Литературознание

 

 

Литературното изследване

 

Проф. д.ф.н. Александър Панов

 

Целта на семинара е да въведе студентите  в практиката на литературоведското изследване: в методите и техниките на неговото провеждане и успешно осъществяване от оформянето на проблемно поле през събирането и разполагането на материала до писмовната композиция и окончателната редакция на различни по жанр и предназначение литературоведски текстове. По време на семинара всеки студент трябва да представи и защити свои текстове, които ще бъдат детайлно обсъдени. Идеята е да се възпроизведе целия процес от подготовката до защитата на магистърска теза.

 

Цели:
- да изгради у студентите практически умения и навици, необходими за бъдещото им развитие като литературни изследователи;
- да култивира способностите на студентите за построяване и аргументиране на литературоведска теза;
- да запознае студентите с различните литературоведски жанрове, тяхната структура и функции.

 

 

Лекционен курс

 

Тема №

Наименование на темата

Хорариум

1-2

Граматика на литературоведското писане. Умението да се формулира проблем. 

4

3-4.

Граматика на литературоведското писане. Работа с източниците.

4

5-6.

Обсъждане на студентски текстове

4

7-8.

Анализ и аргументация

4

9-10.

Обсъждане на студентски текстове

4

11-12.

Реторика и/или научна добросъвестност 

4

13-14.

Обсъждане на студентски текстове

4

15.

Избор на тема за дипломна работа

2

 

Форми и методи на оценяване:

Дисциплината завършва с изготвяне на курсова работа по избрана от студента и предварително консултирана тема.

 

Литература:

 

Умберто Еко, "Как се пише дипломна работа", С., 1998
Никола Георгиев, "Анализ на лирическата творба", С., 1984
Никола Георгиев, "Мнения и съмнения.
По дирите на едно литературоведско чергарство", С., 2000
Altick, Richard D., Fenstermaker, John J., The Art of Literary Research, 1992
Wayne C. Booth, Gregory G. Colomb, Joseph M. Williams, The Craft of Research (Chicago Guides to Writing, Editing, and Publishing)
Howard S. Becker, Tricks of the Trade: How to Think About Your Research While You're Doing It (Chicago Guides to Writing, Editing, and Publishing)
Joseph Gibaldi, MLA Handbook for Writers of Research Papers

 

 

 

 

 

 

Писане на рецензия

 

Доц. д-р Бойко Пенчев

 

Курсът има практическа насоченост и предлагана студентите необходимите знания и умения, нужни при писането на рецензии за периодичния печат. Учебното съдържание е разделено на два дяла: рецензии за художествена и нехудожествена литература. Студентите се запознават с основните типове рецензии, както и с типовете периодични издания и съответно разликите в типа рецензии, публикувани на техните страници. Разглежда се въпроса за публиката, към която е адресирана рецензията, връзката между езика на рецензията и очакваната аудитория. Писането на рецензия се анализира в три аспекта: информативен, интерпретативен и оценъчен. В хода на обучението студентите изпълняват подготвителни писмени задачи (събиране на информация за книгата и автора, изготвяне на сюжетно резюме и др.), след което започват да пишат рецензии, които се обсъждат и анализират. За цялото обучение студентите трябва да напишан минимум 4 рецензии, като последната от които се оценява като курсова работа и формира крайната оценка

 

Лекционен курс

 

Тема №

Наименование на темата

Хорариум

1

Типове рецензии и типове периодични издания

 

2

2-3

Информативен, интерпретативен и оценъчен аспект на рецензентската дейност. Обсъждане на екземпларни текстове.

4

4.

Рецензия за нехудожествена книга. Извличане на информация.

 

2

5-6

Композиционна структура на рецензията. Обсъждане на екземпларни текстове

4

7.

Обсъждане на студентски рецензии

2

8.

Рецензия за литературоведски книги и хуманитаристика.

2

9.

Обсъждане на студентски рецензии

2

10.

Литературната рецензия. Проблеми на интерпретацията и оценката.

 

2

11.

Обсъждане на студентски рецензии

2

12-13.

Рецензията: език и стил

 

4

14.

Обсъждане на студентски рецензии

2

15.

Литература, издателства, пазар.

2

 

Форми и методи на оценяване:

Курсова работа

    

Литература:

 

Тишева, Йовка, Мавродиева, Иванка. Академичната комуникация. С., 2010

Book reviewing : a guide to writing book reviews for newspapers, magazines, radio, and television. Boston. The Writer, 1978

Drewry, John. Writing Book Reviews. Boston: The Writer, 1974.

Teitelbaum, Harry. How to Write Book Reports. New York: Monarch Press, 1975.

 

Learn how to write a review of literature. At:

http://writing.wisc.edu/Handbook/ReviewofLiterature.html

Miller, Walter James. How to write book reports : -- analyzing and evaluating fiction, drama, poetry, and non-fiction New York. Arco Pub., 1984.

 

 

Преподавателски екип на МП „Литературознание”

 

lecturersПроф. д-р Миглена Николчина

Научни интереси: западноевропейска литература, модернизъм, политики на различието, феминизъм, женско писане, литературни общности и комуникация, утопизъм, изкуственото същество като философски и естетически проблем.

Книги: ”Митът за Прометей и поезията на английския романтизъм” (1988), „Човекът-утопия” (1992) „Смисъл и майцеубийство. Прочит на Вирджиния Улф през Юлия Кръстева“ (1997, преведена на английски, руски, унгарски и македонски).  „Родена от главата. Фабули и сюжети в женската литература“ (2002). „Изгубените еднорози на революцията. Българските интелектуалци през 1980-те години” (2012, преведена на английски)

Курсове, водени в програмата:  „Сравнително литературознание”, „Литературата – политики на различието и идентичността”, „Литература на модернизма”.

 

Проф. дфн Милена Кирова

Научни интереси: история на българската литература, психоанализа, библейски изследвания, феминизъм, антропология.

Книги: "Българската поема от Освобождението до Първата световна война" (1988), "Сънят на Медуза" (1995, 1997), "Изпитание на символите" (1997; 2006), "Йордан Йовков. Митове и митология" (2001), "Критика на прелома. Нови явления и посоки в българската литература от края на ХХ в." (2002), "Проблематичният реализъм" (2002), "Библейската жена. Механизми на конструиране, политики на изобразяване в Стария Завет" (2005), "Давид, Великия. История и мъжественост в еврейската Библия. Кн.1" (2011).

Курсове, водени в програмата: „История и антропология на библейския свят”

 

Проф. дизк. Виолета Дечева

Научни интереси: театрознание, история на модерността, история на културата на ХХ век, рецепция на немско-езична драматургия, исторически изследвания с фокус върху театър и национализъм, театър и политическо.

Книги:Театърът на 90-те”, ( 2001), „Авторът и неговия интерпретатор. Драматургията на Фридрих Дюренмат и сценичната й рецепция в България”. (2002), „Актьорът като автор и произведение на изкуството” (2003), „Към проблема за режисурата. Българският театър между двете световни войни” (2006).

Курсове, водени в програмата: „Литература и театър”

 

Доц. д-р Катя Станева

Научни интереси: възрожденска литература, конструиране на женската идентичност, сатира и комично, културна антропология.

Книги: "Атанас Трифонов Илиев" (1993), "Апология на българското. Творчеството на Георги Раковски" (1996), "Гласове на Възраждането" (2001).

Курсове, водени в програмата: „Литература, общества, култури”

 

Доц. д-р Бойко Пенчев

Научни интереси: българска литература, модерност, идеологии, история на културата.

Книги: „Тъгите на краевековието” (1998), „Българският модернизъм: моделирането на Аза” (2003), „Септември ’23: идеология на паметта” (2006)

Курсове, водени в програмата: „Литература и модерност”, „Литература и идеологии”, „Българските дебати”, „Писане на рецензия”.

 

Доц. д-р Димитър Камбуров

Научни интереси: теория на литературата, деконструкция, културни политики, превод, изследвания на идентичността, постмодернизъм.

Книги: "Явори и клони" (2003), "Българска лирическа класика" (2004).

Курсове, водени в програмата: „Българският канон”, „Постмодерната литература”.

 

Проф. д-р Николай Чернокожев

Научни интереси: история на българската литература, национални и културни идентичности (на Балканите), превод.

Книги: „Българската литература – диалогични прочити” [с В. Атанасов] (1994), „Любен Каравелов и българското възрожденско време” (1995), „Българската литература през Възраждането” [с К. Топалов] (1998) „От Възраждане към прераждане” (2003), Българска литература ХVІІІ–ХІХ век” [с Н. Аретов] (2006).

 

 

Доц. д-р Надежда Александрова

Научни интереси: българска и балканска литература на XVIII и XIX век, османска културна история, история на емоциите, история на жените и половете

Книги: „Еничарите“. Преплетени истории в османския контекст на XIX век” (2018), “Gender relations in Education. Policies and Practice in the Danube region - experiences, analyses, and impulses” (2013), „Робини, кукли и человеци. Представи за жените в периодиката на Възраждането и в прозата на Любен Каравелов” (2012).

Курсове водени в програмата: „Балкански измерения на възрожденската литература“

 

Доц. д-р Росица Димчева

Научни интереси: теория на литературата, философия и естетика на романтизма, сатира, българска литература

Книги: „Проблеми на теорията на сатирата” (1981), „Скокове във времето. Иван Радоев – духовен опит, творчество” (1994).

Курсове, водени в програмата: „Сравнителна история на литературната наука (XVIII-XX век)

 

Доц. д-р Тодор Христов

Научни интереси: литературна теория, теория на медиите, социология.

Книги: "Легитимирането на държавната власт и селските бунтове от 1900 г." (2007), "Отвъд идентичността" (2008), "Литературността" (2009).

Курсове, водени в програмата: „Литература и медийни дискурси”, „Теории за литературата и културата” (XVIII-XX век)

 

Доц. д-р Огнян Ковачев

Научни интереси: западноевропейска литература, кинознание, готически роман.

Книги: „Готическият роман. Генеалогия, жанр, естетика” (2004),  „Литература и идентичност: преображения на другостта” (2005).

Курсове, водени в програмата: „Западният литературен канон”, „Литература и кино”

 

Доц. д-р Паулина Стойчева

Научни интереси: история на българската литература, теория на национализма, антропология и културология.

Книги: „Нацията – копнежи и употреби” (2010)

Курсове, водени в програмата: „Литература и национализъм”

 

Доц. д-р Цветанка Хубенова

Научни интереси: западноевропейска литература, психоанализа

Книги: "Анатомия на илюзията. Сатиричните романи на Ивлин Уо, Олдъс Хъксли и Джордж Оруел" (1992), „Вилхелм Райх – пулсации на живота и знанието” (2004), „Модерн/ Предмодерн/Постмодерн. Литература и историзъм”  (2005).

Курсове, водени в програмата: „Литературата като психосоциален проблем и фактор”

 

Доц. д-р Калин Михайлов

Научни интереси: западноевропейска литература, религия и литература.

Книги: "Мориак и Бернанос: два романни свята между насилието и любовта" (2006), "Християнство и идентичност. Пътуване към себе си в света на литературата и културата" (2007), "Mauriac et Bernanos. Deux mondes romanesques entre la violence et l’amour" (Lettres modernes Minard, 2011).

Курсове, водени в програмата: „Християнски мотиви в западноевропейския роман”

 

Гл. ас. д-р Дарин Тенев

Научни интереси: теория на литературата, деконструкция, психоанализа.

Курсове, водени в програмата: „Българският канон”, „Литература и модерност”, „Постмодерната литература”.

 

 

 

 

 

Постмодерната литература

 

доц. д-р Димитър Камбуров

гл.ас. д-р Дарин Тенев

 

Дисциплината има за задача да запознае студентите с основните измерения на онова, което е назовавано „постмодерна литература”, да се обсъдят някои от най-представителните автори, попадащи под това название и да се разгледат основни теоретични трудове, които едновременно уясняват постмодерното и го проблематизират.

Един от фокусите на курса ще бъде дискутирането на границите на постмодерната литература и в тази връзка ще се разглеждат също автори, които неса пряко свързвани обикновено с това име като Морис Бланшо или Фридрих Дюренмат.

 

 

Лекционен курс

 

Тема №

Наименование на темата

Хорариум

1

Що е постмодерна литература? Опити за определение.

2

2.

Хорхе Луис Борхес: вавилонската библиотека и разклоняващите се пътеки.

2

3.

Разбирането на Ж.-Ф. Лиотар за постмодерно.

2

4.

„Нюйоркската трилогия” на Пол Остър

2

5.

Морис Бланшо и изличаващото се писане

2

6.

Фридрих Дюренмат. Постмодерност и мит

2

7.

Джон Фаулз, „Грешницата от Лайм Риджис”

2

8.

Висок модернизъм, абсурдизъм и постмодернизъм

2

9.

Самюел Бекет и литературата на изчерпването

2

10.

Постмодерната естетика и Ако пътник в зимна нощ на И. Калвино

2

11.

Ризомата срещу дървото. Дельоз и Гатари

2

12.

Милорад Павич: речници и кръстословици

2

13.

Хулио Кортасар, или случайност и необходимост в повествователния дискурс

2

14.

Георги Господинов: може ли носталгията да е постмодерна?

2

15.

Милен Русков и как се съграждат литературни езици

2

 

 

Форми и методи на оценяване:

Формата на изпитване е устна. Предполага се студентите да са се запознали с основните теоретични проблеми при определянето на постмодерното, като в рамките на изпита трябва да представят устен анализ на избран от тях постмодерен роман (или друго произведение) и да могат да откроят в какво се състои постмодерното и доколко е определящо за социалното възприемане на произведението.    

 


Литература:

 

Основни текстове за обсъждане:

Хорхе Луис Борхес, Измислици, София: Колибри, 2010.

  • „Тльон, Укбар, Orbis Tertius”
  • „Пиер Менар, автор на Дон Кихот
  • „Лотарията във Вавилон”
  • „Вавилонската библиотека”
  • „Градината с разклоняващите се пътеки”
  • „Фунес паметливият”

 

Жан-Франсоа Лиотар

  • Постмодерната ситуация, София: Наука и изкуство, 1996.
  • Постмодерното, обяснено за деца, София: КХ, 1993.
  • Нечовешкото („Пренаписване на модерността”, „Времето, днес”, „Моментът, Нюман”, „Възвишеното, авангардът”, „Репрезентация, презентация, непрезентируемо”, „подир възвишеното, състояние на естетиката”), София: СОНМ, 1999.
  • Постмодерни поуки, София: КХ, 2002.

 

Миглена Николчина

  • „Постмодернистката библиотека”, В: „Общуване с текста”, съст. А. Ангелов, А.Кьосев, София, УИ, 1990, сс. 111-120

 

Пол Остър

  • Нюйоркска трилогия, София: Колибри, 2008.

 

Морис Бланшо

  • Смъртната присъда, прев. А. Колева, София, КХ, 2010

 

Самюел Бекет,

  • Молой, София: ФАМА, 2007
  • Малоун умира, София: ФАМА, 2007
  • Неназовимото, София: ФАМА, 2007
  • Как е, Плевен: ЕА, 1995.
  • Краят на играта, София: ФАМА, 2003.

 

Фридрих Дюренмат

  • Умирането на питията”, сп. Съвременник, 3/1995

 

Джон Фаулз

  • Грешницата от Лайм Риджис, София: Народна култура, 1984.

 

Итало Калвино

  • Ако пътник в зимна нощ, София: Колибри, 2008.

 

Ханс Роберт Яус

  • „Итало Калвино: Когато пътник в зимна нощ. Пледоария за една постмодерна естетика”, В: Х.Р.Яус, Исторически опит и литературна херменевтика, съст. А. Ангелов, София, УИ, 1998, сс. 432-465

 

Жил Дельоз и Феликс Гатари

  • Анти-Едип, София: КХ, 2004.
  • Кафка. За една малка литература, София: СОНМ, 2009.
  • Хилядата плоскости („Ризома”, „Геологията на морала”, „Трактат по номадология”), София: КХ, 2009.

 

Милорад Павич

  • Хазарски речник, София: Агата-А, 1999.

 

Хулио Кортасар

  • Игра на дама, София: Агата-А, 2006.
  • Истории за кронопи и фами, София: Агата-А, 2007.

 

Томас Пинчън

  • Обявяването на серия 49, София: Народна култура, 1990.

 

Георги Господинов

  • Естествен роман, Пловдив: Жанет 45, 1999.
  • Физика на тъгата, Пловдив: Жанет 45: 2012.

 

Джон Барт

  • John Barth, Chimera, New York: Fawcet Crest, 1972.
  • John Barth, “The Literature of Exhaustion”, In: The Friday Book, Baltimore: The John Hopkins UP, 1984.

 

Ален Роб-Грийе

  • В лабиринта, Плевен: ЕА, 1995.

 

Милен Русков

  • Джобна енциклопедия на мистериите, Пловдив: Жанет 45, 2004.
  • Възвишение, Пловдив: Жанет 45, 2011.

 

Oulipo

  • Жорж Перек, Животът – начин на употреба,София: Народна култура, 1980.
  • Реймон Кьоно, Упражнения по стил, София: ФАМА, 2003.

 

 

Текстове на автор на курса:

Д. Тенев, “Тихото търсене”, в-к “Литературен вестник”, 20-26.07.2005, бр.27

Д. Тенев, „Раздвояването на нощта”, в-к „Литературен вестник”, 3-9.10.2007, бр.31

Д. Тенев, „Идната книга”, сп. Алтера Академика, год.1, кн.3, есен 2007

Д. Тенев, „Недискретност към неизразимото”, в-к „Култура”, 28.11.2008, бр.41.

Д. Тенев, „Различно измерение на личното”, сп. Алтера, бр.12/2008.

Д. Тенев, „Изключително крехкото”, сп. Алетар Академика, год.ІІ, кн.3 (7), есен 2008.

Д. Тенев, „Долина на умиращи звезди”, Moon lake. Сборник есета, София: Алтера, 2009, с.67-78

 

Допълнителни заглавия:

After Beckett, ed. Br. Clement et al, Samuel Beckett Today, 2004.

Ariki Varvogli, The World that is the Book, Liverpool University Press, 2001.

Barbara Tomlinson, Authors on Writing, Palgrave, Macmillian, 2004.

Bronwen Thomas, Fictional Dialogue: Speech and Conversation in the Modern and Postmodern Novel, University of Nebraska Press, 2012.

Brendan Martin, Paul Auster’s Postmodernity, Routledge, 2008.

Brian McHale, Postmodernist Fiction, Routledge, 1987.

Brooke Lenz, John Fowles. Visionary and Voyeur, Amsterdam: Rodopi, 2008.

Frederic Jameson, Postmodernism,or the Cultural Logic of Late Capitalism, Durham: Duke UP, 1991.

Ihab Hassan, The Dismemberment of Orpheus, The University of Wisconsin Press, 1982.

Ihab Hassan, The Postmodern Turn, Ohio State University Press, 1987.

Image and Ideology in Modern/Postmodern Discourse, ed. D. Downing& S. Bazargan, New York: SUNY Press, 1991.

Linda Hutcheon, A Poetics of Postmodernism, Routlegde, 1988.

Linda Hutcheon, The Politics of postmodernism, Routledge, 1989.

Michael Greaney, Contemporary Fiction and the Uses of Theory, Palgrave, Macmillian, 2006.

Oulipo, Atlas de literature potentielle, Paris: Gallimard, 1981.

Samuel Beckett, ed. H. Bloom, New York: Bloom’s Literary Criticism, 2011.

The Cambridge Companion to Beckett, ed. J. Pilling, Cambridge: Cambridge University Press, 1994.

Thomas Wilson, The recurrent Green Universe of John Fowles, Amsterdam: Rodopi, 2006.

 

Т.В.Адорно, Естетическа теория, София: Агата-А, 2002.

Амелия Личева, „Постмодернизъм”, В: Е. Панчева, А. Личева, М. Янакиева, Теория на литературата от Платон до постмодернизма, София, Колибри, 2005

Бруно Латур, Никога не сме били модерни, София, 1994

Ришард Нич, „Постмодерната литература и мимезисът”, В: Р. Нич, Светът на текста, прев. Силвия Борисова, София, Издателски център „Боян Пенев”, 2005, сс.174-210.

Тодор Христов, „Постструктурализмът”, В: Т. Христов, Литературността, София, Алтера, 2009, сс. 234-276.


 

 

paperwork

 

Магистърска програма „Лингвистика – езикова система и речеви практики”

Летен семестър 2018-2019 г.

 

Дисциплина

Ден

Час

Формални граматики – проф. д-р Петя Осенова

сряда

16.30-18.00 ч. 139 каб.

Езикът на рекламата – гл. ас. д-р Биляна Радева

сряда

12.00-14.00 ч.  147 каб.

Основни проблеми на редактирането и коригирането – гл.ас. д-р Биляна Радева

сряда

14.00-16.00 ч. 147 каб.

Семиотика

сряда

10.00-12.00 ч. 139 каб.

Политическа и журналистическа реч – доц. д-р Владислав Миланов

четвъртък

14.00-16.00 ч. 139А каб.

Вербални комуникативни стратегии – проф. д-р Радка Влахова

допълнителна уговорка по имейла – лекции в блок

 

 

СИД-овете ще стартират 1 седмица по-късно след допълнителна уговорка по имейла с преподавателите за ден и час.

Лекциите започват на 27.02.2019 г.

За въпроси около организацията на учебния процес се обръщайте към проф. д-р Гергана Дачева.