Кандидатстване

 

Балообразуване

ФАКУЛТЕТ ПО СЛАВЯНСКИ ФИЛОЛОГИИ

2024/2025 уч. г.

 

 

СПЕЦИАЛНОСТИ

Форми на обучение

кандидатстудентски изпити/държавни зрелостни изпити

Оценки от дипломата за средно образование³

Българска филология

Редовна,

Задочна

С коефициент 3:

1. ДЗИ¹ по български език и литература

2. ДЗИ² по български език и литература

                             

С коефициент 3:

3. ДЗИ по английски език

4. ДЗИ по немски език

5. ДЗИ по френски език

6. ДЗИ по испански език

7. ДЗИ по италиански език

8. ДЗИ по руски език

 

 

Български език и литература

 

 

Славянска филология

Редовна

С коефициент 3:

1. ДЗИ¹ по български език и литература

2. ДЗИ² по български език и литература

                                                                      

С коефициент 3:

3. ДЗИ по английски език

4. ДЗИ по немски език

5. ДЗИ по френски език

6. ДЗИ по испански език

7. ДЗИ по италиански език

8. ДЗИ по руски език

 

Български език и литература

 

 

Руска филология

Редовна

С коефициент 3:

1. ДЗИ¹ по руски език

 

С коефициент 2,5:

2. ДЗИ¹ по български език и литература

2. ДЗИ² по български език и литература

4. ДЗИ по английски език

5. ДЗИ по немски език

6. ДЗИ по френски език

7. ДЗИ по испански език

8. ДЗИ по италиански език

 

 

Български език и литература

Балканистика

Редовна

С коефициент 3:

1. ДЗИ¹ по български език и литература

2. ДЗИ² по български език и литература                                           

 

С коефициент 3:

3. ДЗИ по английски език

4. ДЗИ по немски език

5. ДЗИ по френски език

6. ДЗИ по испански език

7. ДЗИ по италиански език

8. ДЗИ по руски език

 

Български език и литература

 

 

 

Забележка:

  1. Оценка от ДЗИ¹ по съответния учебен предмет, изучаван във втори гимназиален етап като профилиращ учебен предмет.

1.1. ДЗИ¹ по български език и литература е оценката от задължителния държавен зрелостен изпит по този учебен предмет.

  1. Оценка от ДЗИ² по съответния учебен предмет от допълнителния държавен зрелостен изпит.
  2. Оценка от ДЗИ по съответния учебен предмет е оценка от задължителен или от допълнителен държавен зрелостен изпит.
  3. Когато в дипломата за средно образование са вписани две оценки по балообразуващ учебен предмет, като една от тях е от държавен зрелостен изпит, а другата – от курса на обучение, за балообразуваща оценка се счита оценката от държавния зрелостен изпит.

 

 

 

Есе

(методически указания)

 

Критерии за оценяване на есе – аргументативен текст по даден проблем

 

Чрез есето се проверяват компетентностите на кандидатите да:

  • Интерпретират зададения проблем и формулират собствена теза по него
  • Изграждат логически и композиционнно свързан текст с аргументативна структура
  • Обосновават своите твърдения по дадения проблем с адекватни и взаимосвързани аргументи
  • Спазват правописните, граматичните и пунктуационните норми на българския книжовен език; употребяват функционално и стилово уместно лексикалните средства

 

1. Концептуално-семантични критерии

  • Есето показва разбиране на дадения проблем
  • В есето се формулира и обосновава чрез аргументи собствена теза, съответстваща на дадения проблем

 

2. Композиционно-структурни критерии

  • Есето представлява логически свързана структура от теза, подтези и аргументи
  • Есето разгръща аргументация, адекватна на собствената теза и обвързана със зададения проблем

 

3. Езикови критерии

  • Спазване на правописните норми
  • Спазване на граматичните норми
  • Спазване на пунктуационните норми
  • Стилова уместност и функционална употреба на лексикалните средства

 

Не се толерират кандидатстудентски писмени работи, в които:

- Механично се повтарят части (думи или фрази) от заглавието. Есето трябва да бъде фокусирано върху смисловата цялост на зададения проблем.

- Самоцелно се излага фактологическа информация (напр. биографични данни за автора на цитата, за литературни произведения на същия автор и др.) Есето трябва да бъде фокусирано върху зададения проблем, а не върху автора.

- Разказват се действителни или въображаеми случки без адекватно тълкуване и обвързване със зададения проблем. Разказът сам по себе си не е аргумент.

- Аргументацията се подменя с декларативно излагане на емоции. Емоцията сама по себе си не е аргумент.

- Аргументацията се подменя с декларативни императиви от типа „нека...”, „нека да...“, „трябва да...“. Императивът сам по себе си не е аргумент.

 

Примерни теми за есе:

„Да мислиш, значи да спориш със себе си“

”Европейци сме ний, ама все не сме дотам” (Алеко Константинов)

Тестова част

(методически указания)

 

Тестът включва въпроси както от затворен, така и от отворен тип. Тестовите задачи по литература и част от задачите по български език са формулирани на базата на откъси от текстове.

 

Примерни задачи по някои от компонентите на теста по български език:

 

В кой ред всички думи са написани правилно?

А) не знаейки, изскачам, умилостивявам, безпорен

Б) недооценявам, оттенък, изгнанник, Българско Национално радио

В) възпирам, кандидатстудентски, безкомпромисна, Горна баня

Г) лиро-епически, поет-революционер, израстна, втората световна война

 

В кое изречение НЕ е допусната граматична грешка?

А) Двата храм-паметници си приличат по външна конструкция.

Б) Де2сетте градове са обявени за международни паметници на културата.

В) Наоколо са намерени няколко каменни саркофази.

Г) Паметникът е построен от малцина българи патриоти.

 

В кое изречение НЕ е допусната пунктуационна грешка?

А) Как е трябвало да постъпя разбрах едва на следващия ден.

Б) Той усети, че краката му се стоплиха, и се озърна изпитателно.

В) Да отидем всички беше невъзможно.

Г) Ще се включа в екипа, едва когато оздравея.

 

В кой ред думите НЕ са синоними?

А) блян, мечта

Б) отговор, ответ

В) привет, поздрав

Г) преписка, приписка

 

Въпросите, проверяващи литературните компетентности на кандидатите, са базирани върху откъси както от текстове, включени в програмата по български език и литература за задължителна подготовка за 11. и 12. клас, така и от текстове, невключени в учебната програма. Въпросите върху откъс от неизучавано произведение са формулирани така, че отговорите им да не изискват познаване на целия текст.

 

По-малка част от въпросите, свързани с литературни компетентности, изискват фактологически знания (разпознаване на авторство, заглавие и т.н.), а по-голямата част от тази група въпроси предполага умения за четене на художествен текст – обяснение на мотивацията на героите, тълкуване на функцията на използваните изразни средства, коментар върху структурни особености на текста и т.н.

 

Примерни задачи по литература:

 

Прочетете откъса и изпълнете задачите след него (от 1. до 9. включително)

Горе, на Черковното кафене, до разтворения прозорец седят кърсердаринът Мурад бей и Велико кехая. Беят е намръщен, мълчи и замислено смуче чибука си. Но Велико кехая е весел, той ходи из стаята, размята дъното на широките си шалвари, час по час вади от пъстрия си копринен пояс голям като топка часовник, поглежда го и пак го скрива. После потрива ръце и дума:

- Всичко е наредено, бей ефенди; гледай си работата, вълкът е в капана...

На масата пред кърсердарина са сложени две кърпи: бяла и червена. Това са условните знаци за сеймените, скрити в пусия. Ако беят развее от прозореца бялата кърпа, това значеше милост, ако развееше червената, значеше смърт.

(…)

Мустафа върви по средата на улицата. Върху покриви, върху овошки грее слънце. Далеч в дъното на улицата се виждат планините, където Мустафа беше цар. Няма оръжие по него. Но как е пременен! Дрехи от синьо брашовско сукно, сърма и злато. Тънък и висок, малко отслабнал, малко почернял, но хубав и напет. В ръцете му броеница от кехлибар и стрък червен карамфил - броеницата от бея, карамфилът от Рада. Той е близо, гледа към Рада, гледа я и се усмихва.

Беят мачка бялата си брада и дума:

- Какъв юнак! Какъв хубавец!

- Кърпата, бей ефенди, кърпата! - вика Велико кехая.

- Какъв юнак - повтаря беят унесен, - какъв хубавец!

Велико кехая грабва червената кърпа и тича към прозореца. Беят го хваща за ръката:

- Не, чорбаджи, такъв човек не бива да умре!

- А момичето ми! А честта ми! - вика Велико кехая, отскубва се, отива до прозореца и размахва червената кърпа.

 

1.Коя от следните двойки думи НЕ препраща към двойката герои Мурад бей и Велико кехая?

А) намръщен – весел

Б) мълчи – дума

В) чибук – шалвари

Г) унесен – напет

 

2. Думата „пусия” в откъса означава:

А) скривалище

Б) окоп

В) засада

Г) сергия

 

3. Кой е бащата на Рада?

А) Велико кехая

Б) Мурад бей

В) Мустафа

Г) не присъства в откъса

 

4. В разказа беят турчин изглежда духовно по-благороден от българина Велико кехая, като по този начин се:

А) подчертава раболепието на роба пред господаря

Б) изразява резервирано отношение към българския народ

В) проблематизира стереотипното мислене за поробителя

Г) пораждат съмнения в смисъла на освободителните борби

 

5. По повод на героите в книгата, от която е взет този откъс, критикът Владимир Василев изразява следното мнение: „Такива са хората на природата. Срещу всичко те застават с цялата си същност. Душата им е открита, проста и ясна.” Кое от изреченията в откъса подкрепя това твърдение?

А) Беят е намръщен, мълчи и замислено смуче чибука си.

Б) Мустафа върви по средата на улицата.

В) Велико кехая грабва червената кърпа и тича към прозореца.

Г) На масата пред кърсердарина са сложени две кърпи: бяла и червена.

 

6. В кой период от развитието на българската литература е създадено произведението, от което е взет откъсът?

А) преди Освобождението

Б) в края на 19-ти век

В) между Първата и Втората световна война

Г) след 1944 година

 

7. Посочете заглавието на сборника, в който е включен разказът, от който е взет настоящият откъс.

………………………………………………………………………………………………

 

8. Обяснете в 2-3 изречения функцията на сегашното време, използвано в откъса.

...................................................................................................................................

 

9. Обяснете в 2–3 изречения защо беят отказва да размаха червената кърпа.

...................................................................................................................................

uni-new-f

 

Кандидатстудентски изпит по български език и литература - 2018 г.

 

 

Формат на изпита

Кандидатстудентският изпит по български език и литература проверява и оценява знания и умения като резултат от обучението по български език и литература в средното училище по посока на: четене с разбиране на текст, включващо извличане на информация, извеждане на преки и непреки заключения, тълкуване и обобщаване; владеене на основните граматични, правописни и пунктуационни норми; редактиране на текст, създаване на аргументативен тип текст (есе).

 

Изпитът се състои от две части: тест с 50 въпроса (70 точки, като 1/3 от точките са за въпросите по литература) и задача за изграждането на аргументативен тип текст по даден проблем - есе (30 точки). Максималният брой точки е 100.

 

Създаването на аргументативен текст по даден проблем - есе е задължителен компонент от изпита. При 0 точки, получени за есето, цялостната оценка е слаб (2), независимо от точките, получени в тестовата част.

 

Темата на есето може да бъде върху твърдение/сентенция от литературен или нелитературен източник. Текстът трябва да е в обем до 3 страници.

Продължителността на изпита е 4 часа.

 

 

Тестова част

 

(методически указания)

 

 

Есе

 

(методически указания)

 

 

Програма по български език и литература

 

 

ФАКУЛТЕТЪТ ПО СЛАВЯНСКИ ФИЛОЛОГИИ ОРГАНИЗИРА

ИНТЕНЗИВЕН ШЕСТДНЕВЕН КАНДИДАТСТУДЕНТСКИ КУРС

ПО

БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА

 

Време на провеждане: 23 – 30 декември 2017 г. (Свободни от занятия са 24 и 25 декември)

Занятията са организирани в блокове, като първият е от 10 до 13.30 ч., а вторият от 14 до 17.30 ч. Всеки блок включва 4 академични часа, а общата продължителност на курса е 48 часа.

На 6.01.2018 г. ще се проведе безплатен пробен изпит в същия формат, в който се осъществява и кандидатстудентският изпит по БЕЛ.

 

Курсът се провежда от преподаватели от Факултета по славянски филологии, които са оценители на изпита. Обучението цели създаването на знания и умения, свързани с отделните изпитни компоненти. Специално внимание се отделя на специфичните изисквания към компонента „есе“ – форма, структура, типове аргументация.

 

ЗАПИСВАНЕ

В срок до 15.12.2017 г. желаещите правят заявка за курса на телефони 9308- 389; 987 10 68 или на имейл This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.. В заявката се посочват трите имена и телефон за обратна връзка. След получаване на потвърждение кандидатите заплащат таксата в срок до 21.12.2017 г. Процедурата с потвърждаването се налага поради ограничения брой места.

 

ТАКСА 390 лв., с ДДС

ТАКСАТА СЕ ПРЕВЕЖДА ПО ПОСОЧЕНАТА БАНКОВА СМЕТКА:

БНБ ЦУ

IBAN сметка BG 52 BNBG 96613100174301

BIC код BNBGBGSD

СУ “СВ. КЛИМЕНТ ОХРИДСКИ” – ФСФ за КСК – български език и литература

Моля, посочете трите имена на кандидата!

 

СЛЕД ПРЕВЕЖДАНЕ НА СУМАТА ВНОСНАТА БЕЛЕЖКА ДА СЕ ПРЕДСТАВИ В СТАЯ 230 В Централната сграда на СУ „Св. Климент Охридски“ (Ректорат).

Работно време на канцеларията: 10 - 12 ч. и 14 - 16 ч.

Курсът ще се провежда в сградата на Ректората на СУ "Св. Климент Охридски".

ЗА ДОПЪЛНИТЕЛНА ИНФОРМАЦИЯ МОЖЕТЕ ДА СЕ ОБАДИТЕ

НА ТЕЛ. 9308- 389; 987 10 68