ДЕЙНОСТИ
по проекта „Прозодични аспекти на българския език в съпоставителен план с други езици с лексикално акцентуване”
Работни пакети
Работен пакет 1: Съпоставителни изследвания на интонацията и изработване на съпоставителен речеви корпус
Обща продължителност: 24 месеца (1- 24)
Ръководители: Б. Андреева, Сн. Димитрова
- Постигане на съпоставимост на използваните модели за различните езици и планираните изследвания (Андреева, Димитрова; 1-3)
- Организиране на учебен практикум за работа със специализирани програми и техники със студенти (Андреева, Димитрова; 3-6)
- Подготвителна работа по набирането на материал за изследването във вид на речеви корпус (Андреева, студенти; 7-9)
- Изработване на съпоставителния речеви корпус от интонационни модели (всички участници; 10-20)
- (а) Записи и сегментиране на записите (всички участници; 10-17)
- (б) Анотиране на прозодичните характеристики на речта (всички участници; 17-19)
- (в) Анализ на получените резултати (всички участници;18-20)
- Моделиране на данните (Андреева, Димитрова; 21-24)
- Оформяне и представяне на резултатите от изследванията като доклади на научни форуми и служебни пътувания (научният екип; текущ)
- Подготвяне на научни публикации (научният екип; текущ)
- Работни срещи на членовете на научния колектив (научният екип; текущ)
Работен пакет 2: Изследвания на българското акцентуване и други прозодични аспекти
Обща продължителност: 24 месеца (1 – 24)
Ръководител: М. Пацева
- Преглед на нови модели и методи за анализ, подходящи за българския език (Пацева, Стойкова; 1-3)
- Изследване на акцентните спецификации на групи морфеми (Маринкова; 4-8)
- Изработване на електронни ресурси по акцентна спецификация на определени групи морфеми (9-12)СЪДЪРЖАНИЕ
- Акцентни характеристики на някои афикси за образуване на съществителни имена
- Корени и окончания при непроизводни съществителни имена. В преобладаващите случаи корените на непроизводните думи поемат ударението като основен съдържателен компонент. Тук се представят сравнително немногобройните случаи, когато това не е така по данни на разработки на Б. Цонев, Котова, Янакиев и други автори.
1.1. Двусрични съществителни имена от женски род с акцентувано окончание, завършващи на -а /-я
1.1.1. завършващи на -а
1.1.2. завършващи на -я
1.2. Двусрични съществителни имена от среден род с акцентувано окончание
1.2.1. Двусрични съществителни имена от среден род, завършващи на –о
1.2.2 Двусрични съществителни имена от среден род, завършващи на –е
1.3. Примери за съществителни имена от мъжки род с акцентувана крайна гласна -а: баща̀, паша̀, будала̀ (общ род)
1.4. Акцентувани окончания при производни имена, образувани с постакцентувани суфикси –ота̀, -ина̀
1.5. Акцентна реализация на окончанията (обобщение
2.1. Акцентуване на префикса при двусрични съществителни от мъжки род с нулев суфикс
2.2.. Двусрични съществителни от мъжки род с нулев суфикс и сонорен звук в позиция на кода
- Суфикси за образуване на съществителни имена
- Продуктивни наставки за образуване на съществителни имена
- Разграничение на характеристиките на суфиксите от клас 1 и клас 2
- Суфикси за образуване на наименования на субекти на действието (nomina agentis)
- Суфикси за образуване на наименования на субекти на действието (nomina actoris)
- Суфикси за образуване на названия на инструменти на действието (nomina instrumenti)
- Суфикси за образуване на названия на обект и резултат на действието (nomina patientis)
- Суфикси за образуване на названия на места на действието (nomina loci)
- Суфикси за образуване на названия за носител на признак (nomina attributiva)
- Суфикси за образуване на наименования на признаци без конкретен носител (nomina essendi)
- Деминутивни суфикси
- Сборна таблица на разпределението на суфиксите при съществителните имена в мутационни и транспозиционни типове
- Определителни членове при съществителни имена
- Съединителни морфеми
- Акцентни характеристики на някои глаголни афикси 1. Префикси 2. Представкови комплекси 3. Суфикси
- Акцентни характеристики на някои суфикси за образуване на прилагателни
- Продуктивни суфикси за образуване на качествени прилагателни
- Продуктивни суфикси за образуване на относителни прилагателни
- (а) суфикси за образуване на съществителни имена (Чергова, студенти)
- (б) суфикси за образуване на прилагателни имена (Стойкова, студенти)
- (в) суфикси за образуване на глаголи (Маринкова)
- (г) префикси за образуване на глаголи и съществителни имена (Пацева)
- Изследване на ролята на акцентните характеристики на морфемите при конкуренцията на афиксите (Пацева, Стойкова; 12-16)
- Изследване на фонологичното ударение в българския език върху материал на лексика с неясна морфологична структура (17-24)
- (а) съпоставка на изследванията на различни видове лексикални групи (Маринкова, Стойкова; 17-20)
- (б) поставяне на нови изследвания (аналитични и експериментални) (Пацева, Алексиева; 18-24)
- Представяне на резултатите на изследванията като доклади на научни форуми и служебни пътувания (научният екип; текущ)
- Подготвяне на научни публикации (научният екип; текущ)
- Работни срещи (научният екип; текущ)
Работен пакет 3: Изследване върху проблемите на овладяване на прозодичните характеристики в чуждоезиковото обучение
Обща продължителност: 20 месеца (16-36)
Ръководители: Алексиева, Маринкова
- Преглед на нови теоретични модели по проблемите на овладяване на прозодичните характеристики (Алексиева; 16-18)
- Подготовка и събиране на материал за база данни на прозодични грешки (Маринкова; 19-24)
- Изработване на база данни на прозодични грешки идентификация и запис на грешките (научният екип; 24-28)
- (а) класификация по езици, части на речта, род, прозодична структура на лексикалните единици (всички участници; 29-30)
(б) формулиране на тенденции за различните езици, преглед на факторите (фонетични, интерференция, честота) (всички участници; 31-33)
- Моделиране на стратегиите за учене и формализиране (Андреева; 34-36)
- Подготвяне на доклади, публикации и служебни пътувания (научният екип, текущ)
- Работни срещи (научният екип, текущ)
Работен пакет 4: Организиране и провеждане на кръгла маса
Обща продължителност: 12 месеца (25-36)
Ръководител: Чергова
- Подготовка на научния форум
- (а) Сформиране на организационен комитет и изработване на концепция за форума (научният екип; 25-26)
- (б) Информационна и координационна работа (Маринкова, Алексиева; 27-28)
- Организиране и провеждане на научния форум (всички участници; 29-31)
- Отрязяване и популяризиране на резултатите в научната периодика и изработване и поддържане на сайт на проекта, който да съдържа информация за участниците, актуални събития и публикации с отворен достъп (Чергова; 31-32)
- Съставяне на сборник с докладите и подготвянето му за публикуване, редакция (научният екип; 33-36)
- Интегриране към съществуващи научни мрежи и развиване на локална подсистема (научният екип; текущ)
Работен пакет 5: Подготвяне и съставяне на материали за преподаване и изследване на прозодията
Обща продължителност:12 месеца (25-36)
Ръководители: Б. Андреева, Сн. Димитрова, М. Пацева
- Съставяне на научна монография по проблемите на прозодията:
(а) подготвителна работа – концепция на изданието (Андреева, Димитрова,Пацева; 25-27)
(б) съставяне на научна монография (научният екип; 28-33)
- Изработване на библиографии на изследванията (всички участници; 34-35)
- Изработване на учебен курс по прозодични проблеми (свободноизбираем или за магистърска програма) (Андреева, Димитрова, Пацева; 30-36)
- Идентифициране на проблемни пунктове и „бели“ полета като материал за бъдещи изследвания (всички участници, 36)