Звание и степен: професор, доктор
Месторабота: Катедра по методика
Факултет по славянски филологии
СУ “Св. Климент Охридски”
Лекционни курсове:
Бакалавърска степен:
спецкурс “Учебни речеви жанрове – текстолингвистични, психолингвистични и социолингвистични аспекти” (редовно обучение)
спецкурс “Дидактически процедури за оценяване в обучението по български език” (задочно обучение)
Магистърска степен
***
Лекции пред учители и семинари в София и встраната по проблемите на писмената и устната ученическа реч, по проблемите на оценяването в обучението по български език
Ръководство нахоспитиране и на педагогически стаж на студентите от бакалавърската степен на специалностите българска и славянска филология.
Съавтор на учебници и помагала по български език за средното училище
5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12. клас
Научни интереси в областта на :
методика на езиковото обучение – основна област
развитие на комуникативната компетентност на ученици чрез обучение по български език (първи език); изследване на писмения ученически дискурс; дидактически речеви жанрове; оценяване на ученически текстове, на комуникативноречеви умения на ученици (първи език)
изследователски процедури в методиката на обучение по български език-създаване на корпус от писмени ученически текстове на български език
езиково обучение и езиково образование
информационни и комуникационни технологии в езиковото обучение и образование
процедури за оценяване в езиковото обучение; в езиковото образование
дидактически тестове по български език
***
лингвистична прагматика – конвенции на речевото общуване;
психолингвистика на ученическа реч – пораждане на езикови съобщения;
социолингвистика – диглосия и билингвизъм;
текстова лингвистика – дискретност на текста;
корпусна лингвистика – с емпиричен материал дидактически текстове;
анализ на ученически дискурс;
анализ на педагогически дискурс
Образование:
2004- 2001 Сертификат за обучител на учители в 12. клас към МОН по проекта “Модернизация на образованието” .
Сертификат за обучител на организацията Schoolsonline.org за интегриране на информационни и комуникационни технологии в обучението в средното училище;
Сертификат за участие в курсове за университетски преподаватели на Международния проект “Развиване на критическото мислене чрез четене и писане” ;
Участие в проект за създаване на Корпус на българска разговорна реч с ръководител доц. д-р Йовка Тишева
Участие в Международен проект (Швеция, България) за създаване на мултимодален модел за корпус от текстове с ръководител д-р Биляна Мартиновски от Университета в Гьотеборг
1998 – 2000 свободна докторантура по методика на обучението по български език
1996 специализация в Холандия по проблемите на интерактивната методика
1987-1988: специализация по английски език, СУ “Св. Климент Охридски”
1980-1982: специализация по методика на обучението по български език в СУ „Св.Кл. Охридски“ с ръководител проф. Кирил Димчев
1971 -1975 : ВТУ “Св. св. Кирил и Методий”, специалност “Българска филология”
Професионална квалификация:
Национален координатор за България по международния проект PIRLS’2006
2004-2001 – Координатор на проект за въвеждане на външно оценяване по български език, литература и математика и информатика след завършване на 4. клас и на 8. клас (СУ-Факултет по славянски филологии, Факултет по математика и информатика, Факултет за начална и предучилищна педагогика)
Координатор на Националния тестов изпит (компонентът Български език) след завършен седми клас на средното училище.
2001 – успешна защита на образователната и научната степен доктор по проблемите на обучението в писмена реч на ученици 5.кл – 7. кл.
Тема на дисертацията „Работа над микротекста на занятията по български език в средното училище ( 5.- 7.кл.)“
1985 – избрана с конкурс за асистент по методика на обучението по български език в катедрата по методика при Факултета по славянски филологии на СУ“СВ. Кл. Охридски“
1982-1984 базов учител на СУ и хоноруван асистент по методика на обучението по български език
1977 -1985 учител по български език и литература
По-важни публикации:
-
- Методика на обучението по български език.Съвременни проблеми . СЕМА-РШ , 2005, второ преработено и допълнено издание
- Системноезиково и комуникативнопрагматично образование по български език (Проект за виртуално помагало по методика на образованието по български език и литература). http://www.ncde.gea.uni-sofia.bg
- The national exam – test (the language component) in the Bulgarian secondary school and grammatical competence of the students –
- Лингвометодически аспекти на ученическия прагматикон. В: Български език и литература, 1992, кн.3
- Съчинението като личностна изява на ученика. В: Български език и литература, 1993, кн.4
- Роля на учебника по български език за усъвършенстване на социолингвистичната компетентност на учениците. В: Езиково обучение и актуални проблеми на езиковата култура. Смолян 1995.
- Intercultural Literacy of Students in 6/7 grades in Bulgarian Secondary schools. In: HRCAK Special Issue. Literacy-European Perspectives, Croatian Reading Association. Zagreb December 8th 2000
- Intercultural cultural Literacy of students in 6 – 7 th grades Students in Bulgarian Secondary School. B : Обучение без граници. Език и култура. Международна научна конференция. С. 15-17 ноември 2001 (на компактдиск).
- Обучението по български език, учебникът по български език и Интернет. www.liternet.bg
- Роля на обучението по български език за интегрирането на ученици в двуезична среда. В: Български език и литература 2003 кн.6,2003
- Teaching Bulgarian Language as a Native Language in the Perspective of Modernization of Education in Bulgaria. New Textbooks and Curricula (5-11 th grades) co-author. www.liternet.bg
- Интерактивен модел за описание на урока по български език. В: Езикът и съвременността. Проблеми на социолингвистиката. т.6 Международно социолингвистично дружество С. 1999
- Функции на микротекста и на абзаца. www.liternet.bg
- Анализ на писмен ученически дискурс (върху материал от съчинения в шести и седми клас). В: Съвременни тенденции в обучението по български език. Сб. в чест на 65-годишнината на проф. Кирил Димчев. Булвест 2000 С. 2000
- Наблюдения над умениями школьников создавать микротекстов в болгарской средней школе. В: Языковое сознание: содержание и функционирование. Х III Между – народный симпозиум по психолингвистике и теории коммуникации. Москва, 1-3 июня 2000, М. 2000 Институт языкознания РАН
- Функционални аспекти на структурно-смисловото членене на текста. В: Българския език през XX в., сб. в памет на проф. Стойко Стойков, съставител проф. Василка Радева, С. Академично издателство “Марин Дринов”, изд. Пенсофт 2001
- Диглосията и обучението по български език (като роден или като първи език ) – нови отговори на стари въпроси. В: Проблеми на социолинвистиката. Билингвизъм и диглосия – съвременни проблеми. т. 7. Международно социолингвис – тично дружество. С. 2002
- Множественность форм вербализации смыслов (на материале сочинений учеников 7-ого класса болгарской средней школы). В: Языковое сознание. Устоявшееся и спорное. Сб. Х I V Международный симпозиум по психолингвистике и теории коммуникации. М. 2003, ред. Е. Тарасов. Российская академия наук, Институт языкознания, Институт психологии, Российский новый университет.
- Речевой акт в педагогической коммуникации (на материале болгарского языка). Труды международной конференции Диалог ’ 2003 http // www . dialog 21. ru / Archive /2003/ Angelova . html
Адреси за контакти
София 1504
бул.Цар Освободител 15
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Факултет по славянски филологии
Катедра по методика
служ. тел. 9308 – 247; 9308 – 475
факс: (+359 2) 9460255
е- mail: