Популярната култура на САЩ: текст и образ
Едносеместриален курс
Преподавател: проф. д-р Корнелия Славова
Анотация на учебната дисциплина: |
||
Целта на курса е да изследва начините, по които популярната култура се произвежда, разпостранява и възприема в съвременната глобална епоха. Тя оказва влияние върху нас по множество начини: като налага стереотипи и модели за подражание или като определя избора на роли и определена идентичност. Анализира се въздействието на популярната култура върху различни социални и културни аспекти на формирането на съвременната хибридна идентичност по линия на расова/етническа принадлежност, класа, пол, възраст и други. Курсът включва обзор на основните теоретични подходи в дефинирането и изследването на популярната култура. Обект на анализ са разнообразни по форми и жанрове текстове. Наред с тях, поради централното значение на визуалната култура в постмодерното общество, са включени анализи на различни проявления на визуалното в медиите, рекламата, видеото, телевизията, както и филмовото изкуство. Специално внимание се отделя на влиянието на американските митове върху българската среда и тяхната рецепция, като част от общия процес на глобализация. Като част от изпита студентите анализират конкретни примери на навлизане на американската популярна култура в България през последните десетилетия.
|
Учебно съдържание
Лекционен курс
№ |
Тема: |
Хорариум |
1. |
Дефиниране на понятието „популярна култура” и различни подходи в нейното изучаване: структурализъм, феминизъм, постмодернизъм и други |
2 |
2. |
Репрезентация на значението в културологичен план: семиотичен подход |
2 |
3. |
Постмодернизмът и културата на консуматорското общество: удоволствие и алиенация |
2 |
4. |
Реклама и стереотипно репрезентиране |
2 |
5. |
Репрезентация на другостта: расови и класови различия |
2 |
6. |
Иконотворчество: идоли на популярната култура |
2 |
7. |
Масмедии и популярна култура: телевизията. |
2 |
8. |
Популярната култура и репрезентации на пола. |
2 |
9. |
Кино за масово потребление: Холивуд. |
2 |
10. |
Популярната музика. |
2 |
11. |
Популярната литература: жанрове и образи. |
2 |
12. |
Технокултурата: дигиталната книга. |
2 |
13. |
Глобализация и американизация. |
2 |
14. |
Представяне на портфолио от студентите с материали от масовата култура на САЩ и нейната рецепция в България |
4 |
Семинарни занятия
№ |
Тема: |
Хорариум |
1. |
Създаване на американските митове – дискусия върху филма “The Ad and the Ego” |
2 |
2. |
Анализ на текстовете „Митът днес” и „Реторика на образа” от Ролан Барт, „Развитие на измамния образ” от Ж. Бодрияр и на типичните символи на американската масова култура (кока-кола, Марлборо и други) |
2 |
3. |
Анализ на текстовете „Джинсова култура” от Ж. Бодрияр, „Обличането на Америка в джинси” от Дж. Фиск, „Колелата на мита: променящия се образ на съвременната кола” от А. Уерник и на символите на индустриалната култура: колата и модата |
2 |
4. |
Анализ на текстовете „Закодиране и декодиране” от Ст. Хол, „Рекламата – магическата система” от Р. Уилямс и на подбор от печатни и електронни реклами |
2 |
5. |
Анализ на текстовете „Дълбока структура на стереотипите” от С. Гилман, „Ние, барбитата” от Е. Прейджър и обсъждане на филма „Направи каквото трябва” от Спайк Лий |
2 |
6. |
Анализ на идолите на американската култура от областта на спорта (Пол Робсън), шоубизнеса (Тина Търнър) и политиката (Джон Кенеди) и на текстовете „Америка” от Ж. Бодрияр и „Епохата на шоубизнеса” от Н. Поустман |
2 |
7. |
Анализ на текстовете „Медия и смисъл” от М. Маклуън и “Разчитане на телевизионните програми” от Дж. Фиск и анализ на телевизионни програми: тоукшоу и Реалити ТВ. |
2 |
8. |
Анализ на сапунени сериали („Дързост и красота”) и репрезентация на женски стереотипи, както и на текстовете „В търсене на бъдещето в днешните сапунени сериали” от Т. Модлески и „Сапунени сериали и утопия” от Ч. Герати |
2 |
9. |
Анализ на текста: “Структура на мита и структура на уестърна” от У. Райт и обсъждане на филма “Шейн” |
2 |
10. |
Анализ на МТV и на текстовете „Рок водевил” от Х. Брубах, „Мадона: бялата господарка или сестра на чернокожите” от бел хукс, „МТV – люлка на постмодерните звезди” от Л. Гросбърг и на клипове на Мадона, Майкъл Джаксън и други |
2 |
11. |
Анализ на „Функции на четенето на розови романи” от Дж. Радуей и на романи от Джаки Колинс и Барбара Картланд |
4 |
12. |
Анализ на текстовете „Електронната дума” от Р. Ланхам, „Гутенбергова елегия: съдбата на четенето в епохата на електронната култура” от Свен Биркетс и анализ на компютърен роман |
4 |
13. |
Анализ на текста „Глобално и локално” от С. Хол и на примери на навлизане на американската масова култура в България. |
2 |
Конспект за изпит
- Понятието „популярна култура” и различни подходи в нейното изучаване.
- Семиотичен подход.
- Постмодернизмът и културата на консуматорското общество.
- Реклама и стереотипи.
- Представяне на другостта: расови и класови различия.
- Иконотворчество: идоли на популярната култура.
- Масмедии и популярна култура: телевизията.
- Популярната култура и репрезентации на пола.
- Кино за масово потребление: Холивуд.
- Популярната музика.
- Популярната литература: жанрове и образи.
- Технокултурата: дигиталната книга.
- Глобализация и американизация.
- Американската популярна култура в България.
Библиография
Забележка: Задължителната литература е упомената към всяка отделна тема в семинарните упражнения.