотези
- Педагогически експеримент
Литература
1. Бижков, Г., Методология и методи на педагогическите изследвания, АСКОНИ-ИЗДАТ, 1995.
2. Милков, Д., Информатика и математически методи в педагогиката, НИ София, 1983.
3. Стоименова, Е., Измерителни качества на тестове.НБУ, 2000.
4. Crocker, L, J. Algina. Introduction to Classical and Modern Test Theory, Harcourt Brace Jovanovich College Publishers, 1986.