Музика и литература
Катя Атанасова
Курсът има за цел да проследи спецификата на музиката в различни контексти. Основанието на избора е предизвикано от убедеността, че тя е специфичен феномен и между нея и литературата съществува особен вид взаимосвързаност, която предпоставя пребиваването им в общи територии – зони на преплитане и сцепване на техните езици. Музикалният „език” е една от възможностите на литературата да разобрази своя. Музиката от своя страна присъства имплицитно или по-явно в текстове на класически тестове на европейската и в частност българската литература. Опитваме да проследим как функционира тя в тях.
Семинарни упражнения
Тема № |
Наименование на темата |
Хорариум |
1. |
Теодор Адорно – философският опит на музиката |
2 часа |
2. |
Бах през Адорно |
2 часа |
3. |
Вечната мода - джазът |
2 часа |
4. |
Музиката в социологическите изследвания на Вебер |
2 часа |
5. |
Звуци и музикални авторитети в „Бай Ганьо” |
2 часа |
6. |
Музикалните „пристрастия” на Пенчо Славейков |
2 часа |
7. |
Руският случай – музиката у някои руски поети от 19 и 20 в |
2 часа |
8. |
Музиката и другите изкуства според Гео Милев |
2 часа |
9. |
Днешният случай –Емилия Дворянова, Тони Морисън и др. |
2 часа |
10. |
Исторически движения |
2 часа |
Практически упражнения
Тема № |
Наименование на темата |
Хорариум |
1. |
Музиката в литературните издания |
2 часа |
2. |
Специализираните музикални издания |
2 часа |
3. |
Музиката в общокултурните издания |
2 часа |
4. |
Радио-телевизионни музики |
2 часа |
5. |
Популярното четиво – речникът за музика, музикалната енциклопедия и др. |
2 часа |
Форми и методи на оценяване:
Събеседване/ текст върху проблематиката на курса