Филмовата адаптация в югославското кино (1945-1990)
Едносеместриален курс
Преподавател: гл. ас. д-р Гергана Дончева
Анотация на учебната дисциплина: Курсът има за цел да изгради конкретна представа за развитието и спецификите на филмовата адаптация в някогашната югославска кинематография: основни постижения, автори, проблеми и естетически търсения, характерни за общото филмово наследство на страните от постюгославското културно пространство. Важен акцент ще бъде поставен върху ролята и значението на филмовата адаптация в сложния социален и политически контекст от епохата на социализма и „иронично-коригиращата” функция на тези творби в контекста на югославското и балканското кино. Очаквани резултати: Студентите ще познават представителни за втората половина на ХХ век творби на югославското кино и техните литературни основи. Те ще придобият умения за тяхното интерпретиране и сравняване в контекста на известните им вече световни модели и класически образци. |
Учебно съдържание
Лекционен курс
№ |
Тема: |
Хорариум |
1. |
Югославското кино: исторически и социални аспекти, съвременни дебати за неговото наследство и рецепция. |
2 |
2. |
Статутът на романа в югославската литература. |
2 |
3. |
Адаптация или екранизация? Терминологични уточнения. Мястото на филмовата адаптация в историята на югославското кино. |
2 |
4. |
Първи опити за кинематографично адаптиране на романи, създадени преди Втората световна война: проблеми, естетически търсения. |
2 |
5. |
Изграждане на нова национална митология. Появата на партизанския жанр. Значението на „военните спектакли” като специфична поджанрова форма. |
2 |
6. |
Епохата на Съпротивата във филмовите адаптации, заснети въз основа на исторически военни романи: „Далече е слънцето” (1953), „Сам” (1959) |
2 |
7. |
Филмовата адаптация в контекста на „черната вълна”: Живойн Жика Павлович – „Довиждане до следващата война” (1980). |
2 |
8. |
Филмови адаптации въз основа на романи, създадени след края на Втората световна война: „Червени класове” (1970), ”Ролята на моето семейство в световната революция”, „Червеният кон” (1981) |
2 |
9. |
Адаптации на романи на съвременна проблематика. „Подривната” функция на тези адаптации и тяхната социална рецепция в СФРЮ. |
2 |
10. |
Политически (зло)употреби с филмовата адаптация: „Майстора и Маргарита” (1972), реж. Александър Петрович, „Нож” (1999), реж. Мирослав Лекич. |
2 |
11. |
Култовият статут на филма „В лапите на живота” (1984), реж. Райко Гърлич, по романа на Дубравка Угрешич „Щефица Цвек в лапите на живота”. |
2 |
12. |
80-те години на ХХ век – времето на най-значимите постижения на югославската филмова адаптация: творбите на Сърджан Каранович и Слободан Шиян. |
2 |
13. |
Основни характеристики и тенденции в развитието на филмовата адаптация в югославското кино от 40-те до 80-те години на ХХ век. |
2 |
14. |
Филмови адаптации въз основа на драматургични произведения: кратък обзор. |
2 |
15. |
Творчеството на Душан Ковачевич и мястото му в югославското кино. |
2 |
Семинарни упражнения
№ |
Тема: |
Хорариум |
1. |
Cinema Comunisto на Мила Турайлич – въведение в югославското кино |
1 |
2. |
Югославия и нейните най-значими романисти |
1 |
3. |
Въобразяването на историята? |
1 |
4. |
Втората световна война като основополагащ мит в историята на СФРЮ |
1 |
5. |
Изтокът усвоява Запада – уестърнът преработен в соцмодел |
1 |
6. |
„Далече е слънцето” и „Сам” – естетическа концепция, проблеми и аналогии |
1 |
7. |
Ключовото значение на „черната вълна” и приноса на Живойн Павлович за развитието на югославското кино |
1 |
8. |
Критичният поглед към миналото – какво се случи? |
1 |
9. |
Проблемите на настоящето: нови герои и нови проблеми |
1 |
10. |
„Майстора и Маргарита”, интерпретиран в руската и сръбската кинематография. |
1 |
11. |
Дубравка Угрешич в югославската литература и мястото й в киното |
1 |
12. |
Сърджан Каранович и Слободан Шиян – специфики и индивидуални търсения |
1 |
13. |
Адаптацията в югославското кино: кой, защо и как интерпретира? |
1 |
14. |
Театърът и киното – щастлив брак по югославски? |
1 |
15. |
Душан Ковачевич – драматургът, съблазнен от киното |
1 |
Изпит
Изпитът се състои в написване на курсова работа по тема, избрана от студента и свързана с учебното съдържание на курса и нейното представяне и обсъждане.
Библиография
- Найденова, Вера. Екранизацията... вечен спор? Наука и изкуство: София, 1992
- Beja, Moris. Film and Literature: An Introduction. New York: Longman Inc., 1979
- Đurović, Ratko. O problemima ekranizacije književnih dela, Beograd: Institut za film, 1969
- Horton, Andrew and Magretta Joan. Modern European Filmmakers and the Art of Adaptation, New York: Frederic Ungar, 1981
- Milinković, Dragan. Literatura u jugoslovenskom filmu, U: Materijali sa Simpoziuma XIV Festivala filmskog scenarija, avgust 1990
- Miloradović, Goran. Lepota pod nadzorm, Beograd: Institut za savremenu istoriju, 2012.
- Munetić, Ranko. Jugoslovenski filmski slučaj, Split: Marjan film, 1980
- Seger, Linda. The Art of Adaptation: Turning Fact and Fiction into Film, New York: Henry Holt, 1992
- Sinyard Neil, Filming Literature: The Art of Screen Adaptation, Croom Helm, 1992
- Volk, Petar. Istorija jugoslovenskog filma, Beograd: Institut za film, 1986
- Vučetić, Radina. Koka-kola socijalizam: Amerikanizacija jugoslovenske popularne culture šezdesetih godina XX veka, Beograd: Službeni glasnik, 2012.
Филмография
- Софка (1948) по романа на Бора Станкович, реж. Александър Вучо
- Далече е слънцето (1953) по романа на Добрица Чосич, реж. Радош Новакович
- Червени класове (1970) по романа на Иван Потърч, реж. Живойн Жика Павлович
- Ролята на моето семейство в световната революция (1971) по романа на Бора Чосич, реж. Бахрудин-Бата Ченгич
- Майстора и Маргарита (1972) по романа на Михаил Булгаков, реж. Александър Петрович
- Венецът на Петрия (1980) по романа на Драгослав Михайлович, реж. Сърджан Каранович
- Довиждане до следващата война (1980) по романа на Витул Зупан, реж. Живойн Жика Павлович
- Червеният кон (1981) по романа на Ташко Георгиевски, реж. Столе Попов
- Как систематично бях унищожен от идиот (1983) по романа на Мома Димич
- В лапите на живота (1984) по романа на Дубравка Угрешич, реж. Райко Гърлич
- Маратонците тичат почетна обиколка (1982) по комедията на Душан Ковачевич, реж. Слободан Шиян
- Балкански шпионин (1984) по комедията на Душан Ковачевич, реж. Божидар Николич
- Cinema Komunisto (2010), реж. Мила Турайлич.