ДА ЧЕТЕМ АГИОГРАФИЯТА:
НАРАТИВНИ МОДЕЛИ И ИНТЕРПРЕТАТИВНИ ПОДХОДИ
Преподавател: Доц. д-р ДИАНА АТАНАСОВА
Статут на курса: ИЗБИРАЕМ
Образователно-квалификационна степен: БАКАЛАВЪРСКА
Специалност: БЪЛГАРСКА ФИЛОЛОГИЯ
Форма на обучение: ЗАДОЧНО
АНОТАЦИЯ НА КУРСА
Курсът има да цел да запознае студентите със спецификите на един от основните дялове на средновековната словесност – агиографския. Обект на внимание ще бъдат наративните модели и словесните реализации на две жанрови разновидности – мъчението и житието. Ще бъдат разглеждани и анализирани представителни за двата жанра текстове, като се започне от появилите се още в късноелинистичен контекст повествования и се стигне до оригиналните средновековни български произведения. Ще бъдат потърсени формите на приемственост и интертекстуалните връзки между ранните агиографски текстове (византийски) и по-късно създадените оригинални български жития. Вниманието ще е фокусирано върху византийската традиция – модел и на средновековната българска словесност.
УЧЕБНО СЪДЪРЖАНИЕ
1. Агиография: исторически, контекстуални, макрожанрови аспекти.
2. Конституиране на почитта към светците. Предписанията на църквата и агиографският репертоар.
3. Жанр и наративен модел в повествованията за светците. Епос и/ или роман(с).
4. Моделът на диаметралното противопоставяне. “Епическото” мъчение.
5. Моделът на градационното противопоставяне. Агиографски “романс”.
6. Мъченическото житие: хибридизиране на похватите.
7. “Агиографският епос”: византийските му репрезентации и средновековните български реализации.
8. “Агиографският романс”: примерът на историята за “гръцкия д-р Фауст” (Киприан мага и девицата Юстина).
9. Исторически и идеологически дискурс в агиографските произведения.
10. Силата на думите и думите на силния: апотропейни функции на някои агиографски текстове.
ФОРМИРАНЕ НА ОЦЕНКА:
Оценката се формира въз основа на: 1. Участие в дискусиите в часовете (30%); 2. Подготовка и колективно обсъждане на реферати и доклади (30%); 3. Самостоятелна (курсова) работа по тема по избор (40%).
ИЗБРАНА БИБЛИОГРАФИЯ:
Атанасова, Д. Мъченици, текстове, контексти. С., 2008.
Атанасова, Д. Реторика на историчното. С., 2015.
Атанасова, Д. Св. Киприан: пътят на мага. – В: Inter angelos demonesque. Доклади от международна научна конференция, проведена в Лесидрен от 30 август до 1 септември 2001. С., 2005, 119-125.
Атанасова, Д. Чети-минеят и практиките на четене през славянското средновековие. – В: Љубав према образовању и вера у Бога у православним манастирима. Зборник избраних радова. 5. Међународна хиландарска конференциjа. Књига прва. / Love of Learning and Devotion to God in Orthodox Monasteries. Selected Proceedings. 5th International Hilandar Conference. Volume one. Београд/ Columbus, 2006, 119-124.
Атанасова, Д. Как с думи се вършат неща: апотропейната мощ на мъчението на св. Никита. – Християнаска агиология и народни вярвани. Сборник в чест на ст.н.с. Елена Коцева. С., 2008, 169-185.
Атанасова, Д. Тhe Miracles of the Great Martyr Menas in the Medieval Slavic pre-Metaphrastic Menaia-četi (critical edition of the text, based on manuscript 1039 from the National Library “SS Cyril and Methodius” in Sofia. – Scripta & e-Scripta, 6. Sofia, 2008, 305-324.
Браун, П. Култът към светците. Възход и функции на латинското християнство. С., 2000.
Браун, П. Авторитетът и свещеното. С., 2000.
Браун, П. Тялото и обществото. С., 2003.
Жени-светици в източното православие. Съст. Е. Томова. С., 1995.
Измирлиева, В. Една гледна точка към понятието “жанр” в старобългаристиката. – СЛ, 25-26, 1991, 29-37.
Ковачев, О. Романът срещу романса – В: Готическият роман. Генеалогия, жанр, естетика. С., 2004, 62-90.
Лотман, Ю.М. Структура художественного текста. М., 1970.
Петрова М. Към въпроса за южнославянските преводи на житието на мъченица Параскева/Петка Римлянка. // Palaeobulgarica, 20, 1996, 2, с. 83-109.
Славянски сборници от материчен тип: състав, произход и особености. // Старобългарска литература, 1999, 31, с. 66-83.
Петрова М. За култа и агиографската традиция на св. Марина. // Християнска агиология и народния вярвания: Сборник в чест на ст. н. с. Елена Коцева. – София, 2008, с. 128-149.
Попова Т. В. Античная биография и византийская агиография. – В: Античность и Византия. М., 1975, 218-266.
Станчев, Кр. Поетика на старобългарската литература. С., 1982.
Станчев, Кр. Стилистика и жанрове на старобългарската литература. С., 1982. (Второ издание С., 1995).
Христова-Шомова, И. Византийските богослужебни устави и техните славянски съответствия. – Старобългарска литература, 45-46, 2012, 116-143.
Хунгер, Х. Империя на ново средище. Християнският дух на византийската култура. С., 2000.
Aigrain, R. L’hagiographie. Ses sources – Ses méthodes. Son histoire. Paris, 1953 (фототипно изд. Bruxelles, 2000).
Altman, Ch. F. Two types of Opposition and the Structure of Latin Saints’ Lives. – MedHum. 6, (Medieval Hagiography and Romance), 1975, 1-11.
Anson, J. The Female Transvestite in Early Monasticism: the Origin and Development of a Motif. – Viator, 5, 1974, 1-32.
Cohn, N. Europe’s Inner Demons: The Demonization of Christians in Medieval Christendom. Revised Edition. Chicago, 2000.
Cooper, K. The Virgin and the Bride: Idealized Womanhood in Late Antiquity. Cambridge, 1996.
Delcourt, M. Female Saints in Masculine Clothing. – In: Hermaphrodite: Miths and Rites of Bisexual Figure in Classical Antiquity. London, 1961, 84-102.
Delehaye, H. The Legends of the Saints: An Introduction to Hagiography. Crawford 1907.
At: http://www.fordham.edu/halsall/basis/delehaye-legends.html
Delehaye, H. Les origines du culte des martyrs. Deuxième edition revue. Bruxelles, 1933. (= Subsidia Hagiographica, 20).
Delehaye, H. Les passiones des martyrs et les genres littéraires. Bruxelles, 1921 (2nd ed. Bruxelles, 1966).
Delehaye, H. Hagiography. – The Catholic Encyclopedia. At: http://www.newadvent.org/cathen/04583a.htm
Delooz, P. Towords a Sociological Study of Canonized Sainthood. – In: Sints and their Cults: Studies in Religious Sociology, Folklore and History. Cambridge, 1983, 189-212.
Elliott A. G. Roads to Paradise. Reading the Lives of the Early Saints. Hanover – London, 1987.
Hägg, T. The Novel in Antiquity. Berkeley: California. 1983.
Ingham, N. W. Genre Characteristics of the Kievan Lives of Princes in Slavic and European Perspective. – In: American Contributions to the Ninth International Congress of Slavists. September 1983, Kiev. 2. Literature, Poetics, History. Columbus, 1983. 223-237.
Ingham, N. W. Genre-theory and Old Russian Literature. – SEEJ, 31, 1987, 2, 234-245.
Ingham, N. W. Narative Mode and Literary Kind in Old Russian: Some Theses. – Im: Gattung und Narration in den älteren slavischen Literaturen (Zweite Berliner Fachtagung 1984). Wiesbaden 1987. 173-184.
Krumbacher, K. The History of Byzantine Literature: from Justinian to the end of the Eastern Ro.man Empire (527-1453). Translated by David Jenkins and David Bachrach. University of Notre Dame, 2001.
Lifshitz, F. Beyond Positivism and Genre: ‘Hagiographical’ Texts as Historical Narrative. – Viator, 25, 1994, 95–113.
Patlagean, E. Ancient Byzantine Hagiography and Social History. – In: Saints and their Cults: Studies in Religious Sociology, Folklore and History. Cambridge, 1983. 101-122.
Philippart, G. Hagiographes et hagiographie, hagiologes et hagiologies. Des mot et des concepts. – In: Hagiographica (Rivista della Società Internazionale per lo Studio del Medioevo), 1, 1994, 1-16
I.Избрани агиографски произведения (препоръчителни):
Мъчение на Юлияния – в: Жени светици в Източното православие. С., 1995., 7-22.
Повест за Петър и Феврония Муромски – в: Жени светици в Източното православие. С., 1995., 97-116.
Житие на св. преп. Мария Египетска, бивша блудница. От падение към светост. От св. Патриарх Софроний Йерусалимски. С., 1993.
Житие и страдание на свети свещеномъченик Киприан и на девицата света мъченица Иустина.
Страдание на светия мъченик Арета. – В: Жития на светиите от Димитрий, митрополит Ростовски. Атон, 2007.
Мъчение на Георги Победоносец и Чудото на великомъченик Георги със змея. – В: Стара българска литература. Том четвърти. Житиеписни творби. С., 1986, 398-411.
Мъчение на светия и славен великомъченик Георги – В: Народното четиво през XVI-XVIII век. С. 1990, 61-86.
Пространно житие на Алексий човек божи – В: Стара българска литература. Том четвърти. Житиеписни творби. С., 1986, 424-429.
Житие на света първомъченица Текла – В: Народното четиво през XVI-XVIII век. С. 1990, 183-191.
Мъчение на Йоан Нови Белиградски. – в: Григорий Цамблак. Избрани съчинения. С., 2010, 55-62. (или в: Стара българска литература. Том четвърти. Житиеписни творби)
Житие на св. Иван Рилски – в : Стара българска литература. Том четвърти. Житиеписни творби. С., 1986.
Житие на св. Никола Нови Софийски – в : Стара българска литература. Том четвърти. Житиеписни творби. С., 1986.
Послание, написано от цар Авгар до Господа наш Исус Христос – в: Стара българска литература. Том първи. Апокрифи. С., 1982.
Дeяние на светите апостоли Андрей и Матей. – Стара българска литература. Апокрифи. С., 1982, 185-194.
Слово за светия апостол Тома. – Стара българска литература. Апокрифи. С., 1982, 201-206.
II. Христоматии, съдържащи преводи на новобългарски на средновековни агиографски творби:
Стара българска литература. Том четвърти. Житиеписни творби. С., 1986.
Жени светици в Източното православие. С., 1995.,
Народното четиво през XVI – XVIIIв. С., 1990. (там частта “Жития”, с. 27-235, 263-267).
Заветът на св. Иван Рилски. С., 1990.
III. Сведения за светците в интернет:
http://www.newadvent.org/cathen/
http://www.sacred-texts.com/chr/lots/index.htm
http://www.pravoslavieto.com/1/calendar.htm
http://www.fordham.edu/halsall/sbook3.asp#ec2
Holy Women of Byzantium: Ten Saints’ Lives in English Translation – at: http://www.doaks.org/publications/doaks_online_publications/ATHW.html
Internet Medieval Sourcebook. Saints’ Lives – at: