Литература, кино и визуално изкуство
Литература, кино и визуално изкуство
Европейският авангард в литературата и киното
Едносеместриален курс
Преподавател: доц. д-р Огнян Ковачев
Анотация на учебната дисциплина: |
В изкуствата и хуманитаристиката понятията „авангард” и „авангардисти” се отнасят преди всичко до разнородни явления, школи и творци в европейския модернизъм през първата половина на ХХ век. Техни общи характеристики са съзнателният отказ от традицията, радикалното експериментиране с нови форми и изразни средства и вкусът към естетически и/или политически провокации. Курсът има за цел да представи онези от тях, които принадлежат към области като литература, живопис, фотография, кино и театър.
|
Очаквани резултати: |
Студентите ще се запознаят с взаимовръзките и контрастите между разглежданите явления както в конкретните им исторически, социални и технологични контексти, така и в порядъка на теоретичното и естетическото им (само)осмисляне. В семинарните занятия се анализират специфични филми и критически текстове. Насърчава се индивидуалната работа, като всеки студент разработва изследователски проект. |
Учебно съдържание
Лекционен курс
№ |
Тема: |
Хорариум |
1. |
Исторически предпоставки и времеви рамки |
2 |
2. |
Теории и политики на авангарда |
2 |
3. |
Експресионизмът в живописта и литературата |
2 |
4. |
Германски филмов експресионизъм |
2 |
5. |
Импресионизмът |
2 |
6. |
Френски филмов авангард |
2 |
7. |
Авангардът и антиутопията |
2 |
8. |
Сюрреализъм и дадаизъм в поезията и живописта |
2 |
9. |
Сюрреализъм в киното |
2 |
10. |
Кинокомедията и авангардът |
2 |
11. |
Многоликостта на руския авангард |
2 |
12. |
Симфонията на големия град: Дзига Вертов и Валтер Рутман |
2 |
13. |
Експресионизмът и черният роман/филм |
2 |
14. |
(Не)възможното филмиране на авангардистка литература |
2 |
15. |
Продължения и преображения на авангарда |
2 |
Семинарни занятия
№ |
Тема: |
Хорариум |
1. |
Въвеждане в проблематиката и основни понятия |
2 |
2. |
Валтер Бенямин: фланьорът, фотографията, филмът |
2 |
3. |
Филипо Маринети: футуризъм и фашизъм |
2 |
4. |
Роберт Вине, „Кабинетът на д-р Калигари” |
2 |
5. |
Фридрих Мурнау, „Носферату – симфония на ужаса” |
2 |
6. |
Фриц Ланг, „Метрополис” |
2 |
7. |
Фернан Леже, Рене Клер и Марсел Дюшан |
2 |
8. |
Жан Кокто и Жан Виго |
2 |
9. |
Антоан Арто: кино от „субстанцията на погледа” |
2 |
10. |
Експериментите на Ман Рей |
2 |
11. |
Луис Бунюел и Салвадор Дали: „Андалуско куче”, „Златният век” |
2 |
12. |
Комиците: Чаплин, Кийтън, братя Маркс |
2 |
13. |
Сергей Айзенщайн – политизиране на изкуството |
2 |
14. |
Фриц Ланг, „М” |
2 |
15. |
„Одисей” на екрана |
2 |
Изпит
Изпитът е в две части – писмен и устен. Писменият изпит се състои в написване на курсова работа или разработване на статия в Уикипедия по тема, свързана с учебния план на курса, която студентът избира сам. На устния изпит всеки студент представя своята работа по установен ред пред преподавателя и колегите си, които могат да участват в нейното обсъждане.
Библиография
Първична литература:
- Александров, Ал., Власков, Ст. и др. (съст.). В света на киното. Илюстриран справочник в три тома. София: Народна просвета, 1983-85.
- Андрейков, Тодор. История на киното. Т. 1-2, София: Колибри, 2004-06.
- Барт, Ролан. Въображението на знака. София: Народна култура, 1991.
- Барт, Ролан. Camera lucida. Записки за фотографията. София: Агата-А, 2001.
- Ковачев, Огнян. Часовете: между страницата и екрана. – В: Род и ред в българската култура. София: Фондация „Център за изследвания и политики на жените”, 2005, 235-248.
- О, братко, къде си? – адаптация на Никой или римейк на един невидим филм. – В: Надмощие и приспособяване: Сборник доклади от Международната конференция на факултета по славянски филологии 24-25 април 2017 г. Т. 1. Литературоведски четения в чест на 80-годишнината на проф. Никола Георгиев. Съставители Надежда Александрова и др. София, 2017, 341-348.
- Найденова, Вера. Екранизацията... вечен спор? София: Наука и изкуство, 1992.
- Стокър, Брам. Дракула. Прев. от английски Слави Гинев. София: Deja Book, 2015.
- Эйзенштейн, Сергей, “Диккенс, Гриффит и мы” – в: Эйзенштейн, С. Избранные произведения. В шести томах. Том 5. Москва: Исскуство, 1968.
- Beja, Moris. Film and Literature: An Introduction. New York: Longman Inc., 1979.
- Bluestone, George. Novels into Film: the Metamorphosis of Fiction into Cinema. Johns Hopkins University Press, 1957.
- Bürger, Peter. Theory of the Avant-Garde. Trans. from German by Michael Shaw. Theory and History of Literature #4. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1984 (1974).
- Calinescu, Matei. Five Faces of Modernity: Modernism, Avant-Garde, Decadence, Kitsch, Postmodernism.: Duke University Press. Durham, NC.
- Chatman, Seymour. Story and Discourse: Narrative Structure in Fiction and Film. Ithaca and London: Cornel University Press, 1978.
- Chatman, Seymour, “What Novels Can Do That Films Can’t (and Vice Versa)”, – in: On Narrative (ed. by W. J. T. Mitchell). The University of Chicago Press, 1981.
- Corrigan, Timothy. A Short Guide to Writing about Film. London & New York: Longman, 2009.
- Corrigan, Timothy. Film and Literature: An Introduction and Reader. 2nd Routledge, 2011.
- Elliott, Kamilla. Rethinking the Novel/Film Cambridge University Press, 2003.
- Levenson, Michael. (ed.) The Cambridge Companion to Modernism, Cambridge: CUP, 2009.
- McFarlane, Brian. Novel to Film: An Introduction to the Theory of Adaptation. Oxford University Press: New York, 1996.
- Naremore, James (ed.). Film Adaptation. Rutgers University Press, 2000.
- Scheunemann, Dietrich, “From Collage to the Multiple. On the Genealogy of Avat-garde and Neo-avant-garde” AVANT-GARDE/NEO-AVANT-GARDE, Scheunemann, D, (ed.) Rodopi, Amsterdam, 2005. (15-48)
- Stam, Robert and Raengo, Alessandra (ed.). A Companion to Literature and Film. Oxford: Blackwell, 2004.
- Stam, Robert and Raengo, Alessandra (ed.). Literature and Film: A Guide to the Theory and Practice of Film Adaptation. Oxford: Blackwell, 2005.
Вторична литература:
- Аристарко, Гуидо. История на кинотеорията. Наука и изкуство: София, 1965.
- Базен, Андре. Что такое кино? Сборник статей. “Искусство”: Москва, 1972 (Bazin, Andre. Qu’est que le cinema).
- Знеполски, Ивайло (съст., предговор). Из историята на филмовата мисъл. Антология. Част І и ІІ. Наука и изкуство: София, 1986-88.
- Ковачев, Огнян. Дзифт и Светът е голям и спасение дебне отвсякъде – естетически преходи, институционални и възприемателски граници. – В: Литературен вестник, бр. 23, 24-30. 06. 2009, сс. 9-10.
- Ковачев, Огнян. Букурещ, 1989 – Сараево, 1992: локални сцени на глобални разкази. – В: Проблеми на изкуството – тримесечно списание за теория, история и критика на изкуството. Институт за изкуствознание при Българската академия на науките: София, 1/2009, сс. 19-23.
- Кракауер, Зигфрид. От Калигари към Хитлер. Наука и изкуство: София, 1991.
- Лотман, Юрий. Семиотика кино и проблемы киноэестетики. Ээсти Раамат: Таллин, 1973.
- Омон, Жак и Мишел, Мари. Теоретичен и критически речник на киното. ИК Колибри: София, 2009.
- Ямпольский, М. Память Тиресия. Интертекстуальность и кинематограф. Москва: РИК „Культура”, 1993.
- Deleuze, Gilles. Cinema 1: The Movement-Image; Cinema 2: The Time-Image. Translated by Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London: The Athlone Press, 1986; 1989.
- Easthope, Anthony (ed.). Contemporary Film Theory. Longman: London & New York, 1993.
- Elsaesser, Thomas. Weimar Cinema and After: Germany’s Historical Imaginary. London and New York: Routledge, 2000.
- Hutcheon, Linda. A Theory of Adaptation. London and New York: Routledge, 2006.
- Mitchell, W. J. T. Iconology: Image, Text, Ideology. The University of Chicago Press, 1986.
- Poggioli, Renato. Theory of the Avant-Garde. Trans. Gerald Fitzgerald. Cambridge Mass., 1968.
- Spiegel, Alan. Fiction and the Camera Eye: Visual Consciousness in Film and the Modern Novel. Charlottesville: University Press of Virginia, 1976.
- Details
- Category: Литература, кино и визуално изкуство
Литература и живопис
Едносеместриален курс
Преподавател: д.н. Маргарита Серафимова
Анотация на учебната дисциплина: |
Курсът лекции върху живописта и литературата си поставя за цел не просто да изследва пресечните точки между двете изкуства – споделените територии, местата на среща или възможните транспозиции между тях, – но и да подлага на живописен анализ литературните творби. Живописният анализ предполага да се откриват литературните практики на описване на хора, места и сцени така, все едно че са картини. Общата способност на двете изкуства да претворяват, да пресъздават реалността е пораждала вълнение от приликата, възхищение от илюзията, осигурявала е тържеството на мимезиса. Но изображението си има своите граници. В модерното съзнание несъответствието между видимост и измамност, прозрачност и непроницаемост, внезапно разколебава доверието в миметичната огледалност и охлажда ентусиазма. Познанието не е директно: между човека и света се намесват знаците. Ето защо днес предпазливо си служим с изрази като „референциална илюзия” или „ефект на реалното”. |
Очаквани резултати: |
Студентите да се запознаят с различни идеи и теории за съотношението и/или взаимодействията между литературата и живописта. Също така, да придобият умения за живописен анализ – да търсят различните типове пиктурални маркери в текста и думи с „висок” живописен коефициент, да обследват литературния „превод” на десетте свойства на гледането: мрак и светлина, материя и цвят, форма и позиция, далечина и близост, движение и покой, за които говори Леонардо. |
Учебно съдържание
№ |
Тема: |
Хорариум |
1. |
Въведение в проблематиката на курса. |
2 |
2. |
Ut pictura poesis. Общата история на двете изкуства. |
2 |
3. |
Мисълта като пейзаж. Философски теории на образа. |
2 |
4. |
Представим ли е светът? Между мимезиса и символизацията. Спектакълът на света в огледалото на изкуствата. |
2 |
5. |
За живописта и поезията без граници. Критичен прочит на Лесинг. |
2 |
6. |
От „виждам” до „казвам”: вписване на визуалното в текста, въпросът за превода. |
2 |
7. |
Рисуване с думи : описанието между пиктуралното и скриптуралното. |
2 |
8. |
Хипотипоза, евиденция, екфразис. Словесни фигури на визуалното. |
2 |
9. |
Жанрове-двойници. Портретът в живописта и в литературата. |
2 |
10. |
От истината в живописта (Сезан, Дерида) до предателството на образите (Магрит, Фуко). |
2 |
11. |
В ателието на художника (надзъртане в мистерията на творческия акт) |
2 |
12. |
Синкави, жълти и алени... Красноречието на цвета. |
2 |
13. |
Поетика на фрагмента. Между несбъднатото обещание на недовършеното и тъжното очарование на руините. |
2 |
14. |
Изобразителното изкуство като литературен сюжет. Картини и художници в текста. |
2 |
15. |
Писателят като критик на изкуството. |
2 |
Изпит
Изпитът е в две части – писмен и устен. Писменият изпит се състои в написване на курсова работа по тема, свързана с учебния план на курса, която студентът избира сам. На устния изпит всеки студент представя своята работа по установен ред пред преподавателя и колегите си, които могат да участват в нейното обсъждане.
Библиография
- Ангелов, Ангел. Следистории на изкуството. София: Сфрагида, 2001.
- Ангелов, Ангел, Историчност на визуалния образ, София: Алтера, 2008.
- Бланшо, Морис. Литературното пространство. Прев. от френски В. Антонова, София: ЛИК, 2000.
- Бланшо, Морис. Предстоящата книга. Прев. от френски Антоанета Колева. София: Критика и хуманизъм, 2007.
- Бланшо, Морис, „Езикът на фикцията”, прев. Емилия Йорданова, в: Литературен вестник, бр.31, 3-9.10.2007, с.14-15.
- Гомбрих, Ернст, Изкуство и илюзия, София, 1988.
- Мичъл, У. Дж. Т., „Картинният обрат”, Прев. от английски Дарин Тенев, в: сп. Пирон, бр. 6/2012-2013
- Belting, Hans, L’histoire de l’art est-elle finie ?, Paris : Gallimard, 1989.
- Belting, Hans, Pour une anthropologie des images, Paris : Gallimard, 2004.
- Blanchot, Maurice, La Part du feu, Paris : Gallimard, 1949.
- Blanchot, Maurice, Au moment voulu, Paris: Gallimard, 1979 (1951).
- Blanchot, Maurice, L’entretien infini, Paris : Gallimard, 1969.
- Blanchot, Maurice, Le pas au-delà, Paris: Gallimard, 1973.
- Blanchot, Maurice, L’Ecriture du désastre, Paris : Gallimard, 1980.
- Blanchot, Maurice, « Le livre existera toujours », Europe, n°940-941, août - septembre 2007, pp.14-15.
- Caillois, Roger, « L’Enigme et l’Image », In: Art poétique, Paris: Gallimard, 1958, pp.149-164.
- Caillois, Roger, « Images et Vers », In: Le fleuve Alphée, Paris : Gallimard, 1978, pp.105-122.
- Didi-Huberman, Georges, Ce que nous voyons, ce qui nous regarde, Paris : Minuit, 1992.
- Ginzburg, Carlo, „Ekphrasis et Connoisseurship“, Penser l’image III. Comment lire les images ?, Paris : les presses du réel, 2017, pp. 119-144.
- Nancy, Jean-Luc, Au fond des images, Paris : Galilée, 2003.
- Details
- Category: Литература, кино и визуално изкуство
Психологически аспекти на възприемането на филмовата адаптация
Едносеместриален курс
Преподавател: доц. д-р Цветана Хубенова
Анотация на учебната дисциплина: |
Курсът дава теоретични познания за индивидуални и социално-психологически модели при създаване, възприемане и интерпретация на кино-адаптация на литературна творба. Акцентът в обучението е поставен върху практически и последвали теоретични обобщения по време на лекции и общи занятия, разширяващи разбирането за психологическите процеси при творчество и възприемане на литературни, кино и адаптирани за киното литературни творби. |
Очаквани резултати: |
Увеличаване на практическите и теоретични нива на познаване на трансформационните процеси, свързани със разбирането на субекта, различни медии, дискурси и изкази и варианти на взаимодействие и оформяне на творчески продукт или неговата рецепция. Бегло запознаване с теории и практики в психологията, психоанализата и психиатрията и тяхното място като тема или подход към изследваните литературни творби и техните киноадаптации. Познание за творческо и интерпретативно самонаблюдение. |
Учебно съдържание
№ |
Тема: |
Хорариум |
1 |
Въведение. Науки за човешкото: психология, психоанализа, психиатрия, социална психология, литературознание и кинознание.Ефектите от събирането и разединяването на знанието за човешкото и продуктите на човека. Литературата и другите изкуства. |
4 |
2 |
Характер и роля. Езици на изказ в живота, в литературата и в киното. |
4 |
3 |
Еволютивна теория в психо-антропологичното развитие на човека. Кръг на опита. |
4 |
4. |
Емоция и чувства Възприятие. Биоенергетика. Цветове, форми, движения при изява на характера и ролите.Теория и практика |
2 |
5.
|
Човешкото тяло. Вербална и невербална комуникация. |
2
|
6.
|
Психодинамика при взаимоотношение на характери. Ролеви игри, модели и наративни трансформации. |
2
|
7.
|
Практическо занятие с избрани от студентите примери за изследване на взаимодействие между отделни характери и между характери и разгръщащите се събития в наратива. |
4
|
8. |
Литературни и филмови наративи . Проблемът за свободата и съдбата.Исторически и теоретически ракурс |
2
|
9 |
Как се манипулират емоциите в публиката? Тревога и ужас. Социално-психологичен ракурс. |
2
|
10 |
Обусловеност в избора на модели на творчество и на възприемане на литературна творба и на кинотворба. Авторефлексия при интерпретация на знак, образ, символ и отделна творба. |
2 |
Конспект за изпит
№ |
Въпрос |
1 |
Характер и роля |
2 |
Възприятие и биоенергетика |
3 |
Психодинамика и ролеви игри |
4. |
Авторефлексията |
Библиография
Основна:
- Вилхелм Райх, Анализ на характера, , Леге Артис, 2011
- Цветана Хубенова, Вилхелм Райх. Пулсации на живота и знанието, Семарш, 2004
- Дарин Тенев, Фикция и образ, ИК Жанет45, 2012
- Мони Алмалех, Езикът на цветовете, Аскони, 2007
- Джордж Буре,Теории за личността, moradabg.com, превод Пенка Канджева, 2015
- Валдо Бернаскони, Хомо невротикус нормалис, Джуниър партнърс, 2007
- Франсоаз Долто, Всичко е език, Глибри, (Tout est langage 1994)
- Алън Пийз, Алън Гарнър, Езикът на тялото, Сиела,2012
- Франсоаз Долто, Основни етапи на детството, Глибри,2009
- М. Бланшо, Литературното пространство, ЛИК, София, 2000
- Лесинг, Г.Е. Лаокоон или за границите на живописта и поезията, София, 1975
- Мильдон, В, Другой Лаокоон или о границах кино и литературы, Москва, 2007
- Мая Димитрова, Метаморфози на общуването:автор, екран, зрител, АИ „Проф. М. Дринов“, София, 2006
- Огнян Ковачев, „Дзифт“ и „Светът е голям и спасение дебне отвсякъде“,в Литературен вестник, бр.23, 24-30. 06. 2009, 9-10 стр
- Ролан Барт, Въображението на знака, Наука и изкуство, София, 1991
- Linda Hutcheon, Theory of Adaptation, London and New York, Routledge, 2006
- Clifford Geertz, The Interpretations of Cultures, Basic books, New York, 2000
- Baruch Hochman, Character in Literature, London, Cornell Un. Press, 1985
- David Bordwell, Narration in the Fiction Film, Routledge, 1985
- Murray Smith, Engaging Characters, Fictions, Emotions and Cinema, Oxford, 1995
- Michael Argyle, Bodily communication Routledge, 2004
- Carl Plantinga and Greg Smith, ed. Passionate Views. Film, Cognition and Emotion, Baltimore, John Hopkins Un. Press, 1999
- Details
- Category: Литература, кино и визуално изкуство
От страницата към екрана – адаптиране на литературни модели в киното
Едносеместриален курс
Преподавател: доц. д-р Огнян Ковачев
Анотация на учебната дисциплина: |
Курсът запознава студентите с основни подходи и проблеми при адаптирането на литературната творба в киното. Под литературни модели тук разбираме специфични формати за представяне на света и човека в литературата, а също и начините за концептуалното им осмисляне. Техните функции в наративния филм са представени както в по-общи теоретични, комуникативни и технологични перспективи, така и в по-конкретни жанрови, естетически и идеологични контексти. В семинарните занятия се провеждат наблюдения върху специфичен филмов материал. Очаквани резултати: Студентите придобиват умения за разпознаване и анализиране на литературните предпоставки и съставки на филмовата творба, за проследяване на техните преображения в преобладаващо визуална среда, както и за обратното въздействие на кинопоетиката върху литературното писане. Насърчава се индивидуалната работа, като всеки студент разработва изследователски проект. |
Учебно съдържание
Лекционен курс
№ |
Тема: |
Хорариум |
1. |
„Всяка поезия, както картина”: аналогия и различие между словесния и филмовия образ |
2 |
2. |
Теоретични рамки на взаимодействието между двете изкуства – от Джордж Блустоун до Томас Лийч |
2 |
3. |
Литературна и филмова наратология |
2 |
4. |
Неединната перспектива: гласът и гледната точка на разказвача |
2 |
5. |
Какво може и какво не може да се пренесе от романа във филма |
2 |
6. |
Литературният превод и филмовата адаптация |
2 |
7. |
Реализмът в литературата и киното – естетика и идеология |
2 |
8. |
Нереалистичният разказ/образ на страницата и на екрана |
2 |
9. |
Школи, направления, жанрове |
2 |
10. |
Тялото и телесността в литературата, на сцената и в киното |
2 |
11. |
Историческото минало: разказване и показване |
2 |
12. |
Формиране или проблематизиране на идентичности |
2 |
13. |
Трагедията и комедията на страницата, на сцената и на екрана |
2 |
14. |
Свръхестественото и ужасното |
2 |
15. |
Криминалният жанр – литературни и филмови разновидности |
2 |
Семинарни упражнения
№ |
Тема: |
Хорариум |
1. |
Адаптация на Спайк Джоунз и въпросът за „верността” на филмовата адаптация |
2 |
2. |
„Да ви накарам да видите”: Джоузеф Конрад и Дейвид Грифит |
2 |
3. |
Ролан Барт: структурният анализ на разказа и фотограмата |
2 |
4. |
Литературната и филмовата новела – разказвачът като конвенция |
2 |
5. |
Структуралният подход на Сиймър Чатмън |
2 |
6. |
Ромео и Жулиета на Франко Дзефирели и на Баз Лурман – превод, интертекстуалност, интермедиалност |
2 |
7. |
Гордост и предразсъдъци – Джейн Остин на страницата и на екрана |
2 |
8. |
Пътешествията на Гъливер – романът на Дж. Суифт и филмът на Чарлз Стъридж |
2 |
9. |
Школи и жанрове в литературата и киното |
2 |
10. |
Тялото и телесността във филмите на Питър Грийнауей |
2 |
11. |
Историческият филм – Лъвът през зимата (Антъни Харви, 1968) |
2 |
12. |
Часовете – романът на Майкъл Кънингам и филмът на Стивън Долдри |
2 |
13. |
Ричард Трети и Аз, кралят (Ал Пачино, 1996) |
2 |
14. |
Брам Стокър. Дракула и Дракула на Брам Стокър (Ф. Ф. Копола, 1992) |
2 |
15. |
Многообразието на криминалната фикция |
2 |
Изпит
Изпитът е в две части – писмен и устен. Писменият изпит се състои в написване на курсова работа или разработване на статия в Уикипедия по тема, свързана с учебния план на курса, която студентът избира сам. На устния изпит всеки студент представя своята работа по установен ред пред преподавателя и колегите си, които могат да участват в нейното обсъждане.
Библиография
Първична литература:
- Бокачо, Джовани. Декамерон. Прев. от италиански Никола Иванов и Драгомир Петров. София: Народна култура, 1970 (и сл. изд.).
- Картър, Анджела. Кървавата шапчица. Прев. от английски Ирина Цанова. София: Сиела Норма АД, 2014.
- Кейн, Джеймс. Двойна застраховка. Прев. от английски Весела Прошкова. София: Skyprint, 2013.
- Орлийн, Сюзън. Крадецът на орхидеи. Прев. от английски Ивелина Минчева-Бобадова. София: Ерове, 2017.
- Остин, Джейн. Гордост и предразсъдъци. Прев. от английски Жени Божилова. София: Отечество, 1989.
- Стокър, Брам. Дракула. Прев. от английски Слави Гинев. София: Deja Book, 2015.
- Суифт, Джонатан. Пътешествията на Гъливър. Прев. от английски Теодора и Боян Атанасови. София: Народна култура, 1977.
- Чандлър, Реймънд. Малтийският сокол. – В: Чандлър, Р. Големият удар. Прев. от английски Жечка Георгиева. София: Народна култура, 1985.
- Чосър, Джефри. Кентърбърийски разкази. Прев. от английски Александър Шурбанов. София: Народна култура, 1980 (и сл. изд.).
- Шекспир, Уилям. Ромео и Жулиета – В: Шекспир, У. Трагедии. Том 1. Прев. от английски Валери Петров. София: Народна култура, 1974 (и сл. изд.).
- Шекспир, Уилям. Ричард III – В: Шекспир, У. Исторически драми. Том 2. Прев. от английски Валери Петров. София: Народна култура, 1981 (и сл. изд.).
- Шекспир, Уилям. Бурята – В: Шекспир, У. Трагикомедии и романси. Прев. от английски Валери Петров. София: Народна култура, 1976 (и сл. изд.).
- Шонагон, Сей. Записки под възглавката. Прев. от старояпонски Цветана Кръстева. София: Народна култура, 1985.
Вторична литература:
- Александров, Ал., Власков, Ст. и др. (съст.). В света на киното. Илюстриран справочник в три тома. София: Народна просвета, 1983-85.
- Андрейков, Тодор. История на киното. Т. 1-2, София: Колибри, 2004-06.
- Аристарко, Гуидо. История на кинотеорията. Наука и изкуство: София, 1965.
- Базен, Андре. Что такое кино? Сборник статей. “Искусство”: Москва, 1972 (Bazin, Andre. Qu’est que le cinema).
- Барт, Ролан. Въображението на знака. София: Народна култура, 1991.
- Барт, Ролан. Camera lucida. Записки за фотографията. София: Агата-А, 2001.
- Знеполски, Ивайло (съст., предговор). Из историята на филмовата мисъл. Антология. Част І и ІІ. Наука и изкуство: София, 1986-88.
- Ковачев, Огнян. Часовете: между страницата и екрана. – В: Род и ред в българската култура. София: Фондация „Център за изследвания и политики на жените”, 2005, 235-248.
- Ковачев, Огнян. Между Франкенщайн и Франкенщайн: „Той изобщo не ми даде име” и/или „моята външност е уродливо копие на твоята”. – В: Littera et Lingua. Електронно списание за хуманитаристика, бр. 3, есен 2006; също в: Матрицата – властта на подобието. Сборник с материали от годишна факултетска конференция на ФСлФ. София: УИ „Св. Климент Охридски”, 2008, сс. 180-193.
- Ковачев, Огнян. С въоръжено око: техники на гледане и оптики на разказване през ХVІІІ и ХІХ век. – В: Наука, техника, модернизация (интердисциплинарна научна конференция на Българското общество за проучване на ХVІІІ век), http://www.bulgc18.com/index.php?pageid=18.
- Ковачев, Огнян. Дзифт и Светът е голям и спасение дебне отвсякъде – естетически преходи, институционални и възприемателски граници. – В: Литературен вестник, бр. 23, 24-30. 06. 2009, сс. 9-10.
- Ковачев, Огнян. Букурещ, 1989 – Сараево, 1992: локални сцени на глобални разкази. – В: Проблеми на изкуството – тримесечно списание за теория, история и критика на изкуството. Институт за изкуствознание при Българската академия на науките: София, 1/2009, сс. 19-23.
- Ковачев, Огнян. О, братко, къде си? – адаптация на Никой или римейк на един невидим филм. – В: Надмощие и приспособяване: Сборник доклади от Международната конференция на факултета по славянски филологии 24-25 април 2017 г. Т. 1. Литературоведски четения в чест на 80-годишнината на проф. Никола Георгиев. Съставители Надежда Александрова и др. София, 2017, 341-348.
- Кракауер, Зигфрид. От Калигари към Хитлер. Наука и изкуство: София, 1991.
- Лотман, Юрий. Семиотика кино и проблемы киноэестетики. Ээсти Раамат: Таллин, 1973.
- Монтъгю, Айвър. Светът на киното. Наука и изкуство: София, 1970.
- Найденова, Вера. Екранизацията... вечен спор? София: Наука и изкуство, 1992.
- Омон, Жак и Мишел, Мари. Теоретичен и критически речник на киното. ИК Колибри: София, 2009.
- Эйзенштейн, Сергей, “Диккенс, Гриффит и мы” – в: Эйзенштейн, С. Избранные произведения. В шести томах. Том 5. Москва: Исскуство, 1968.
- Ямпольский, М. Память Тиресия. Интертекстуальность и кинематограф. Москва: РИК „Культура”, 1993.
- Aycock, Wendell and Schoenecke, Michael (ed.). Film and Literature. Texas Tech University Press, 1988.
- Beja, Moris. Film and Literature: An Introduction. New York: Longman Inc., 1979.
- Bluestone, George. Novels into Film: the Metamorphosis of Fiction into Cinema. Johns Hopkins University Press, 1957.
- Campbell, Jan. Film and Cinema Spectatorship. Cambridge: Polity Press, 2005
- Chatman, Seymour. Story and Discourse: Narrative Structure in Fiction and Film. Ithaca and London: Cornel University Press, 1978.
- Chatman, Seymour, “What Novels Can Do That Films Can’t (and Vice Versa)”, – in: On Narrative (ed. by W. J. T. Mitchell). The University of Chicago Press, 1981.
- Corrigan, Timothy. A Short Guide to Writing about Film. London & New York: Longman, 2009.
- Corrigan, Timothy. Film and Literature: An Introduction and Reader. 2nd Routledge, 2011.
- Deleuze, Gilles. Cinema 1: The Movement-Image; Cinema 2: The Time-Image. Translated by Hugh Tomlinson and Robert Galeta. London: The Athlone Press, 1986; 1989.
- Elliott, Kamilla. Rethinking the Novel/Film Cambridge University Press, 2003.
- Elsaesser, Thomas. Weimar Cinema and After: Germany’s Historical Imaginary. London and New York: Routledge, 2000.
- Hutcheon, Linda. A Theory of Adaptation. London and New York: Routledge, 2006.
- Leitch, Thomas. Film Adaptation and Its Discontents: From Gone with the Wind to The Passion of the Christ. Johns Hopkins University Press, 2009
- McFarlane, Brian. Novel to Film: An Introduction to the Theory of Adaptation. Oxford University Press: New York, 1996.
- Naremore, James (ed.). Film Adaptation. Rutgers University Press, 2000.
- Easthope, Anthony (ed.). Contemporary Film Theory. Longman: London & New York, 1993.
- Mitchell, W. J. T. Iconology: Image, Text, Ideology. The University of Chicago Press, 1986.
- Smith, Grahame. Dickens and the Dream of Cinema. Manchester University Press: Manchester and New York, 2003.
- Spiegel, Alan. Fiction and the Camera Eye: Visual Consciousness in Film and the Modern Novel. Charlottesville: University Press of Virginia, 1976.
- Stam, Robert and Raengo, Alessandra (ed.). A Companion to Literature and Film. Oxford: Blackwell, 2004.
- Stam, Robert and Raengo, Alessandra (ed.). Literature and Film: A Guide to the Theory and Practice of Film Adaptation. Oxford: Blackwell, 2005.
Дата: 27.03.2018 г. Съставил: доц. д-р Огнян Ковачев
- Details
- Category: Литература, кино и визуално изкуство
Абсурд и литература в съвременното руско кино
Едносеместриален курс
Преподавател: д-р Геновева Димитрова
Анотация на учебната дисциплина: |
||
Курсът от 30 часа е разположен върху интердисциплинарен терен, където филмовата емпирия и киноведският анализ се обогатяват с литературни референции, постановки на философията, културната антропология, социологията, политологията. Постсъветският хаос в Русия е една от най-обхватните теми в съвременното руско изкуство и най-вече – в киното. В него откриваме акумулиране, артикулиране, наслагване или пародиране на битието без същност (смисъл), което по тази причина може само да бъде описвано (показвано), но не и разбирано. В крайна сметка абсурдността на самия живот в Русия предопределя и абсурдността на естетическия език, а художественият ефект от гротеската се оказва не по-маловажен от онзи на драмата и трагедията.
|
Учебно съдържание
№ |
Тема: |
Хорариум |
1. |
Въведение в абсурда като философска и естетическа категория |
2 |
2. |
Абсурдът в Русия – от класическата литература до киното |
2 |
3. |
Съвременното руско кино – хаос и поетика на безумието |
2 |
4. |
Интегралност на триадата абсурд, съзнание, свят |
2 |
5. |
Проблеми на съвременната рецепция на руската литература през киното |
2 |
6. |
А. П. Чехов и филмовите интерпретации |
2 |
7. |
Литературата в киното на Никита Михалков |
2 |
8. |
„Четящото” кино на Сергей Соловьов |
2 |
9. |
Концептуализмът на Владимир Сорокин на екрана |
2 |
10. |
Абсурдистките филмови транскрипции на Алексей Балабанов по литературни произведения |
2 |
11. |
Особености на руския блокбастър |
2 |
12. |
Road movie по руски |
2 |
13. |
Явлението Звягинцев |
2 |
14. |
„Мрачната руска вълна” в развитие |
2 |
15. |
Оцеляване на серизоното кино в Русия |
2 |
Изпит
Изпитът е в две части – писмен и устен. Писменият изпит се състои в написване на курсова работа по тема, свързана с учебния план на курса, която студентът избира сам. На устния изпит всеки студент представя своята работа по установен ред пред преподавателя и колегите си, които могат да участват в нейното обсъждане.
Библиография
- Базен, Андре. Что такое кино?, М., 1972.
- Баркашов, В. Азбука русского национализма. М., 1994.
- Барт, Ролан. Разделението на езиците, С.: Наука и изкуство, 1995.
- Бахтин, Михаил. Проблеми на поетиката на Достоевски. Превод Константин Г. Попов, С.: Наука и изкуство, 1976.
- Бердников, Г.П. Чехов в современном мире. Вопросы литературы. №1. 1980.
- Бердников, Г.П. Чехов. М.: Мол. гвардия, 1974.
- Бердяев, Николай. Мирогледът на Достоевски. Превод Иван Цветков, С.: Св. Климент Охридски, 1992.
- Бердяев, Николай. Трагедия и обыденность. Типы релегиозной мысли в России. Собрание сочинений. Том ІІІ, Париж, YMKA-Press, 1989.
- Бицилли, Петър. Нация и култура. София: Изток-Запад, 2004.
- Богомолов, Н.А. Русская литература начала ХХ века и оккультизм. М., 1999
- Божанкова, Р. Руският постмодернистичен текст. С., 2001.
- Бороноев, А.О., Смирнов, П.И. Россия и русские: Характер народа и судьба страны. СПб., 1992.
- Братоева-Даракчиева, Ингеборг. Идентичност и културен диалог в новото европейско кино, Институт за изкуствознание при БАН, 2007.
- Булавка, Л. А. Российский постмодернизм как культурная проекция глобализации: проблема субъекта. Философия хозяйства, сентябрь, 2006.
- Буренина О. Что такое абсурд, или по следам Мартина Эсслина // Абсурд и вокруг: Сб. статей / Отв. ред. О. Буренина. - М., 2004
- Гачев, Георги. Българският космо-психо-логос. Превод Петя Иванова, Ася Григорова. С.: Захарий Стоянов, Св. Климент Охридски, 2006.
- Барт, Ролан. Разделението на езиците, С.: Наука и изкуство, 1995.
- Дигиталният екран. Божидар Манов – съставител. С.: Валентин Траянов, 2004.
- Димитрова, Геновева, Кино в края на века. Български фигури и игрални филми - поглед от 90-те. П.: ЕА, 1999.
- Димитрова, Геновева. Въртележки на абсурда. Руското игрално кино (1991-2011), С.: Валентин Траянов, 2011.
- Добротворский, Сергей, Кино на ощупь. СПб: Сеанс, 2001.
- Еслин, Мартин. Театър на абсурда”. Театрален бюлетин, бр. 6-8, 1987.
- Камю, Албер. Митът за Сизиф. Избрано. С.:Народна култура, 1982.
- Киното в процеса на глобализация. Божидар Манов – съставител. София: Валентин Траянов, 2003.
- Курицин, В. Постмодернизмът: новата първобитна култура, Факел, 1992, бр. 5-6.
- Лиотар, Жан-Франсоа. Постмодерната ситуация, С.: Наука и изкуство, 1996.
- Линч, Дейвид. Да уловиш голямата риба. С.:Колибри, 2007.
- Липовецкий, Марк. Политкорректность по русски. Искусство кино, № 9, 2003.
- Лосев, А.Ф. Бытие, Имя. Космос, М., 1993.
- Лосев, А.Ф. Об отце Павле Флоренском // Русское зарубежье в год тысячелетия крещения Руси. М., 1991
- Лосев, Алексей. „Диалектика мифа”, 1930, „Правда”, Москва, 1990.
- Лоский, Николай. Характер русского народа, Дальний Восток, 1992, бр. 2
- Лотман, Ю.М. Беседы о русской культуре: Быт и традиции русского дворянства (XVIII - начало XIX вв.). СПб., 1994.
- Лотман, Ю.М. Культура и взрыв. М., 1992
- Лотман, Ю.М. Структура художественного текста. М., 1970.
- Лотман, Ю.М. ”Семиотика кино и проблемы киноэстетики”. Таллин, 1973.
- Мамардашвили, Мераб. Психологическая типология пути. СПб., 1997.
- Марков, Б.В. Психосемиотические структуры философского дискурса // Язык и текст: онтология и рефлексия. СПб., 1992.
- Маркузе, Херберт. Ерос и цивилизация. С.: Христо Ботев, 1993.
- Мартен, М. Язык кино. Л., 1972.
- Мир и фильмы Андрея Тарковского. Сборник, сост. А.М. Сандлер. М.: Искусство, 1991.
- Найденова, Вера. Кино познато и непознато. С.: Наука и изкуство, 1986.
- Найденова, Вера. Киното в процеса на глобализация. С.: Валентин Траянов, 2003.
- Ницше, Фридрих. Тъй рече Заратустра. С.: Христо Ботев, 1990.
- Паперный, З.С. Записные книжки Чехова. М.: Сов. писатель, 1976.
- Парадоксы русской литературы / Под. ред. В. Марковича и В. Шмида.
- Парамонов, Б. “Провозвестник Чехов”. “Звезда”. №11. 1993.
- Пенская Е. Проблемы альтернативных путей в русской литературе: Поэтика абсурда в творчестве А. К. Толстого, М. Е. Салтыкова-Щедрина и А. В. Сухово-Кобылина. М., 2000.
- Ревзин , Григорий. Москва – 10 години след Съветския съюз. Превод от руски Павел Попов, Култура, бр. 7, 2003.
- Рехо, К. Наш современник Чехов: Обзор работ японских литературоведов. Литературное обозрение. №10, 1983.
- Рикьор, Пол. Живата метафора. С.: ЛИК, 1994
- Садуль, Жорж, “Всемирная история кино” в 6-ти томах, 1958 – 1982.
- “Старо” кино – нови медии – “нови” зрители. Божидар Манов – съставител. София: Валентин Траянов, 2005
- Стафецкая, М., Феноменология абсурда// Мысль изреченная, М., 1991
- Стефанов, Васил. Абсурдизмът, или театър на отчуждението. С.: Наука и изкуство, 1977.
- Туровская, Майя. 7 1/2, или Фильмы Андрея Тарковского. М.: Искусство, 1991.
- Туровская, Майя. Торжество стиля над story, “Киноведческие записки”, бр. 57.
- Уваров, Михаил. Бинарный архетип. Эволюция идеи антиномизма в истории европейской философии и культуры. СПб.: БГТУ, 1996.
- Уваров, Михаил. Русский коммунизм как постмодернизм. СПб.:Петрополис, 2001.
- Успенский, Б.А., Поэтика композиции. Структура художественного текста и типология композиционных форм, М., 1970.
- Франкл, В., Человек в поисках смысла, М., 1990.
- Фуко, Мишел. Думите и нещата. Археология на хуманитарните науки. София: Наука и изкуство, 1992.
- Хамдами, Ахмед Али. Искусство общения: Чехов в арабской культуре. Литературное обозрение, №5, 1987.
- Хънтингтън, Самюъл. Сблъсъкът на цивилизациите и преобразуването на световния ред”. Превод от английски Румяна Радева. С.: Обсидиан, 2006.
- Чернорицкая, Ольга. Поэтика абсурда в аспекте литературно-художественной методологии. Самиздат, 2003.
- Чехов в зарубежном литературоведении. Вопросы литературы, №2, с. 210 – 241.
- Чеховиана: Статьи, публикации, эссе. М.: Наука. 1990.
- Чеховиана: Чехов в культуре ХХ века: Статьи, публикации, эссе. М.: Наука. 1993.
- Ямпольский, Михаил. Муратова. Опыт киноантропологии. Санкт Петербург: Сеанс, 2009.
- Baudrillard, Jean, Simulacra and Simulation, University of Michigan Press, 1996.
- Breton, Andre, Manifestos du surrealism, Paris, 1963.
- Budiak, Liudmila M., "We Cannot Live This Way": Reflections on the State of Contemporary Soviet Film, Film Quarterly, Vol. 44, No. 2, 1990-1991.
- Calabrese, Omar, Neo-Baroque: А Sign of the Times. Transl. by Charles Lambert. With a Foreword by Umberto Eco. Princeton: Princeton Univ. Press, 1992.
- Cartledge, Paul, Aristophanes and his theatre of the absurd, Bristol Classical Press, 1990.
- Encyclopedia of European Cinema. Ed. G. Vincendeau. London: BFI Publishing, 1995.
- European Cinema. Еd. E.Ezra. Oxford: OUP, 2004.
- European Identity in Cinema. Ed. Wendy Everett. Bristol: Intellect Books, 2005.
- Forbes, J., S. Street. European Cinema: An Introduction. Basingstoke: Palgrave, 2000.
- Gald, Rosalind. The New European Cinema: Redrawing the Map. New York: Columbia University Press, 2006.
- Gillespie, David. Identity and Past in recent Russian cinema. - In: European Identity in Cinema. Ed. Hirsch, E.D., The Aims of Interpretation1 Chi.; L., 1976
- Gillespie, David C. Russian cinema. Inside Film Series. Harlow, Eng., London: Longman, Pearson Education, 2003.
- Salles, Walter, Notes for a Theory of the Road Movie, The New York Times Magazine, 11.11.2007.
- Shoham, Shlomo Giora. Society and the Absurd A Sociology of Conflictual Encounters. USA, Sussex Academic Press, 2006.
- Terras, V. A. History of Russian literature. L., N.Y., 1991.
- Tytel, John, Naked Angels: Lives and Literature of the Beat Generation, McGraw Hill, 1976.
- The European Cinema Reader. Ed.C. Fowler. London: Routledge, 2002.
Електронни източници и уебсайтове
- Баранов, Владимир. Звуковое кино Муратовой, http://ec-dejavu.ru/m-2/Muratova.html
- Бицилли, Петър, Проблемы жизни и смерти в творчестве Толстого, http://liternet.bg/publish6/pbicilli/salimbene/tolstoi.htm#*a
- Виноградова, Елена, Метафизические движения или „Асфальтовые фильмы” 2003, www.kinozapiski.ru
- Георгиев, Никола, „Остап и неговите бендеризми”, 27.03.2005, http://liternet.bg/publish/ngeorgiev/m_s/ost.htm
- Гинсбург, Лидия. О психологической прозе, http://magazines.russ.ru/nlo/2001/49/pratt.html
- Гиренок, Федер. Метафизика пата, 1995, http://www.litru.ru
- Гиренок, Федор. „Офилософить” нельзя только учебники по философии”, интервью, Русский журнал, 17.03. 2008 г., http://www.alexnilogov.narod.ru/sofr_rus_fil/girenok_ofilosofit-nelzya-tolko-uchebniki.html
- Ерофеев, Виктор. Все и вся будет плыть по течению. Искусство кино, № 4, 1999, www.kinoart.ru
- Кузичева, Алевтина, „Сердцебиение нынешнего человека в самом конце 20 века”, www.zhz.ru
- Липовецкий, Марк. Аллегория письма: „Случаи” Д. И. Хармса (1933—1939), http://magazines.russ.ru/nlo/2003/63/lipov.html
- Липовецкий, Марк, „Концептуализм и необарокко/Биполярная модель русского постмодернизма”, http://exlibrus.ng.ru/2000-07/3_postmodern.html
- Лихачов, Дмитрий. Достоевский в поисках реального и достоверного. 1970, http://likhachev.lfond.spb.ru/index.htm
- Некрасова, Нелли. И все о ней, http://www.odessit.com/media/odessa/1/russian/20.htm
- Паперный В. Культура Два, http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Culture/papern/intro3.php
- Стафецкая, Мария, Феноменология абсурда, 2006, www.fege.narod.ru
- Трофимова, Елена, Стилевые реминисценции в русском постмодернизме 1990-х годов, www.russ.ru
- Трофименков, Михаил „Пропаганда средствами кино в России – это беда”, 09.04.2009, www.lenizdat.ru
- Туровская, Майа, “Кинотавр" в отсутствие Процесса и События, или Осколки зеркала”, “Искусство кино”, бр. 11, 1998, www.kinoart.ru
- Уейлън, Джийн, The Wall Street Journal, 14. 10. 2003, www.inocmИ.ru/
- Чернорицкая, Олга. Этапы эволюции поэтики абсурда в России, http://www.rusoir.ru
- Шестов, Лев, Сёрен Кьеркегор – религиозный философ, www.sunround.com/club/22/143_pekar.htm
- Шестов, Лев. Творчество из ничего (А. П. Чехов), http://www.vehi.net/shestov/chehov.html
- Ямпольский, Михаил. Ретро и конструирование памяти, http://seance.ru/n/33-34/crossroad33-34/retro-i-konstruirovanie-pamjati/
- North, Sam, The Road Movie, www.samnorth.com
- Gurevich, David, The State Of Contemporary Rusiian Cinema 25.06.2007, www.images.com
- Wurm, Barbara, Aleksandr Mindadze, 2007, www.kinokultura.com
- IMDb
- afisha.ru
- atrhouse.ru
- deja-vue.ru
- film.ru
- filmz.ru
- gazeta.ru
- kinoros.ru
- kinozapiski.ru
- lenta.ru
- narod.ru
- http://www.openspace.ru/
- ozon.ru
- renatochka.by.ru
- ruskino.ru
- seans.ru
- strana.ru
- zhz.ru
- Details
- Category: Литература, кино и визуално изкуство
Page 1 of 7