Литература, кино и визуално изкуство

 

Дигитална култура

Едносеместриален курс

 

Преподавател: доц. д-р Александра Главанакова

Анотация на учебната дисциплина:

Дисциплината „Дигитална култура“ запознава студентите с въпросите как виртуалното пространство с неговите технологични и комуникационни особености влияе върху културата на ежедневието, а също и върху пораждането, разпространението и ползването на различни културни форми. В курса се разискват проблеми, свързани с дигитализацията и глобализацията, киберпространството като утопия и дистопия, постчовешките теории за еволюцията на човека и културната среда със специален фокус върху метаморфозите на човешкото тяло. Предмет на занятията са и трансформациите на литература в частност и на текста изобщо в киберпространството и свързаните с това промени в процесите на четене, учене, преподаване и грамотност. В семинарите придобитите в лекционния курс теоретични знания се използват за анализ на конкретни образци от киберпространството, за прилагане в собствени разработки и изследвания по зададените теми.

В курса на обучение по дисциплината „Дигитална култура“ са предвидени устни дискусии и писмени задания по разглежданите теми, които формират текущия контрол. Студентите представят свои разработки под формата на курсова работа и устна презентация в края на обучението. Тези разработки служат за форма на заключителен контрол.

Предварителни изисквания:

- Владеене на английски език на ниво В2 от общоевропейската езикова рамка, тъй като курсът се води на английски език.

- Основни компютърни умения за работа с текстообработващи програми, с онлайн ресурси и в платформата за дистанционно обучение Мудъл.

Очаквани резултати:

- развиване на умения за критическо мислене с прилагане на личния ежедневен опит на студентите редом с извършване на проучвания и събиране на данни от киберпространството с оглед изследването на връзката интернет, дигитализация, киберпространство и общата културна среда

- формиране на основни познания в областта на дигиталната медийна теория и култура

- предлагане на различни методологии за анализ на дигиталната култура

- развиване на уменията на студентите за критически анализ на основните културни и социални  въпроси породени от Интернет и новите дигитални технологии, особено по отношение на тяхната социална роля, както и във формирането на грамотността, на променящия се облик на образованието и текста в днешното общество

- ангажиране на студентите с активно участие във виртуалната размяна на информация

 - добиване на опит в разработки на различни по вид и съдържание научни текстове: есе, доклад, научен проект, устна презентация.

 

Учебно съдържание

Тема:

Хорариум

1.

Културни метаморфози: дигитализация и глобализация

2+2

2.

Киберпространството: ренесанс на утопията.

2+2

3.

Техноутопия и киберпънк литература: Уилям Гибсън, Пат Кадиган, Маргарет Атууд.

2+2

4.

Нова медийна теория: Маршал Маклуън, Лев Манович, Джей Болтър.

2+2

5.

Постчовешкото реконструиране на  идентичността: Ханс Моравич, Стеларк, Дон Ихде, Катрин Хейлс

2+2

6.

Корпус: тялото в киберпространството. Киборги и чудовища: литература Дона Харауей, Мери Шели “Франкенщайн”, Шели Джаксън.

2+2

7.

Джендър, раси, етнос, класи в киберпространството. Киборги и чудовища: филми “Блейд Ранър”, “Терминаторът”, “Матрицата”, “Двестагодишния човек”, “Аз, робота”.

2+2

8.

Общности и общуване в киберпространството

2+2

9.

Игровата култура в киберпространството

2+2

10.

Виртуалната реалност като паноптикум

2+2

11.

Субкултури и нет активизъм

2+2

12.

Виртуално пространство: образование и грамотност

2+2

13.

Реконфигурация на текста: кибертекст

2+2

14.

Автор, съавторство, авторско право и кибертекст

2+2

15.

Постоянната променлива: читателят и кибертекста

2+2

 

 

Конспект за изпит

 

Въпрос

1.

Културни метаморфози: дигитализация и глобализация

2.

Киберпространството: ренесанс на утопията

3.

Нова медийна теория

4.

Теория за постчовешкото и идентичност

5.

Тялото в киберпространството – киборгизация и роботизация

6.

Общности и общуване в киберпространството

7.

Игровата култура в киберпространството

8.

Автор и читател, съавторство и авторско право в интернет

9.

Субкултури и нет активизъм

10.

Образование и грамотност в дигиталното общество

 

Библиография

Основна:

Bell, David and Barbara M. Kennedy (eds). The Cybercultures Reader. Routledge, 2000

Bolter, Jay David. Writing Space: The Computer, Hypertext, and the History of Writing. Lawrence Erlbaum, Hillsdale, NJ, 1991.

Haraway, Donna. The Haraway Reader. Routhledge, 2004.

Landow, George. Hypertext 3.0: Critical Theory and New Media in an Era of Globalization, Johns Hopkins Press, 2005

Spiller, Neil (ed). Cyber_Reader. Critical Writings for the Digital Era. Phaidon Press, 2002.

Wardrip-Fruin, Noah and Pat Harrigan (eds). New Media as Story, Performance, and Game. MIT Press, 2004.

Допълнителна:

Badmington, Neil (ed). Posthumanism. Palgrave, 2000.

Bolter, Jay David and Grusin, Richard. Remediation: Understanding New Media. MIT Press, 1999.

Continuum: Journal of Media and Culture Studies http://www.tandf.co.uk/journals/journal.asp?issn=1030-4312&linktype=1

Ctheory.net http://www.ctheory.net/home.aspx

Dichtung Digital http://www.dichtung-digital.de/

Hyperrhiz. New Media Cultures http://www.hyperrhiz.net/

Fukuyama, Francis. Our Posthuman Future. Picador, 2002.

Journal of Evolution and Technology http://jetpress.org/

Landow, George. Hypertext. The Convergence of Contemporary Critical Theory and Technology. Johns Hopkins Press, 1992.

Levinson, Paul. Digital McLuhan. A Guide to the Information Millenium. Routhledge, 1999.

Manovich, Lev. The Language of New Media, MIT Press, 2001.

Ong, Walter. Orality and Literacy: The Technologizing of the Word. Routhledge, 2002 (1982).

Scharff, Robert C. & Dusek, Val, Philosophy of Technology: The Technological Condition: An Anthology, Oxford: Blackwell, 2003.

Siemens, Ray & Susan Schreibman, eds. A Companion to Digital Literary Studies. Oxford: Blackwell, 2008.  http://www.digitalhumanities.org/companionDLS/

Snyder, Ilana (ed). Page to Screen: Taking Literacy into the Electronic Age. Routledge, 1997

Taylor, Mark and Esa Saarinen. Imagologies. Media Philosophy. Routledge, 1994.

Turkle, Sherry. Life on the Screen: Identity in the Age of the Internet. New York: Touchstone, 1997.Wolfe, Cary. What is Posthumanism? University Of Minnesota Press, 2009.

 

 

 

Екранизацията на литературно произведение. Исторически и теоретични аспекти

Едносеместриален курс

 

Преподавател: проф. д-р изк. Вера Найденова

Анотация на учебната дисциплина:

Курсът проследява еволюцията на практиките на екранизиране в киното, разглеждайки ги в непосредствена връзка с естетико-теоретичните възгледи за взаимоотношението между словесния и екранния образ, а също така за киното и за екранизацията в частност. 

В семинарните занимания ще бъдат разглеждани филмови образци от различни етапи в развитието на киното, които илюстрират нормата за добра екранизация в съответния период. Чрез конкретни задачи студентите ще бъдат стимулирани да правят устни и писмени анализи, в които да прилагат придобитите знания.

Очаквани резултати:

Студентите придобиват умения за разпознаване и анализиране на литературните предпоставки и съставки на филмовата творба, за проследяване на техните преображения в преобладаващо визуална среда, както и за обратното въздействие на кинопоетиката върху литературното писане. Насърчава се индивидуалната работа, като всеки студент разработва изследователски проект.

 

 

Учебно съдържание

Лекционен курс

 

Тема:

Хорариум

1.

Особености на художествения образ в литературата и киното. Специфика на художествената условност.

2

2.

Екранизацията в периода на нямото кино. При подстъпите на семиотичния възглед за екранизацията.

2

3.

Черно-бялото кино и проблемите на превъплъщаването на литературния образ в кинематографичен.

2

4.

 Появата на звука е цвета в киното. Собствено естетическият възглед за екранизацията.

2

5.

 Урокът на Айзенщайн. Гносеологическият възглед за екранизацията.

2

6.

 Онтологичният възглед за екранизацията. Идеите на Андре Базен.

2

7.

 Практиката променя посоката си. Новаторските екранизации на Жан Реноар, Марсел Карне, Лукино Висконти и др.

2

8.

Екранизаторските принципи на Акира Куросава.

2

9.

 Културно-семиотичният подход към екранизацията.

2

10.

Екранизацията като диалог (между две изкуства, двама автори, две творби и двама реципиенти).

2

11.

Особености на филмовата екранизация според принадлежността на литературното и филмовото произведение към стила „реализъм”.

2

12.

Особености на филмовата екранизация според принадлежността на литературното и филмовото произведение към стила „модернизъм”.

2

13.

Особености на филмовата екранизация според принадлежността на литературното и филмовото произведение към стила „постмодернизъм”.

2

14.

Екранизацията като фактор в съвременната култура.

2

15.

Българският екранизаторски опит.

2

 

Упражнениия

 

Тема:

Хорариум

1.

Понятия и подходи при съпоставката на литературен и филмов образ.  

2

2.

Френските авангардисти и руските формалисти.

2

3.

Анализ на филма „Майка” на Вс. Пудовкин. 

2

4.

 Екранизацията и понятието вътрешна форма.

2

5.

 Анализ на статии на С. Айзенщайн за отношението между литературата и киното.

2

6.

Андре Базен, „За „нечистото” кино” – в защита на екранизацията.

2

7.

 Анализ на „Бели нощи” на Лукино Висконти.

2

8.

„Идиот” на Акира Куросава и романът на Достоевски.

2

9.

 Ролан Барт и Юрий Лотман за киното и екранизацията.

2

10.

„Железният светилник” на Д. Талев и „Иконостасът” на Т. Динов и Хр. Христов.

2

11.

„Незавършена пиеса за механично пиано”, реж. Н. Михалков и Чеховата драма.

2

12.

„Невинни години” на М. Скорсезе и романът на Е. Уортън.

2

13.

„Записки под възглавката” на П. Грийнауей – междукултурен диалог.

2

14.

„Разум и чувства” – екранизацията на Анг Ли.

2

15.

„Тютюн” на Н. Корабов.

2

 

Изпит

Изпитът е в две части – писмен и устен. Писменият изпит се състои в написване на курсова работа или разработване на статия в Уикипедия по тема, свързана с учебния план на курса, която студентът избира сам. На устния изпит всеки студент представя своята работа по установен ред пред преподавателя и колегите си, които могат да участват в нейното обсъждане.

 

Библиография

 

Основно помагало: Найденова, В. Екранизацията – вечен спор?, С.,1992

 

Аверинцев, С. С. Филология, ЛЭС, М., 1987

Айзенщайн, С. М. Избрани съчинения, Том І – ІІІ , С. 1976

Базен, А. Что такое кино? М.. 1972

Балаж, Б. Избрани произведения, С., 1988

Барт, Р. Въображението на знака, С., 1991.

Бахтин, М. М. в сб.  Идеи в културологията,  т. І, С., 1990.

Бергман, И. Латерна магика, С., 1995

Вендерс, В. Логиката на образите, С., 2002

Димитрова М., Авторското кино, С.,1995

Дмитриева, Н..А. Слово и образ, М., 1970

Ингарден, Р. Исследовния по эстетике, М., 1962

Куросава, А. Нещо като автобиография или потта на жабата, С., 1989

Лесинг, Г. Е. Лаокоон или за границите на живописта и поезията, С., 1975

Лотман, Ю. М. Семиотика кино и проблемы киноэстетики, Тарту, 1973

Лотман, Ю. М. Култура и взрив, С., 1992

Мильдон, В. Другой Лаокоон, или о границах кино и литературы, М., 2007

Семерджиев, Ст. Кратка история на световната сценаристика, С., 1994

Скорсезе, М. Моите удоволствия на киноман, С., 2003

Тессе, М. Взаимоотношения литературы и кино в Японии, в сб. “Киноведческие 

                     Записки”, М., 2005

Тодоров, Цв. Поетика на прозата, С., 1976

Фелини, Ф. Да направиш филм, С., 1986

Форман, М. Повратна точка, С., 1995

 

Bazin, Andre. Qu`est-ce-Que le cinema?, volum 1-4, Paris,1958-62

Delluc, Louis Ecrit cinematographiques  І-ІІІ, Paris, 1986

 

Сборници и енциклопедии

 

Българският филм и критиката, С.1974

Избрани сценарии, С., 1979

Из историята на филмовата мисъл. І-ІІ, С..,1986,1988

Cinema: A Critical Dictionary – 1-2, London,1980

 

Филми,  които се използват в курса

 

“Ашик Кериб”, реж. А. Параджанов

“Бели нощи”, реж. Л. Висконти

“Записки под възглавката”, реж. П. Гринауей

“Идиот”, реж. А. Куросава

“Иконостасът”, реж. Т. Динов, Хр. Христов

“Кармен”, реж. К. Саура

“Невинни години”, реж. М. Скорсезе

“Незавършена пиеса за механично пиано”, реж. Н. Михалков

“Отнесени от вихъра”, реж.В. Флеминг

“Пет”, реж. А. Киаростами

“Пътят към дома”, реж. Джан Иму

“Разум и чувства”, реж. Анг Ли

“Рашомон”, реж. А. Куросава

“Саят Нова”, реж. А. Параджанов

“Тютюн”, реж. Н. Корабов

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Илюстрации, комикси, филми

Едносеместриален курс

 

Преподавател: проф. дфн Николай Чернокожев

Анотация на учебната дисциплина:

Курсът има за цел да обхване и представи различни аспекти на визуално уплътняване художествени текстове (посредством създаването на илюстрации към/за тях), да се вгледа в трансформирането на художествени произведения в сценарии за комикси и да очертае характера на свързванията между илюстрацията, комикса и филма, когато са налице и могат да бъдат проследени и описани. Набелязаните проблеми са разгледани (локализирани) чрез техни български проекции.

Предварителни изисквания:

Обща хуманитарна подготвеност и готовност за проблематизиране на стабилизираните представи.

Очаквани резултати:

Критическо осмисляне на различните форми на живот на визуалните образи/разкази в тяхната културно-историческа мотивираност.

 

Учебно съдържание

Тема:

Хорариум

1.

Визуални спътници на /Визуални сегменти в художествения текст: потребности, поява, осъществявания. Исторически и теоретични аспекти.

6

2.

Визуалността на възрожденските текстове

4

3.

Европейски практики на илюстриране от  19 век

2

4.

 „Под игото“ и неговите визуални животи: илюстрации към първото издание; илюстрации към френското издание от 60-те години на 20 век; опитът за комикс; екранни въплъщения. //“Нова земя“ – затвърждаване на традицията.

6

5.

 Илюстрации към и илюстрации за/на български книги от началото на 20 век – поетически, белетристични, драматургични

2

6.

 Чете ли се или се гледа комиксът? Българският комикс и комиксови издания

2

7.

 Историята и историите в картинки в различните времена на 20 век.

2

8.

Измерения на авантюрното в света на българския комикс

2

9.

Комиксов разказ и възрасти на възприемателя.

2

10.

Арт комикси, популярни комикси, комикси-филми

2

 

Изпит

Изпитът е в две части – писмен и устен. Писменият изпит се състои в написване на курсова работа по тема, свързана с учебния план на курса, която студентът избира сам. На устния изпит всеки студент представя своята работа по установен ред пред преподавателя и колегите си, които могат да участват в нейното обсъждане.

 

Библиография

  1. Hillis Miller, J. Illustration. Harward University Prerss. 1992
  2. Николай Павлович. Картините: Аспарух, Крум побеждава Никифор + разяснение на картината; работите му на тема „Райна княгиня“
  3. Васил Попович. "Нещо за новата картина на г. Н. Павлович "Аспарух"
  4. Николай Райнов. Николай Павлович. 1955
  5. Николай Райнов. Раздел „Визуални изследвания” http://liternet.bg/publish4/nrainov/index.html
  6. Scott McCloud Understanding Comics. 1993
  7. Scott McCloud Reinventig Comics 2000
  8. Scott McCloud Making Comics 2006
  9. COMICS . Zur Geschichte und Theorie eines populärkulturellen Mediums. 2009
  10. Ангел Ангелов. Историчност на визуалния образ. С. 2009 http://books.google.bg/books?id=Q-lDqfpD-LgC&;printsec=frontcover&hl=bg#v=onepage&q&f=false
  11. Радостина Нейкова Комиксът на съвременния екран. Просвета. 2009
  12. Антон Стайков Кратка история на българския комикс. 2013.
  13. Dittmar, J. Comic-Analyse, UVK Vertragsgeselschaft, Konstanz, 2011
  14. http://www.youtube.com/watch?v=3Fr0xokEiRg (Под игото, 1952)
  15. http://www.razkazivkartinki.com/  
  16. http://www.air.bg/uf/BGOnAir_December_Inglight_1.pdf
  17. http://www.kunstwissen.de/fach/f-kuns/comix/history0/c_01.htm
  18. http://www.comic-art.com/history/chronol1.htm
  19. http://litvestnik.wordpress.com/
  20. http://comics-of-bulgaria.blogspot.com/2011/11/blog-post.html
  21. http://lambiek.net/comics/bulgarian.htm
  22. http://diaskop-comics.blogspot.com/2011/06/blog-post_23.html
  23. http://razkazivkartinki.com/
  24. http://www.youtube.com/watch?v=J2nRS7cVXig (Ян Бибиян)
  25. Изследвания по темата български илюстрации и издателски практики

 

 

 

 

 

 

Естетика на движещия се образ

Едносеместриален курс

Преподавател: проф. д-р Ингеборг Братоева-Даракчиева

 

Анотация на учебната дисциплина:

Учебната дисциплина „Естетика на движещия се образ“ дава основни знания за природата на изкуството на движещото се изображение, което включва киното, телевизионното изкуство и всички съвременни художествени форми, формиращи се въз основа на движещи се образи, независимо от начина им на генериране, от материалните им носители и от методите им на разпространение. Поради иманентната технологична предпоставеност на това изкуство, естетическите му принципи се разглеждат и изясняват във връзка с динамиката на технологичното развитие. Курсът е фокусиран върху изясняване на основните понятия, на ключовите естетически принципи на формиране и функциониране на художествения образ на екрана и на схващанията на класическите автори-теоретици. Важен акцент в него са и естетическите рефлексии към най-новите му развития в контекста на дигиталната епоха. 

Очаквани резултати:

Магистрантите придобиват основни знания за ключовите понятия и художествени  принципи на изкуството на екрана и се запознават със значимите теоретични възгледи за формирането на киноезика и функционирането на екранните произведения.

 

Учебно съдържание

Тема:

Хорариум

1.

Изкуството в епохата на техническата възпроизводимост. Възгледите на Валтер Бенямин

2 л. + 2 упр.

2.

Киното като техногенно, звукозримо и синтетично изкуство

2 л. + 2 упр.

3.

Двойствената природа на екранния образ – 1. Фотографичност. Андре Базен. Ролан Барт. Сюзън Зонтаг.

2 л. + 2 упр.

4.

Двойствената природа на екранния образ – 2. Монтаж и теории за монтажа. Видове монтаж. Д. У. Грифит – паралелният  монтаж като наративна техника. Схващанията на Сергей Айзенщайн – вертикален, асоциативен и звукозрим монтаж 

2 л. + 2 упр.

5.

Развитие на филмовата естетика през немия период на киното

2 л. + 2 упр.

6.

Елементи на филмовия образ в епохата на звуковото кино. Ролята на звука и цвета.

2 л. + 2 упр.

7.

Достоверност и условност на екранния образ

2 л. + 2 упр.

8.

Филмовият хронотроп. Възгледите на Бахтин и развитието на кинотеорията

2 л. + 2 упр.

9.

Създаване на екранна реалност

2 л. + 2 упр.

10.

Изграждане на екранен наратив. Видове филмови наративи

2 л. + 2 упр.

11.

Видове кино – игрално, документално и анимационно. Жанрове и жанрови разновидности в киното

2 л. + 2 упр.

12.

Телвизионно изкуство и ефект на присъствие

2 л. + 2 упр.

13.

Документалност и реализъм на екрана. Дзига Вертов, Джон Грирсън, Рудолф Арнхайм, Андре Базен

2 л. + 2 упр.

14.

Образ-движение и образ-време. Жил Дельоз

2 л. + 2 упр.

15.

Дигиталният екран – нови медии и екранен език. Лев Манович.

2 л. + 2 упр.

 

Конспект за изпит

Според темите, посочени като учебно съдържание. Изпитът е писмен и се състои в анализ на филм, който се прожектира в деня на изпита.

 

Библиография

  1. * * * Из историята на филмовата мисъл от Луи Люмиер до Кристиан Мец. Антология. Част I. С.: Наука и изкуство, 1986
  2. * * * Из историята на филмовата мисъл от Луи Люмиер до Кристиан Мец. Антология. Част II. С.: Наука и изкуство, 1988
  3. * * * Киното в процеса на глобализация С.: Валентин Траянов, 2003
  4. * * * Дигиталният екран С.: Валентин Траянов, 2004
  5. * * * „Старо“ кино - нови медии – „нови“ зрители С.: Валентин Траянов, 2005
  6. Айзенщайн, С. М. Избрани произведения в три тома. С.: Наука и изкуство, 1971-1973
  7. Айзенщайн, С. М.. Монтажът. С. Изток-Запад, 2012
  8. Арнхайм, Рудолф. Киното като изкуство. Студии и статии. С.: Наука и изкуство, 1989
  9. Балаж, Бела. Избрани произведения. С.: Наука и изкуство, 1988
  10. Барт, Ролан. Въображението на знака. С.: Народна култура, 1991
  11. Братоева-Даракчиева, Ингеборг. Европейско кино – глобално и локално. София: РИВА, 2013.
  12. Герчева, Красимира. Естетика на анимационния филм. С.: Наука и изкуство, 1979
  13. Дамянов, Марин. Психоанализа и кинодраматургия. С.: Action, 2008
  14. Димитрова, Мая. Авторското кино С.: Институт за изкуствознание, 1995
  15. Игнатовски, Владимир. Картини от светлина. Теория на нямото кино (1895-1930). С.: Валентин Траянов, 2008
  16. Игнатовски, Владимир. Копие или модел / изразните средства на нямото кино. С.: Аскони-издат, 2009
  17. Игнатовски, Владимир. Как попкорнът измести фъстъците. С.: Рива, 2011
  18. Кракауер, Зигфрид. От Калигари към Хитлер. С.: Наука и изкуство, 1991
  19. Крумов, Красимир. Поетика на киното. С.: АГАТА-А, 2013
  20. Манов, Божидар. Теория на киноизображението. С.: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, 1996
  21. Манов, Божидар. Дигиталната стихия. С.: Титра, 2003
  22. Манов, Божидар. Еволюция на екранното изображение. С.: Аскони-издат, 2004
  23. Маринчевска, Надежда. Квадрати на въображението. Естетика на анимационните техники. С.: Титра, 2005
  24. Маринчевска, Надежда. Анимационните хибриди. С.: Титра, 2015.
  25. Милев, Неделчо. Теория за елементите на киното. С.: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, 1998
  26. Милев, Неделчо. Теория на киното. Информатични и психоаналитични измерения. С.: Аскони-издат, 2005
  27. Милев, Неделчо. Специална теория на киното. Историческа поетика. С.: Колибри, АИ „Проф. Марин Дринов“, 2006
  28. Омон, Жак; Мишел Мари. Теоретичен и критически речник на киното. С.: Колибри, 2009
  29. Стоева, Емилия. Визуалният брак между електронното и фотохимичното кино. С.: Action, 2009
  30. Bazin, André. Qu'est-ce que le cinéma? (В превод на всякакъв достъпен език)
  31. Deleuze, Gilles. Cinéma I: L'image-mouvement (1983). Cinéma II: L'image-temps (1985). (В превод на всякакъв достъпен език)
  32. Tarkovsky, Andrey. Sculpting in time. University of Texas Press, 1987. [Tarkowskij, Andrej: Die versiegelte Zeit. Gedanken zur Kunst, zur Ästhetik und Poetik des Films. Ullstein Verlag, Frankfurt am Main, Berlin 1984.] [Текстове на руски в сайта за Тарковски. Достъпен и на английски език.]

 

Историческо развитие на киноезика

Едносеместриален курс

 

Преподавател: проф. д-р Ингеборг Братоева-Даракчиева

 

Анотация на учебната дисциплина:

Дисциплината „Историческо развитие на киноезика” цели да предаде основни знания за историята на киното и аудиовизуалните медии. Материалът обхваща цялата история на киното – от възникването му като изкуство до най-новите му прояви в дигитална среда. Проследява се формирането и еволюцията на езика на движещите се изображения – развитието на фотографичността, монтажа, различните видове кино, художествените течения, жанрове и автори от първата прожекция до съвременните дигитални стрийминг платформи.

Очаквани резултати:

Магистрантите придобиват основни знания за развитието на киноезика в исторически план, за диалектиката на този процес, както и за естетическите перспективи на тази еволюция.

 

Учебно съдържание

Лекционен курс

Тема:

Хорариум

1.

Възникване на киното като изкуство. Формиране на киноезика: Братя Люмиер, Жорж Мелиес, Брайтънска школа

2

2.

Превръщане на киното от зрелище в изкуство. Развитие на изразните средства през немия период. Филм д’ар: Луи Фьояд. Киноавангард на 20-те години: киноимпресионизъм, дадаизъм, сюрреализъм: Луи Делюк, Жермен Дюлак, Виктор Егелинг, Франсис Пикабиа, Фернан Леже, Луис Бунюел

2

3.

Развите на монтажа и наративната техника в нямото американско кино: Дейвид Уорк Грифит

2

4.

Немски експресионизъм:Роберт Вине, Фридрих Вилхелм Мурнау, Фриц Ланг

2

5.

Съветска монтажна школа: Лев Кулешов, Дзига Вертов, Сергей Айзенщайн

2

6.

Американска няма комедия: Чарлс Спенсър Чаплин

2

7.

Начало на звуковото кино: Алън Кросленд (САЩ), Алфред Хичкок (Великобритания). Навлизане на цвета на екрана. Поява на телевизията.

2

8.

Кино и тоталитаризъм: немско нацистко кино и италианско кино от периода на фашизма. Лени Рифенщал.

2

9.

Развитие на киноезика след Втората световна война: италиански неореализъм. Френска нова вълна. Синема верите

2

10.

Авторско кино: Федерико Фелини, Микеланджело Антониони, Ингмар Бергман, Андрей Тарковски 

2

11.

Киното на Източна Европа след Втората световна война: чехословашка нова вълна, югославска „черна вълна“, полско „кино на моралното безпокойство”

2

12.

Американско кино след Втората световна война

2

13.

Телевизионна специфика и екранен език

2

14.

Постмодернизъм в киното: Уди Алън, Дейвид Линч, Куентин Тарантино, Питър Грийнъуей, Педро Алмодовар.

Догма’95

2

15.

Развитие на киноезика в дигиталната епоха

2

 

Семинарни упражнения

 №

Тема

Хорариум

1.

Формиране на киноезика

2

2.

Осмисляне на киното като изкуство – ранна кинотеория

2

3.

„Нетърпимост” на Грифит като образец за паралелен монтаж

2

4.

Авангарден режисьор по избор

2

5.

Експресионистичен филм по избор

2

6.

„Броненосецат Потемкин” – монтажни принципи и наративна техника

2

7.

Филм на Чарли Чаплин по избор

2

8.

Ранните филми на Алфред Хичкок

2

9.

Документ и постановка в киното на Лени Рифенщал

2

10.

Италиански режисьор по избор: Роберто Роселини, Лукино Висконти, Виторио де Сика, Федерико Фелини, Микеланджело Антониони, Франко Дзефирели – презентации

2

11.

Френска нова вълна: филм по избор – презентации

2

12.

Източно-европейска идентичност и „кино на моралното безпокойство” (по избор Милош Форман, Иржи Менцел, Андрей Тарковски, Анджей Вайда, Кшиштоф Зануси, Кшиштоф Кешловски, Емир Кустурица) – презентации

2

13.

Авторски стилове в американското кино: Алфред Хичкок/Стивън Спийлбърг/Мартин Скорсезе (по избор) – презентации

2

14.

Постмодерен стил в киното (режисьор по избор) – презентации

2

15.

Телевизионен стил на екрана. Дигитални технологии и кинобраз

2

 

 

Конспект за изпит

Изпитът е писмен и се провежда в два модула: тест върху материала от учебната програма и писмен изпит върху тема от конспекта

 

  1. Възникване на киното като изкуство. Формиране на киноезика и развитие на изразните средства през немия период.

 

Режисьори:

Братя Люмиер

Жорж Мелиес

Брайтънска школа: Смит и Уйлямс

 

  1. Превръщане на киното от зрелище в изкуство. Филм д’ар.

 

Режисьор:

Луи Фьояд

 

Филми:

„Фантомас”, 1913-1914

„Вампирите”, 1915-1916     

 

  1. Развите на монтажа и наративната техника в нямото американско кино

 

Режисьори:

Едуин Портър

Дейвид Уорк Грифит

 

Филми:

„Големият обир на влака”, 1903

„Раждането на нацията”, 1915

„Нетърпимост”, 1916

 

  1. Киноавангард на 20-те години: киноимпресионизъм, дадаизъм, сюрреализъм

 

Режисьори:

Луи Делюк

Жермен Дюлак

Виктор Егелинг

Франсис Пикабиа

Фернан Леже

Луис Бунюел

 

Филми:

„Диагонална симфония”, 1921, Виктор Егелинг

„Усмихващата се мадам Бьоде”, 1923, Жермен Дюлак

„Антракт”, 1924, Франсис Пикабиа

„Механичен балет”,1924, Фернан Леже

„Раковината и свещеникът”, 1927, Жермен Дюлак

„Андалузкото куче”, 1929, Луис Бунюел

„Златният век”, 1930, Луис Бунюел

 

  1. Немски експресионизъм

 

Режисьори:

Роберт Вине

Фридрих-Вилхелм Мурнау

Фриц Ланг

Валтер Рутман

 

Филми:

„Кабинетът на д-р Калигари”, 1919, Роберт Вине

„Носферату – симфония на ужаса”, 1922, Фридрих-Вилхелм Мурнау

 „Д-р Мабузе - играчът”, 1922, Фриц Ланг

„Метрополис”, 1927, Фриц Ланг

„М”, 1931, Фриц Ланг

„Берлин, симфонията на големия град“, 1929, Валтер Рутман

 

Препоръчана литература:

  • Балаж, Бела. Екранизацията на „Нибелунгите”. Във: Избрани произведения. София: Наука и изкуство, 1988, с.330-332.
  • Балаж, Бела. Нибелунгите ІІ. Във: Избрани произведения. София: Наука и изкуство, 1988, с. 332-333.
  • Кракауер, Зигфрид. От Калигари към Хитлер. С: Наука и изкуство. 1991.

 

  1. Съветска монтажна школа

 

Режисьори:

Лев Кулешов

Дзига Вертов

Сергей Айзенщайн

 

Филми:

„Киноправда”. Кинопреглед 23 броя. 5.VІ.1922 – 1925, Дзига Вертов

„Кинооко („Неподправен живот”)”, 1924, Дзига Вертов

„Броненосецът Потьомкин”, 1925, Сергей Айзенщайн

„Човекът с кинокамерата”, 1929, Дзига Вертов

„Ентусиазъм: Донбазка симфония“, 1931, Дзига Вертов

 

     Препоръчана литература:

  • Айзенщайн, Сергей. Автобиографични бележки. С: Наука и изкуство. 1976.
  • Айзенщайн, Сергей. Неравнодушната природа. С: Наука и изкуство. 1973.
  • Айзенщайн, Сергей. Отвъд звездите. С: Наука и изкуство. 1976.
  • Вертов, Дзига. Статии. Дневници. Замисли. С: Наука и изкуство. 1977.
  • Игнатовски, Владимир. Копие или модел. Изразните средства на нямото кино. С: Аскони-издат. 2009.
  1. Американска няма комедия

 

Режисьор:

Чарлс Спенсър Чаплин

 

Филми:

„Имигрантът”, 1917

„Хлапето”, 1921

„Парижанката”, 1923

„Треска за злато”, 1925

„Цирк”, 1928

„Светлините на града”, 1931

„Модерни времена”, 1936

„Великият диктатор”, 1940

„Г-н Верду”, 1947

„Светлините на рампата”, 1952

„Един крал в Ню Йорк”, 1957

„Графинята от Хонг Конг”, 1967

 

                  Препоръчана литература:

  • Чаплин, Чарлз. Моята автобиография. София: Колибри. 2008.
  • Hanisch, Michael. Über ihn lach(t)en Millionen: Charlie Chaplin. Berlin, 1974
  • Martin, Marcel, Charlie Chaplin, Paris, 1966

 

  1. Начало на звуковото кино

 

Режисьори:

Алън Кросленд (САЩ)

Алфред Хичкок (Великобритания)

 

Филми:

„Певецът на джаз”, 1927, Алън Кросленд

„ Изнудване”, 1929, Алфред Хичкок

„Убийство!”, 1930, Алфред Хичкок

 

     Препоръчана литература:

  • Хичкок & Трюфо. С: Колибри. 2005.

 

  1. Киното след ІІ Световна война. Авторско кино.

 

Режисьори:

Луис Бунюел

Микеланджело Антониони

Ингмар Бергман

Андрей Тарковски

Бернардо Бертолучи

 

Филми:

„Лято с Моника”, 1953, Ингмар Бергман

„Усмивки от една лятна нощ”, 1955, Ингмар Бергман

„Седмият печат”, 1957, Ингмар Бергман

”Назарин”, 1959, Луис Бунюел

„Приключението“, 1960, Микеланджело Антониони

„Нощта“, 1961, Микеланджело Антониони

„Виридиана”, 1961, Луис Бунюел

“Като в огледало”, 1961, Ингмар Бергман

„Затъмнението“, 1962, Микеланджело Антониони

„Ангелът унищожител”, 1962, Луис Бунюел

„Иваново детство“, 1962, Андрей Тарковски

“Зимна светлина”, 1963, Ингмар Бергман

„Мълчанието”, 1963,  Ингмар Бергман

„Червената пустиня“, 1964, Микеланджело Антониони

„Фотоувеличение“ , 1966, Микеланджело Антониони

„Персона”, 1966, Ингмар Бергман

„Андрей Рубльов“, 1966, Андрей Тарковски

 „Дневна красавица”, 1967, Луис Бунюел

„Забриски поинт“ , 1970, Микеланджело Антониони

 „Тристана” , 1970, Луис Бунюел

„Конформистът“, 1970, Бернардо Бертолучи

„Дискретният чар на буржазията”, 1972, Луис Бунюел

„Викове и шепоти”, 1972, Ингмар Бергман

„Соларис“, 1972, Андрей Тарковски

„Последно танго в Париж“, 1972, Бернардо Бертолучи

“Сцени от един семеен живот”, 1973, Ингмар Бергман

„Призракът на свободата”, 1974, Луис Бунюел

„Професия репортер“ , 1975, Микеланджело Антониони

„Огледало“, 1975, Андрей Тарковски

„Двадесети век“, 1976, Бернардо Бертолучи

“Този неясен обект на желанието”, 1977, Луис Бунюел

„Есенна соната”, 1978, Ингмар Бергман

„Сталкер“, 1979, Андрей Тарковски

„Трагедията на един смешен човек“, 1981, Бернардо Бертолучи

 „Фани и Александър”, 1983, Ингмар Бергман

„Носталгия“, 1983, Андрей Тарковски

„Жертвоприношение“, 1986, Андрей Тарковски

„Последният император“, 1987, Бернардо Бертолучи

„Чай в пустинята“, 1990, Бернардо Бертолучи

„Малкият Буда“, 1993, Бернардо Бертолучи

„Открадната красота“, 1996, Бернардо Бертолучи

„Сарабанда”, 2003, Ингмар Бергман

 

Препоръчана литература:

  • Базен, Андре. Что такое кино?
  • Димитрова, Мая. Авторското кино. София: Институт за изкуствознание, 1995.
  • Бергман, Ингмар. Латерна магика. София: Хемус, 1995
  • Бергман, Ингмар. Лични разговори. София: СВЕА, 1999
  • Бунюел, Луис. Последен дъх. София: Колибри, 2010.
  • Kalin, Jesse. The Films of Ingmar Bergman. Cambridge University Press, 2003.

 

  1. Кино на Източна Европа след ІІ Световна война. Чехословашка „Нова вълна”. Полско кино на моралното безпокойство.

 

Режисьори:

Милош Форман

Иржи Менцел

Кшищоф Зануси

 

Филми:

”Черен Петър”, 1964, Милош Форман

„Любовта на русокосата”, 1965, Милош Форман

„Строго охранявани влакове“, 1966, Иржи Менцел

„Балът на пожарникарите”, 1967, Милош Форман

„Капризно лято“, 1968, Иржи Менцел

„престъпление в кабарето“, 1968, Иржи Менцел

„Структурата на кристала”, 1969, Кшищоф Зануси

„Семейни връзки”, 1970, Кшищоф Зануси

„Илюминация”, 1973, Кшищоф Зануси

„Защитни цветове”, 1977, Кшищоф Зануси

„Спирала”, 1978, Кшищоф Зануси

„Константа”, 1980, Кшищоф Зануси

„Контракт”, 1980, Кшищоф Зануси

„Императив”, 1982, Кшищоф Зануси

„Годината на спокойното слънце”, 1984, Кшищоф Зануси

„Парадигма”, 1985, Кшищоф Зануси

„Селце, мое, централно“, 1985, Иржи Менцел

 

Препоръчана литература:

  • Форман, Милош, Ян Новак. Повратна точка. София: Анубис, 1995.
  • Зануси, Кшищов. Време да се мре. София: Колибри: 2004.

 

  1. 1 Американско кино след ІІ Световна война

 

Режисьори:

 

Алфред Хичхок

Уди Алън

Милош Форман

Мартин Скорсезе

Стивън Спилбърг

Куентин Тарантино

 

Филми:

„Прозорец към двора”, 1954, Алфред Хичхок

„Човекът, който знаеше твърде много”, 1956, Алфред Хичхок

„Шемет”, 1958, Алфред Хичхок

„Север, северозапад”, 1959, Алфред Хичхок

„Психо”, 1960 , Алфред Хичхок

„Птици”, 1963, Алфред Хичхок

„Банани”, 1971, Уди Алън

”Излитане”, 1971, Милош Форман

“Ярост” ,1972 , Алфред Хичхок

„Мръсни улици”, 1973, Мартин Скорсезе

„Алис вече не живее тук”, 1974, Мартин Скорсезе

„Шугърленд експрес”, 1974, Стивън Спилбърг

„Челюсти”, 1975, Стивън Спилбърг

„Полет над кукувиче гнездо”, 1975, Милош Форман

„Семеен заговор”, 1976, Алфред Хичхок

„Шофьор на такси”, 1976, Мартин Скорсезе

„Ани Хол”, 1977, Уди Алън

„Ню Йорк, Ню Йорк”, 1977, Мартин Скорсезе

„Близки срещи от третия вид”, 1977, Стивън Спилбърг

„Коса”, 1979, Милош Форман

„Разяреният бик”, 1980, Мартин Скорсезе

„Похитителите на изчезналия кивот”, 1981, Стивън Спилбърг

„Извънземното”, 1982, , Стивън Спилбърг

„Амадеус”, 1984, Милош Форман

„Индиана Джоунс и храмът на обречените”, 1984, Стивън Спилбърг

„Хана и нейните сестри”, 1986, Уди Алън

„Империя на слънцето”, 1987, Стивън Спилбърг

„Валмонт”, 1989, Милош Форман

„Индиана Джоунс и последният кръстоносен поход”, 1989, Стивън Спилбърг

„Престъпления и прегрешения”, 1989, Уди Алън

„Нос Страх”, 1991, Мартин Скорсезе

„Съпрузи и съпруги”, 1992, Уди Алън

„Глутница кучета“, 1992, Куентин Тарантино

„Невинни години”, 1993, Мартин Скорсезе

„Джурасик парк”, 1993, Стивън Спилбърг

„Списъкът на Шиндлер”, 1993, Стивън Спилбърг

„Криминале“, 1994, Куентин Тарантино

„Казино”, 1995, Мартин Скорсезе

„Кундун”, 1997, Мартин Скорсезе

„Джаки Браун“, 1997, Куентин Тарантино

„Деконструирайки Хари”, 1997, Уди Алън

„Кундун“, 1997, Мартин Скорсезе

„Спасяването на редник Райън”, 1998, Стивън Спилбърг

„Човек на Луната”, 1999, Милош Форман

„AI” (Изкуствен интелект), 2001,  Стивън Спилбърг

„Бандите на Ню Йорк”, 2002, Мартин Скорсезе

„Всичко останало”, 2003, Уди Алън

„Kill Bill“, 2003, Куентин Тарантино

„Авиаторът”, 2004, Мартин Скорсезе

„Терминалът”, 2004, Стивън Спилбърг

„Призраците на Гойя”, 2006, Милош Форман

„Вики, Кристина, Барселона”, 2008, Уди Алън

„Гадни копилета“ , 2009, Куентин Тарантино

„Ще срещнеш висок чернокос непознат”, 2010, Уди Алън

„Полунощ в Париж”, 2011, Уди Алън

„Омразната осморка“, 2015, Куентин Тарантино

„Мълчание“, 2016, Мартин Скорсезе

 

Препоръчана литература:

  • Алън, Уди. Уди за Алън – аз пиша чрез филми. София: Колибри, 2003.
  • Скорсезе, Мартин. Моите удоволствия на киноман. София: Колибри, 2003.
  • Спилъбрг, Стивън. Киното е моят порок. София: Колибри, 2005.
  • Форман, Милош, Ян Новак. Повратна точка. София: Анубис, 1995.
  • Хичкок & Трюфо. С: Колибри. 2005.

 

  1. Постмодернизъм в киното

 

Режисьори:

Педро Алмодовар

 

Филми:

“Матадор”, 1986, Педро Алмодовар

„Жени на ръба на нервна криза”, 1988, Педро Алмодовар

„Кика”, 1993, Педро Алмодовар

„Всичко за майка ми”, 1999, Педро Алмодовар

„Говори с нея”, 2002, Педро Алмодовар

“Завръщане”, 2006, Педро Алмодовар

„Прекършени прегръдки”, 2009, Педро Алмодовар

„Кожата, в която живея”, 2011, Педро Алмодовар

 

Препоръчана литература:

 

  • Братоева, Ингеборг. „Предизвикателствата на постмодернизма”. - Проблеми на изкуството, 1995, бр.3.
  • Лимончева, Екатерина. Постмодернистичният филм. Естетическа характеристика и типология на разновидностите. Докторска теза, София, 2005.
  • Найденова, Вера. Постмодернистичната поетика. – Кино, 1992, специален брой „Постмодернизъм”.

 

Препоръчана литература – общи съчинения:

  1. Андрейков, Тодор. История на киното. Т.1.: Нямо кино., София: Колибри, 2007.
  2. Андрейков, Тодор. История на киното. Т.2., София: Колибри, 2004.
  3. Братоева-Даракчиева, Ингеборг. Европейско кино – глобално и локално. София: РИВА, 2013
  4. В света на киното. Cборник. І, ІІ, ІІІ том. София: , 1982-1983
  5. Игнатовски, Владимир. Картини от светлина. Теория на нямото кино (1895-1930). С: Валентин Траянов. 2008.
  6. Игнатовски, Владимир. Копие или модел. Изразните средства на нямото кино. С: Аскони-издат. 2009.
  7. Игнатовски, Владимир. Как попкорнът измести фастъците. Раждането на звука в киното. С: РИВА, 2011.
  8. Кино. Энциклопедический словарь. Москва: Советская Энциклопедия, 1986.
  9. Найденова, Вера. Съвременният киносвят. София, 2007.
  10. Омон, Жак, Мишел Мари. Теоретичен и критически речник на киното. София: ИК „Колибри”, 2009.
  11. Садул, Жорж. Всеобщая история кино, том 4 (1919-1929), 5-6 (1968-1979). Москва: Исскуство, 1982.
  12. Теплиц, Ежи. История киноискуства, том 1-5, 1974
  13. Bordwell, David/Kristin Thompson. Film History. An Introduction. McGraw Hill, 2003.
  14. Bordwell, David/Kristin Thompson. Film History. In: Film Art. New York, 1971.
  15. Year by Year. The Complete Illustrated History of Film. London, New York etc.: DK, 2006.
  16. Cinemania 96. CD-ROM. 1992-1996 ed. Microsoft Corporation, 1996.
  17. The Oxford History of World Cinema. Oxford University Press, 1997.
  18. Parkinson, David. History of Film. New York, Thames and Hudson, 1995.

 

Библиография

  1. Айзенщайн, Сергей. Автобиографични бележки. С: Наука и изкуство. 1976.
  2. Айзенщайн, Сергей. Неравнодушната природа. С: Наука и изкуство. 1973.
  3. Айзенщайн, Сергей. Отвъд звездите. С: Наука и изкуство. 1976.
  4. Алън, Уди. Уди за Алън – аз пиша чрез филми. София: Колибри, 2003.
  5. Андрейков, Тодор. История на киното. Т.1.: Нямо кино., София: Колибри, 2007.
  6. Андрейков, Тодор. История на киното. Т.2., София: Колибри, 2004.
  7. Балаж, Бела. Екранизацията на „Нибелунгите”. Във: Избрани произведения. София: Наука и изкуство, 1988, с.330-332.
  8. Балаж, Бела. Нибелунгите ІІ. Във: Избрани произведения. София: Наука и изкуство, 1988, с. 332-333.
  9. Бергман, Ингмар. Латерна магика. София: Хемус, 1995
  10. Бергман, Ингмар. Лични разговори. София: СВЕА, 1999
  11. Братоева, Ингеборг. „Предизвикателствата на постмодернизма”. - Проблеми на изкуството, 1995, бр.3.
  12. Братоева-Даракчиева, Ингеборг. Глобализация, не-национални филмови продукции и шансове за малките кинематографии. – Проблеми на изкуството, 2011, 3, 8-13.
  13. Братоева-Даракчиева, Ингеборг. Европейско кино – глобално и локално. София: РИВА, 2013
  14. Братоева-Даракчиева, Ингеборг. Кино и глобализация. – Проблеми на изкуството, 2009, 1, 6-11.
  15. Братоева-Даракчиева, Ингеборг. Копродукцията – модел и за големите – Кино, 2, 2010, 18-20.
  16. Братоева- Даракчиева, Ингеборг. Новото европейско кино – идентичност и транснационалност. - Проблеми на изкуството, бр.1, 2008 г., 42-47.
  17. Братоева- Даракчиева, Ингеборг. Транснационалният европейски филм и проблемът за идентичността. – Кино, бр.5, 2008 г.
  18. Братоева- Даракчиева, Ингеборг. “На прага на рая” като модел на транснационално кино. Изкуствоведски четения 2008, Институт за изкуствознание, БАН.
  19. Братоева- Даракчиева, Ингеборг. Уроците на италианския политически трилър. – Кино, 3, 22-28. (Вж. и http://www.filmmakersbg.org/happy-end-kino3.htm) .
  20. Братоева, Ингеборг. Нови медии – нова естетическа реалност. – Във: “Старо” кино – нови медии – “нови” зрители. (Cборник статии). Съст. Божидар Манов. С.: НАТФИЗ, Валентин Траянов, 2005. 69-75.
  21. Братоева - Даракчиева, Ингеборг. Най-новото европейско кино – преодоляване на границите. Във: Изкуствоведски четения 2006 (Сборник доклади), С., 2006, 47-51.
  22. Бунюел, Луис. Последен дъх. София: Колибри, 2010.
  23. Вертов, Дзига. Статии. Дневници. Замисли. С: Наука и изкуство. 1977.
  24. Дзефирели, Франко. Автобиография. София: Колибри: 2012.
  25. Димитрова, Мая. Авторското кино. София: Институт за изкуствознание, 1995.
  26. Зануси, Кшищов. Време да се мре. София: Колибри: 2004.
  27. Игнатовски, Владимир. Как попкорнът измести фастъците. Раждането на звука в киното. С: РИВА, 2011.
  28. Игнатовски, Владимир. Картини от светлина. Теория на нямото кино (1895-1930). С: Валентин Траянов. 2008.
  29. Игнатовски, Владимир. Копие или модел. Изразните средства на нямото кино. С: Аскони-издат. 2009.
  30. Кракауер, Зигфрид. От Калигари към Хитлер. С: Наука и изкуство. 1991.
  31. Лимончева, Екатерина. Постмодернистичният филм. Естетическа характеристика и типология на разновидностите. Докторска теза, София, 2005.
  32. Скорсезе, Мартин. Моите удоволствия на киноман. София: Колибри, 2003.
  33. Найденова, Вера. Съвременният киносвят. София, 2007.
  34. Спилъбрг, Стивън. Киното е моят порок. София: Колибри, 2005.
  35. Форман, Милош, Ян Новак. Повратна точка. София: Анубис, 1995.
  36. Хичкок & Трюфо. С: Колибри. 2005.
  37. Чаплин, Чарлс. Моята автобиография. София: Колибри. 2008.
  38. Bordwell, David/Kristin Thompson. Film History. An Introduction. McGraw Hill, 2003.
  39. Year by Year. The Complete Illustrated History of Film. London, New York etc.: DK, 2006.
  40. Global Art Cinema. New Theories and Histories. Galt, Rosalind, Karl Schoonover (), Oxford University Press, 2010.
  41. Raphaëlle Moine. Cinema Genre. Oxford: Blackwell Publishing, 2008.
  42. The Oxford History of World Cinema. Oxford University Press, 1997.
  43. Transnational Cinemas. Shaw, Deborah and de la Garza, Armida (eds.). Volume 1 Number 1. Intellect Ltd., 2010.