Реализъм и обективност: от литературата към фотографията
Едносеместриален курс
Преподавател: доц. д-р Орлин Спасов
Анотация на учебната дисциплина: |
Курсът „Реализъм и обективност: от литературата към фотографията“ запознава студентите с развитието на реализма в литературата (еволюция на самото понятие, ключови произведения) и влиянията, които оказва върху този стил появата на фотографията. Заедно с това се анализират понятия като фотографска обективност и фактичност. Проследяват се по-широко отношенията между литература и фотография: в исторически план, през практиката на известни творчески сътрудничества между фотографи и писатели / поети, в емблематични литературни текстове. Дискутират се – в сравнителна перспектива – изобразителните възможности на двете изкуства. Използвана е както българска, така и чуждестранна перспектива към основните теми в курса.
|
Очаквани резултати: |
Курсът предоставя на студентите умения за интерпретация на интересните и сравнително слабо изследвани отношения между литература и фотография, като така задълбочава знанията едновременно в двете сфери. Разширяват се възможностите за литературен и визуален анализ. Създават се умения за прецизно боравене с понятия като реализъм, обективност, репрезентация. |
Учебно съдържание
Лекционен курс
№ |
Тема: |
Хорариум |
1. |
Езикът и възможностите за реалистично и обективно представяне на реалността |
2 |
2. |
Език, образ, репрезентация |
2 |
3. |
Реализмът в литературата |
2 |
4. |
Средства за постигане на литературен реализъм |
2 |
5. |
Класически автори на реализма |
2 |
6. |
Поява на фотографията и ранно отношение към новото изкуство; влияние върху литературния реализъм |
2 |
7. |
Фотографската обективност |
2 |
8. |
Реализъм и обективност |
2 |
9. |
Факт и фикция във фотографските медии |
2 |
10. |
Фотографски наративни форми и сближаване между литература и фотография |
2 |
11. |
Влияние на литературата върху известни фотографи |
2 |
12. |
Творчески колаборации между фотографи и писатели |
2 |
13. |
Фотографията в литературата: ключови автори и произведения |
2 |
14. |
Литература, фотография, кино |
2 |
15. |
Изобразителността в изкуството: възможности и граници |
2 |
Изпит
Изпитът се провежда под формата на кратка дискусия върху вече оценена курсовата работа. Качеството на представяне на работата и нивото на участие в дискусията влияят върху цялостната окончателна оценка.
Библиография
- Барт, Ролан. Camera lucida. Записка за фотографията. София: Агата-А, 2001.
- Бенямин, Валтер. „Художественото произведение в епохата на неговата техническа възпроизводимост“. В Озарения. София: Критика и хуманизъм, 2000.
- Боев, Петър. Фотографско изкуство в България (1856-1944). София: Септември, 1983.
- Боев, Петър. Фотографското изкуство в България (1945-1995). София: Български художник, 2000.
- Галибов, Зафер. Светлописите. Факти, събития и практики из историята на Българската фотография (1839-1959). София: Международна фондация Фотографски музей, 2017.
- Зонтаг, Сюзън. За фотографията. София: Изток-Запад, 2013.
- Спасов, Орлин. „Фотографията в медиите: исторически реконструкции (от времето на Възраждането до късния социализъм)“. В Социологически проблеми, 2001, №3, с. 172-192.
- Agee, James and Walker Evans. Let Us Now Praise Famous Men. Boston and New York: Mariner Book, 2001.
- Berger, John. About Looking. New York: Vintage, 1992.
- Berger, John. Ways of Seeing. Penguin, 2008.
- Brunet, François. Photography and Literature. London: Reaktion Books, 2009.
- Cunningham, David, Andrew Fisher and Sas Mays (eds). Photography and Literature in the Twentieth Century. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, 2008.