Филмовият сценарий – теоретични и практически аспекти
Едносеместриален курс
Преподавател: проф. д-р Светослав Овчаров
Анотация на учебната дисциплина: |
Предлаганият курс има за цел да запознае студентите с базови понятия на сценарната работа. Ще бъдат разгледани историческото развитие на филмовия сценарий, развитието на филмовия език, компонентите на драматургичната структура, методите за изграждане на филмово действие. Редом с теоретичната и историческата информация, студентите гледат и анализират заедно с преподавателя конкретни откъси от филми в различни жанрове. След това получават и изпълняват практически задачи, свързани с отделните компоненти на работата по написване на сценарий. |
Очаквани резултати: |
Студентите придобиват теоретични и практически познания за писането на сценарии за документални и игрални филми. Те опознавата етапите на изграждане на сценарий за кратък документален и игрален филм. Така те придобиват базови умения за създаването на филмов сценарий.
|
Учебно съдържание
№ |
Тема: |
Хорариум |
1. |
Генезисът на филмовия сценарий. Фотография и движеща се фотография. Театрална драматургия и драматургия за кино. Вестникарският подлистник и илюстрованите вестници като „прадеди” на телевизионния сериал. |
2 |
2. |
Сценарият в различните видове кино. Сценарий на документални и „квазидокументални” филми. Сценарий за игрално кино. Сценарий за анимационно кино. |
2 |
3. |
Кино и телевизионна публицистика. Пропаганда и идеология в киното. Истина и фалшификация. |
2 |
4. |
Еволюция на изразните средства и филмовия език, погледнати през призмата на сценария и на режисурата. |
2 |
5. |
Структурообразуващи елементи на сценария: сцени и епизоди. Кадърът – „основната клетка” на филма. |
2 |
6. |
Драматургичен конфликт. Структура и композиция. Обстоятелства, които пораждат конфликта, нарастване на конфликта, временно намаляване на напрежението, връхна точка, финал. |
2 |
7. |
Етапът на проучване – в документалното и в игралното кино – специфични особености. |
2 |
8. |
Анотация или Идея. Развитие на идеята в игрален и документален филм. Работа върху чужда идея. Синопсис. Работа с драматургични консултанти. Трийтмънт. Професии, ангажирани в усъвършенстването на драматургичния текст. Работа в съавторство. |
2 |
9. |
Сценарий според традициите на различните филмови школи. Руски модел. Европейски модели. Американски модел. Българският опит. |
2 |
10. |
Протагонист и антагонист. Главни и второстепенни персонажи. Изграждане на характери. |
2 |
11. |
Диалог. Речева характеристика. Гегове. |
2 |
12. |
Проблемите на жанра. Комедии, мелодрами, драми. Екшън и съспенс. Мюзикли и „гранични” жанрове. |
2 |
13. |
Сценаристът – разказвач на истории и\или мислител. |
2 |
14. |
Сценаристът, режисьорът и публиката. |
2 |
15. |
Етиката в документалното и игралното кино. |
2 |
Филмография
- „Светлините на града” реж. Чарли Чаплин
- „Балът” реж. Еторе Скола
- „Трупата” реж. Тео Ангелополус
- „Хана и нейните сестри” реж. Ууди Алън
- „Незавършена пиеса за механично пиано” реж. Никита Михалков
- „Апартаментът” реж. Били Уайлдър
- „Не тъгувай!” реж. Георгий Данелия
- „Бебето на Розмари” реж. Роман Полански
- „Жул и Жим” реж. Франсоа Трюфо
- „Нанук от севера” реж. Робърт Флаерти
- „Триумф на волята” реж. Лени Рифенщал
- „Дневна красавица” реж. Луис Бунюел
- „Пиета” реж. Ким Ки Дук
- „Инспекторът и нощта” реж. Рангел Вълчанов
- „Авантаж” реж. Георги Дюлгеров