гл.ас. д-р А. Замбова

Хорариум: 30 ч. лекции, 3 кр.
Форма на завършване: изпит

Анотация

Курсът разглежда основните характеристики на езика на масовите комуникации, присъщото за тях съчетаване на експресия и стандарт, като обусловени от специфичната им функционална и комуникативна природа. Отделя се внимание на такива водещи тенденции в развитието на съвременния ни медиен език като номинализацията, интелектуализацията и професионализацията, от една страна, и колоквиализацията и оварваряването, от друга. Прави се също така преглед на основните гледища и теоретични подходи в изучаването на масовите комуникации, както и обобщение на ключовите им езикови особености в съвременните български условия. Предложена е и подробна библиография по разглежданите въпроси.

ПРОГРАМА

1. Основни гледища и подходи при изучаването на масовите комуникации
а) Първа теза: Масмедиите са опасни – Франкфуртската школа и последователите и
б) Антитеза: Масмедиите като четвърта власт – либерално-плуралистично направление
в) Опити за ревизия и синтез между тях
2. Функционална и комуникативна специфика на масовите комуникации – двойнствена информативно-манипулативна функционална ориентация и следствията от нея
3. Жанрово деление в различните медии – исторически, функционални и стилистични основания
4. Водеща характеристика в езика на масовите комуникации – съчетаването на експресия и стандарт (обусловена от двойнствената им функционална ориентация)
5. Тенденции, определяни от информативната функция: номинализацията като основен механизъм за информационно насищане на текста; интелектуализацията и др.
6. Тенденции, определяни от манипулативната функция:
а) колоквиализацията (имитацията на разговорност) – основен механизъм за привличане на масовата аудитория и печелене на доверие
б) оварваряването (снижаващата стилизация) – механизъм за провокиране на интерес и шокиране на аудиторията (особено ефективен в българските условия)
7. Популярните медийни жанрове – модерно проявление на манипулативна агресия към масовото съзнание
8. Обобщение на ключовите особености в езика на съвременните български масмедии – висока конотативност и ниска денотативност (следователно: високо манипулативен и ниско информативен медиен език)


БИБЛИОГРАФИЯ :

Аристотель 1978: Риторика. Книга третья. Античные риторики. Издательство Московского университета, 1978
Босак, Я. 1988: Разговорност как динамический фактор. Новое в зарубежной лингвистике. ХХ. Москва, “Прогресс” 1988
Бояджиев, Т. 1986: Българска лексикология. НИ, София 1986
Българско медиазнание: т.2, 1998
Георгиев, Д. 1971: Архитектура на вестника. НИ, София 1971
Георгиев, Ст., Русинов, Р. 1979: Учебник по лексикология на българския език. НИ, София 1979
Годишник на ИЧС: т.9, София 1994
Дюлгерова, Г. 1991: Многоаспектност на разговорността в съвременния български език. Проблеми на българската разговорна речр В. Търново 1991
Езикът и социалните контакти: Проблеми на социолингвистиката 5, София 1996
Журналистиката в тоталитарното и посттоталитарното общество, С. 1995
Замбова, А. 1991: Вторичната езикова реалност на тоталитарната система. Сп. “Български език и литература”, кн.1, София 1991
Замбова, А. 2000: Манипулативни езикови стратегии в печата. ИК “СЕМА РШ”, София 2000
Земская, Е. А. 1979: Русская разговорная реч. Лингвистический анализ и проблемы обучения, Москва 1979
Кожин, А.Н., Крылова, О.А., Одинцов, В.В. 1982: Функциональные типы русской речи. “Высшая школа”, Москва 1982
Маккуейл, Д. 1992: Масова комуникация. Комуникацията. София 1992
Мико, Ф. 1988: Характер разговорности и разговорного стиля. Новое в зарубежной лингвистике. ХХ. “Прогресс”, Москва 1988
Найденов, Д. 1995: Пресжурналистика. София 1995
Попова, В. 1977: Жаргона и някои негови функции в езика на художествената литература. Сп. “Септември”, кн.7, 1977
Попова, В. 1979: Стилистичната функция на някои категории думи в художествената литература. НП, София 1979
Социолингвистика и комуникация: Проблеми на социолингвистиката 4, София 1995

Bell, A. 1991: The Language of the News Media. Blackwell, Oxford UK and Cambridge MA 1991
Bell, D. 1960: America as a mass society: a critique. The End of Ideology: on the Exhaustion of Political Ideas in the Fifties. New York, Free Press 1960
Blakar, R.M. 1979: Language as a means of social power. Pragmalinguistics. J. Mey (ed), The Hague, Paris and Mouton 1979
Bolinger, D. 1973: Truth is a Linguistic Question. Language, vol. 49, No 3,1973
Coulthard, Malcolm 1994: Advances in Written Text Analysis. Routledge, London and N. Y. 1994
Culture, Society and the Media: Routledge, L. and N. Y. 1992
Fowler, R. 1991: Language in the News. Dicourse and Ideology in the Press. Routledge, L. and N.Y. 1991
Glasgow University Media Group (GUMG) 1976: Bad News. London, Routledge and Kegan Paul 1976
GUMG 1980: More Bad News. London, Routledge and Kegan Paul 1980
GUMG 1982: Really Bad News. UK, Writers` and  Readers` Publ. Co-op. 1982
GUMG 1985: War and Peace News. UK, Open University Press 1985
GUMG 1993: Getting the Message. News, Truth and Power. Eldridge, J. (ed), Routledge, London and New York 1993
Jakobson, R. 1960: Linguistics and Poetics. In: Style in Language. M.I.T. Press, Cambridge, Massachusetts 1960
Journalism and Popular Culture: Dahlgren, P. and Sparks, C. (eds), SAGE Publications Ltd. London 1992
Kats, E. and Lazarsfeld, R. 1955: Personal Influence. Glencoe, Free Press 1955
Klapper, J. 1960: The effects of mass communication. Glencoe, Free Press 1960
Marcuse, H. 1968: One Dimentional Man. London, Sphere 1968
Marcuse, H. 1970: Five Lectures. London, Allen Lane 1970
Negrine, R. 1991: Politics and the Mass Media in Britain. Routledge, L. and N.Y.
O`Sullivan, T., Dutton, Br., Rainer, Ph. 1994: Studying the Media. Ed. Edward Arnold, L., N.Y., Auckland 1994
Seymour-Ure, C. 1991: The British Press and Broadcasting since 1945. Basil Blackwell Inc. 3, Cambridge Center, Cambridge, Massachusetts 1991
Sparks, C. 1988: The Popular Press and Political Democracy. Media, Culture and Society 10 (2) 1988
Tannen, D. (ed) 1984: Spoken and Written Language. Exploring Orality and Literacy. Vol. IX in the series: Advances in Discourse Processes, ABLEX Publishing Corporation, Norwood, N.Jersey 1984