Литература, кино и визуално изкуство

 

Критическа теория на медиите

Едносеместриален курс

 

Преподавател:  доц. д-р Тодор Христов

 

Анотация на учебната дисциплина:

Курсът запознава студентите с една от най-жизнените съвременни теоретични дисциплини – медийната теория. Подложени на обстоен анализ са преплитанията между литература, кино и медии и начините, по които то влияе върху съвременното писане, върху начините на четене и жанровете на съвременното кино и литература, както и върху политическите и икономическите стратегии, формиращи техните рамки. Отделено е особено внимание на прилагането на изучаваните теоретични модели към анализ на конкретни случаи на взаимодействие между литературни и филмови текстове.

 

Предварителни изисквания:

Базови познания по теория на литературата и умения за анализ на литературен текст.

 

Очаквани резултати:

Курсът ще изгради у студентите умения да мислят критично медийната среда на литературата и киното, политическите и икономическите стратегии, формиращи тази среда, както и обвързаността на литературните, филмовите и академичните институции с медийните технологии.

 

Учебно съдържание

Тема:

Хорариум

1

Въведение

2 ч. л. + 1 ч. упр.

2

Капитал и публичност

2 ч. л. + 1 ч. упр.

3

Културната индустрия

2 ч. л. + 1 ч. упр.

4

Технокапитализмът

2 ч. л. + 1 ч. упр.

5

Художествената творба и нейните копия

2 ч. л. + 1 ч. упр.

6

Спектакли и симулакруми

2 ч. л. + 1 ч. упр.

7

Модели на комуникация

2 ч. л. + 1 ч. упр.

8

Комуникация и хегемония

2 ч. л. + 1 ч. упр.

9

Интерпелацията

2 ч. л. + 1 ч. упр.

10

Кодиране, декодиране, метакодиране

2 ч. л. + 1 ч. упр.

11

Субкултура и стил на живот

2 ч. л. + 1 ч. упр.

12

Практики на себе си

2 ч. л. + 1 ч. упр.

13

Четене на телевизия

2 ч. л. + 1 ч. упр.

14

Потребителски тактики

2 ч. л. + 1 ч. упр.

15

Дискурсивни мрежи

2 ч. л. + 1 ч. упр.

 

Конспект за изпит

Въпрос

1

Капитал и публичност

2

Културната индустрия

3

Технокапитализмът

4

Художествената творба и нейните копия

5

Спектакли и симулакруми

6

Модели на комуникация

7

Комуникация и хегемония

8

Интерпелацията

9

Кодиране, декодиране, метакодиране

10

Субкултура и стил на живот

11

Практики на себе си

12

Четене на телевизия

13

Потребителски тактики

14

Дискурсивни мрежи

 

Библиография

Основна:

  1. Бенямин, В. 2000. Озарения. София: Критика и хуманизъм
  2. Бодрийар, Ж. 1996. Към критика на политическата икономия на знака. София: Критика и хуманизъм
  3. Бодрийар, Ж. 1995. Илюзията за края или стачката на събитията. София: Критика и хуманизъм
  4. Дичев, И., О. Спасов (съст.) 2009. Новите млади и новите медии. София: Отворено общество
  5. Маклуън, М., Е. Маклуън. 1995. Закони на медиите. София: УИ “св. Климент Охридски”
  6. Попова, С. 2011. Социално време и медиен разказ. София: ЛИК
  7. Хоркхаймер, М., Адорно, Т. 1999. Диалектика на Просвещението. София: Гал-Ико
  8. Balnaves, M., S. Doland, B. Shoesmith. 2009. Media theories and approaches: a global perspective. London: Macmillan
  9. Baran, S., D. Davis. 2011. Mass Communication Theory: Foundations, Ferment, and Future. New York: Cengage
  10. Baudrillard, J. 2000. The Spirit of Terrorism: And Requiem for the Twin Towers. Verso: London
  11. Baudrillard, J. 1995. The Gulf War Never Happened. Polity Press: Oxford
  12. Baudrillard, J. 1994. Simulacra and Simulation. Michigan UP: Ann Arbor
  13. Baudrillard, J. 1993. Symbolic Exchange and Death. Sage: London
  14. Baudrillard, J. 1985. The Masses: The Implosion of the Social in the Media. New Literary History 16.3: 577-89Durham, M., D. Kellner. (eds.) 2001. Media and Cultural Studies: Keyworks. Blackwell
  15. Biagi, S. 2011. Media Impact: An Introduction to Mass Media. New York: Cengage
  16. Boltansky, L. 2014. Mysteries and Conspiracies. Oxford: Polity
  17. Darnton, R. 2010. Poetry and Police. Harvard UP
  18. Debray, R. 1996. Media Manifestos: On the Technological Transmission of Cultural Forms. London: Verso
  19. Hardt, M., A. Negri. 2000. Empire. Harvard UP
  20. Hesmondhalgh, D. 2002. The Cultural Industries. London: Sage
  21. Holt, J., A. Perren. 2011. Media Industries: History, Theory, and Method. New York: Wiley
  22. Kellner, D. 2003. Media Spectacle. Routledge
  23. Kellner, D. 1995. Media Culture: Cultural Studies, Identity and Politics between the Modern and the Postmodern. Routledge
  24. Kittler, F. 1999. Gramophone, Film, Typewriter. Stanford UP
  25. Kittler, F. 1997. Literature, Media, Information Systems. Routledge
  26. Kittler, F. 1990. Discourse Networks 1800 / 1900. Stanford UP
  27. Landow, G. 2006. Hypertext 3.0: Critical Theory and New Media in an Era of Globalisation. Baltimore: Johns Hopkins UP
  28. Lash, S, J. Urry. 1994. Economies of signs and space. London: Sage
  29. Sparks, G. (ed.) 2012. Media Effects Research: A Basic Overview. New York: Cengage
  30. Williams, K. 2010. Understanding Media Theory. London: Hodder Education
  31. Winthrop-Young, G. 2011. Kittler and the Media. New York: Polity

 

Допълнителна:

  1. Дичев, И., О. Спасов (съст.) 2011. Нови медии – нови форми на мобилизация. София: Отворено общество
  2. Кирова, М., К. Славова. 2010. Идентичности в преход: род, медии и популярна култура в България. София: Полис
  3. Лозанов, Г., О. Спасов (съст.) 2011. Медиите и политиката. София: Медийна демокрация
  4. Лозанов, Г., Л. Деянова, О. Спасов (съст.) 2000. Медии и предход. София: Център за развитие на медиите
  5. Христов, Т. Несериозна религия: Джедаизмът като режим на респонсибилизиране. Семинар БГ 2017: 14
  6. Христов, Т. 2017. Неврастения и несправедливост. Littera et Lingua 1
  7. Христов, Т. 2015. Просвещаване на земеделеца. В: Лилова, Д. (ред.) Природни науки, технологии и социални светове. (Рива: София)
  8. Христов, Т. 2014. Да покажеш справедливост: Супергероите като политически ресурс. Пирон 7
  9. Христов, Т. 2012. Истината на конспиративните теории, или президентът и извънземните. Семинар БГ 7 http://www.seminar-bg.eu/spisanie-seminar-bg/broy7-kiberfolk/
  10. Христов, Т. 2011. Публикуването в интернет и отвличането на авторското право. Семинар_БГ 6
  11. Христов, Т. 2011. Цената на публичността: Протестите срещу генно модифицираните организми и производството на новини. В: Дичев, И., Спасов, О. (ред.) 2011. Нови медии и нови форми на мобилизация. София: Ciela 187-214
  12. Христов, Т. 2010. Съпротивата като лукс: Субкултури, идентичност и практики на себе си. Семинар_БГ 2010 3 http://www.seminar-bg.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=267&Itemid=75
  13. Христов, Т. 2010. Индустриализиране на свободата. Критика и хуманизъм 2010 34.4: 191-198
  14. Христов, Т. 2008. Цифровите неравенства. Социологически проблеми 2008 3-4: 149-157

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Митологията на уестърна – естетика и политики на справедливостта и силата

Едносеместриален курс

 

Преподавател: проф. Стилиян Й. Йотов, дфн, Философски факултет, СУ

 

Анотация на учебната дисциплина:

Водеща е идеята, че един филмов жанр – уестърнът – постоянно се подхранва и дава нов живот на митове. Тези митове, най-малкото защото киното е сравнително ново изкуство, вече съществуват в наративна, дори в някаква литературна форма. В този смисъл обаче те нямат толкова пряко съответствие на нивото на фабулата, колкото лежат заровени като архетипове. Киното пък,  от своя страна, ги преразказва, цитира, транспонира ги между различни култури и – което е особено важно за този курс – съдейства за върху формирането на политическа психика, на мотивацията и на утопизма в съзнанието на публиката.

Настоящият курс не е посветен тясно или исторически на жанра уестърн, отбягва традиционните схеми на структуралисткия подход, който разкрива в него стабилни и прости схеми, също така се противопоставя на третирането му само като масова култура или политически инструмент.

На базата на подбрани теми курсът се спира на ключови теми, които черпят сила от митове и създават модели за постигане на индивидуална идентичност и на групов интегритет.

Очаквани резултати:

1. Осмисляне на митовете в уестърна, типологията и преноса на теми в различни епохи и култури.

2. Осъзнаване на явните и скрити послания на базата на отношението към закона в уестърна.

3.  Формиране на умения за естетически и политически анализ при тълкуването на уестърна.

 

Учебно съдържание

Лекционен курс

Тема:

Хорариум

1.

Теоретичният обрат през 50-те год. на ХХ в. в отношението към уестърна.

1.1.   Тематизираното на „Запада”: „девствената земя”, „градина или пустиня”, фронтиерите, Европа и Западът.

1.2.   Жанрът уестърн и нестихващият интерес на киното към него. Защо?

1.3.   Разказът като средство за социален интегритет и идентичност.

2

2.

Авторитетът. Кой трябва да управлява?

2

3.

Обсъждане и дискусия на филм, в който има напрежение между поколения, между бащинска власт и пълнолетие.

2

4.

Общност и различия. Реални и имагинерни общности. “Thatll be the day”.

2

5.

Обсъждане и дискусия на филм, в който изпъкват обществените различия и се проблематизира разпадът или сплотяването на общността.

2

6.

 Закон и ред. Факти и легенди. “When the legend becomes a fact, print the legend”

2

7.

 Обсъждане и дискусия на филм, в който се сблъскват силата на закона и правото на силата, но се набляга на и на рецепцията, на „историята на въздействието” на случилото се.

2

8.

 Труд и развлечения. Легитимни и нелегитимни дейности. “You show me an old cowboy, a young cowboy or an in between cowboy with more than a few dollars in his poke and I'll show a cowboy that stopped being a cowboy and robbed banksWell, let's rob us a bank… It'll be safer than getting married.

2

9.

 Обсъждане и дискусия на филм, в който се обръща внимание на труда. Кой труд е почтен, кой – рентабилен? Героизъм vs. труд: героят на труда и трудът на героя. Смисълът на забавленията и на „свободното време”.

2

10.

Неуместността на героя. Доведеното дете на своето време.

2

11.

 Обсъждане и дискусия на филм, в който героите не са на мястото си, след като е изтекло времето, за което са били предназначени.

2

12.

Употребата и злоупотребата с жените във уестърна. “You better not cut up nor otherwise harm no whores! Or I'll come back and kill every one of you sons-of-bitches.”

2

13.

Обсъждане и дискусия на филм, в който женската тема има или важно централно място.

2

14.

Културният пренос и уестърнът.

2

15.

Обсъждане и дискусия на филм, в който уестърнът черпи от друга култура или подхранва чужда култура.

2

 

Семинарни упражнения

Тема:

Хорариум

1.

Разпределение на темите.

1

2.

Червената река (1948): прожекция и дискусия.

2

3.

Търсачите (1956): прожекция и дискусия.

 

4.

Човекът, който застреля Либърти Валънс (1962): прожекция и дискусия.

2

5.

Бродяги (1971): прожекция и дискусия.

2

6.

Балада за Кейбъл Хоуг (1970): прожекция и дискусия.

2

7.

Непростимо (1992): прожекция и дискусия.

2

8.

Прах (2001): прожекция и дискусия.

2

 

Изпит

За всяка тема се определят двама дискутанти, които представят и обсъждат съдържанието и проблемите в предвидения от програмата филм.

Всеки студент завършва курса с писмена работа върху тема по избор от учебното съдържание.

 

Библиография

Bazen, The Western: or the American Film par excellence & The Evolution of the Western (chapters); What Is Cinema, vol. 2 Berkeley: University of California Press, 1971;

Neil Campbell, Post-Westerns: Cinema, Region, West, University of Nebraska Press, 2013;

Herb Fagen, The Encyclopedia of Westerns (The Facts on File Film Reference Library), 2003;

Peter A. French, Cowboy Metaphysics: Ethics and Death in Westerns, Rowman & Littlefield Publishers, 1997;

Howard Hughes, Once Upon a Time in the Italian West: A Filmgoer's Guide to Spaghetti Westerns, I. B. Tauris, 2005;

Howard Hughes, Stagecoach to Tombstone: The Filmgoers' Guide to Great Westerns, I. B. Tauris, 2007;

Jim Kitses, Horizons West: Studies in Authorship in the Western, 1969;

Jim Kitses, Horizons West: Directing the Western from John Ford to Clint Eastwood, 2007;

Susan Kollin, Captivating Westerns: The Middle East in the American West, University of Nebraska Press, 2015;

Jennifer L. McMahon and B. Steve Csaki, The philosophy of the western, : University Press of Kentucky, 2010

Sue Matheson, The Westerns and War Films of John Ford, Rowman & Littlefield Publishers, 2016;

Robert B. Pippin, Hollywood Westerns and American Myth: The Importance of Howard Hawks and John Ford for Political Philosophy, Yale University Press, 2010;

Gregg RickmanJim Kitses, The Western Reader, New York: Limelight, 1998

John L. Simons, Robert Merrill, Peckinpah's Tragic Westerns: A Critical Study, McFarland, 2011;

Gaylyn Studlar, Matthew Bernstein, John Ford Made Westerns: Filming the Legend in the Sound Era, 2001;

Paul Varner, Historical Dictionary of Westerns in Cinema (Historical Dictionaries of Literature and the Arts), The Scarecrow Press, Inc., 2008;

Will Wright, Six-Guns and Society, Berkeley: U of California Press, 1975;

Norris Wilson Yates, Gender and Genre: An Introduction to Women Writers of Formula Westerns, 1900-1950, University of New Mexico Press, 1995;

                                                                       

 

Дата:          10.05.2018                                                           Съставил: проф. дфн Стилиян Й. Йотов

 

 

Образи на границата. Съвременни теории за образа

Едносеместриален курс

 

Преподавател: доц. д-р Дарин Войнов Тенев

Анотация на учебната дисциплина:

Цели: Курсът ще се стреми да запознае студентите с някои от най-важните съвременни концепции за образа. Това би спомогнало за систематизиране на знанието върху автори често нито добре представени на български, нито изучавани в рамките на отделните дисциплини, които въпреки това са от ключово значение както за по-доброто разбиране на днешната ситуация, за която се твърди, че е доминирана от визуалното и образите, така и за по-умелото справяне с практически задачи от страна на всички онези, които по един или друг начин работят с образи (не само литературоведи, културолози, социолози, психолози, изкуствоведи и философи, но също и хора от сферата на маркетинга и рекламата, визуалните изкуства, театъра, киното и т.н.) Курсът ще се опита да предостави богат терминологичен апарат, чието овладяване е един от малкото гаранти за адекватно говорене за образа. Въвеждането на такъв терминологичен апарат ще е съпътвствано от обсъждане на теоретичните рамки, в които той е използван и използваем, като с това се стимулира критическото отношение на студентите към приемането наготово на концепции и схващания.

 

Съдържание: Съзнателно търсената двузначност в заглавието на курса е опит още оттук да се посочи многоплановостта, въз основа на която образът трябва да бъде мислен. Така от една страна „границата” от наименуванието ще означава онази граница, която пресича различни области като литература, изобразително изкуство, кино, реклама и т.н. От друга, ще препраща към съвремието като граница, праг, из който образът се разкрива по специфичен начин, и ще предполага по-общата основа на една критическа онтология на настоящето. На трето – това е границата, която пресича образа, граничността на всеки образ, която го разделя от самия него, превръщайки го всеки път, неминуемо, в образ на границата. От тази поне тройна перспектива ще се изходи към теориите за образа през двадесети век.

А. Основният акцент ще бъде поставен върху теории за образа от втората половина на двадесети век до наши дни. По-голямо внимание ще бъде отделено на Е.Гомбрих, Р.Барт, Ж.Лакан, Ж.Дельоз, Л.Марен, Ж.Рансиер, Х.Белтинг, Ж.Диди-Юберман, Ж.-Л. Нанси, Хорст Бредекамп и Стивън Кослин. В по-малка степен ще бъдат разгледани други автори, които ще бъдат въвеждани по време на занятията, без да им бъде отделяна специална лекция. Такива автори са А.Варбург, Е.Панофски, Р.Арнхайм, У.Мичъл, Т.Дж.Кларк, И.-А.Боа и Р.Краус, М.-К. Ропар, А.Ангелов, Б.Манчев, Г. Бьом, К. Мокси, Л. Тейлър, М. Джей, Макс Имдал и др.

Б. Представянето на автори и концепции ще бъде съчетано с пресичащо го занимание с основните проблемни ядра, които мисленето за образ предполага да бъдат обсъдени. Нишките, извеждани от тези проблематични ядра, ще са и онова, което свързва отделните теории, за да не останат последните просто куп несвързана и неизползваема информация. Основните проблематични ядра: 1. Образ и език, образ и текст; 2. Образ и разказ; 3. Миметични и немиметични аспекти на образа; 4. Сетивно съдържание на образа, видимост и невидимост; непредставимото. 5. Цялост и разпокъсаност на образите. 6. Образ, власт, институция; 7. Образът като потенция: между сила и възможност; 8. Форма и безформеност; 9. Културна определеност и контекстуална вписаност на образите. 10. Конструиране на история на изкуството.

Очаквани резултати:

В края на курса студентите ще бъдат запознати не само с различни съвременни теории за образа, но също и с общия контекст на съвременните изследвания върху образа след така наречения „иконичен обрат”. Те ще могат да анализират образи от различен порядък (визуални, слухови, ментални, литературни; творби на съвременното изкуство, рекламни продукти и т.н.) от различни гледни точки, така че да бъдат отчетени както иманентните характеристики на съответните образи, така също и общият културно-социалин и исторически фон, средата, в която те функционират по начина, по който функционират, като същевременно бива откроена политическата роля на образното.

Учебно съдържаниe

Тема №

Наименование на темата

Хорариум

1

Въведение. Иконичният обрат и съвременните науки за образа.

2

2.

Гещалт-психологическото схващане за образ.   Ернст Гомбрих

2

3.

Семиотика на образа. Ролан Барт.

2

4.

Жак Лакан и психоаналитичното въображаемо

2

5.

Разбирането за образ във философията на Жил Дельоз.

2

6.

Жак Рансиер. Режими на изкуството и поделяне на сетивното

2

7.

Жан Люк Нанси. Предвиждането на образа и погледа на портрета.

2

8.

Два съвременни дебата около образа (Мичъл - Рансиер и Диди-Юберман - Рансиер)

2

9.

Проблемът за края на изкуството. Ханс Белтинг и Диди Юберман. История на изкуството и анахронизъм на образите. Български рефлексии върху края на изкуството.

2

10.

Жорж Диди-Юберман. Разцепването на виждането и образът като разкъсване

2

11.

Ханс Белтинг и проектът за антропология на образите.

2

12.

Боян Манчев. Образ и изменение.

2

13.

Образ и власт, образ и политика. Луи Марен и силата на образите по времето на абсолютизма. Насилието на образите, непредставимото на Холокоста и задължението да се показва.

2

14.

Когнитивна психология. Образ и мозък. Стивън Кослин

2

15.

Перформативност на образите. Теорията на Хорст Бредекамп за образните актове. Типове образни актове. Образните и речевите актове в сравнителна перспектива.

2

 

Изпит

Изпитът е двусъставен: писмена и устна част. Писмената част се състои в изготвянето на курсова работа, в рамките на която да се вижда до колко студентът е усвоил теориите, изучавани в рамките на курса, и уменията да анализира образи от различен порядък. Устната част се състои в представяне пред останалите студенти на курсовата работа и публичната й защита.

 

Библиография

Основна:

Агамбен, Джорджо, „Нимфи“, прев. Б. Паскалева, сп. Пирон, бр. 11/ 2015.

Ангелов, Ангел. Невъзможност за история на изкуството. // Съвременник, 1991, № 4, с. 404-17.

Ангелов, Ангел, Конкретни утопии – проектите на Кристо, София: Отворено общество, 1997.

Ангелов, Ангел, „Следистории на изкуството. Един коментар”, Демократически преглед, бр.48, 2001-2002, с.338-368.

Ангелов, Ангел, Историчност на визуалния образ, София: Алтера, 2008.

Ангелов, Ангел, „Кратък екскурс за употребата на термина инсталация”, LiterNet, 28.02.2010, № 2 1 (123).

Барт, Ролан, Въображението на знака, прев. Надя Дионисиева, Галина Меламед, Петър Гълъбов, София: Народна култура, 1991.

Барт, Ролан, „Елементи на семиологията”, прев.Милена Михайлова, в: Семиотика. Между нещата и думите, с.43-93.

Барт, Ролан, Camera Lucida, София: Агата-А, 2001.

Белтинг, Ханс, „Образ, последник, тяло”, прев. Е. Стоянов, сп. Пирон, бр.6/ 2012-2013

Бланшо, Морис, Литературното пространство, прев.В.Антонова, София: ЛИК, 2000.

Бланшо, Морис, Предстоящата книга, прев.Антоанета Колева, София: Критика и хуманизъм, 2007.

Бланшо, Морис, „Езикът на фикцията”, прев. Емилия Йорданова, в: Литературен вестник, бр.31, 3-9.10.2007, с.14-15.

Бланшо, Морис, „Из Стъпката отвъд”, прев.Дарин Тенев, в: Литературен вестник, бр.31, 3-9.10.2007, с.10-11.

Божков, Димитър, „Образи и предмети в Книга на пасажите на В. Бенямин”, сп. Пирон, бр.6/ 2012-2013

Божков, Димитър, „Аби Варбург при индианците Пуебло“ , сп. Пирон, бр. 11/ 2015.

Бьом, Готфрид, „Завръщането на образите”, прев. Б. Паскалева, сп. Пирон, бр.6/ 2012-2013

Вакарелова, Моника, „Негативност на образа – бележки по Кристиан Болтански”, сп. Пирон, бр.6/ 2012-2013.

Вакарелова, Моника, „Визуална репрезентация на Холокоста“, сп. Пирон, бр. 9/ 2015.

Варбург, Аби, „Мнемозина. Въведение“ , прев. Б. Паскалева, сп. Пирон, бр. 11/ 2015.

Голешевска, Нора, „Образ и перформатив“, сп. Реторика и комуникации, 2017, http://rhetoric.bg/%D0%BD%D0%BE%D1%80%D0%B0-%D0%B3%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D1%88%D0%B5%D0%B2%D1%81%D0%BA%D0%B0-%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B7-%D0%B8-%D0%BF%D0%B5%D1%80%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%B2

Гомбрих, Ернст, Изкуство и илюзия, София, 1988.

Дельоз, Жил, Различие и повторение, прев. Вл.Градев, И. Кръстева, София: Критика и Хуманизъм, 1999.

Дельоз, Жил, „Актуалното и виртуалното”, Литературен вестник, 7-13. 10. 2009, бр.30.

Диди-Юберман, Жорж, „Неизчерпаемото, или познанието чрез въображението и наследството на нашето време: атласът Мнемозина“, прев. Д. Божков, сп. Пирон, бр. 11/ 2015.

Джей, Мартин, „Скопични режими на модерността”, прев. Т. Петков, сп. Пирон, бр.6/ 2012-2013

Кант, Имануел, Критика на чистия разум, прев. Цеко Торбов, София: БАН, 1992.

Кант, Имануел, Критика на способността за съждение, прев.Цеко Торбов, София: БАН, 1993.

Когато медиите не бяха постмодерни, съст. Стилиян Йотов, София: Агата-А, 2011.

Криворова, Красимира, „Невъзможните фигури и проблемът с интерпретацията“ , сп. Пирон, бр. 9/ 2015.

Кьосев, Александър, „Хайде де, тука е България”. Националистически образи из публичните пространства на София, сп. Пирон, бр.6/ 2012-2013

Лакан, Жак, Семейните комплекси, София: Сиела, 2008.

Лакан, Жак, Върух имената-на-бащата, София: Сиела, 2011.

Манчев, Боян, Невъобразимото. Опити по философия на образа, София: НБУ, 2003.

Манчев, Боян, Тялото-Метаморфоза, София: Алтера, поредица „Зевгма”, 2007.

Манчев, Боян, „Платон и Интернет: философията срещу литературата, литературата срещу новите медии”, в: Четенето в епохата на медии, компютри и Интернет, с.256-270.

Манчев, Боян, „Фасцинацията”, Литературен вестник, 1-7.07.2009, бр.24.

Манчев, Боян, „Непрекъснатото изменение, образът”, „Онто-естетически хоризонт” и „Присъствие на света, образи”, Литературен вестник, 26.01-01.02. 2011, бр. 2.

Мерло-Понти, Морис, Видимото и невидимото, прев.Стилиян Деянов, София: Критика и хуманизъм, 2000.

Мирзоеф, Никълъс, „Какво е визуална култура“ , сп. Пирон, бр. 9/ 2015.

Мичъл, У. Дж. Т. „Картинният обрат”, прев. Д. Тенев, сп. Пирон, бр.6/ 2012-2013

Мокси, Кийт, „Визуалните изследвания и иконичният обрат”, прев. Г. Илиев, сп. Пирон, бр.6/ 2012-2013

Нанси, Жан-Люк, Corpus, прев. Боян Манчев, София: ЛИК, 2003.

Паскалева, Богдана, «Стената и кристалът. Организация на погледа и образа през 15 век» , сп. Пирон, бр. 9/ 2015.

Паскалева, Богдана, „Памет и страх в историческия проект на Аби Варбург“ , сп. Пирон, бр. 11/ 2015.

Разказвайки образа, съст. А. Ангелов и И. Генова, София: Сфрагида, 2003.

Следистории на изкуството, съст. А. Ангелов и И. Генова, София: Сфрагида, 2001.

Стоева, Емилия, „Съвременни тенденции на екранната пластика (Образът в съвременните научни изследвания)“ , сп. Пирон, бр. 9/ 2015.

Тейлър, Люсиен, „Визуалната антропология е мъртва, да живее визуалната антропология!“ , сп. Пирон, бр. 9/ 2015.

Тенев, Дарин, „Две версии на онтологическата трансфигурация“, , сп. Пирон, бр. 9/ 2015.

 

Допълнителна:

Башлар, Гастон, Поетика на пространството, съст. Красимир Манчев, прев. Александра Манчева, Радка Бешкова, Румяна Каменова, София: Народна култура, 1988.

Голешевска, Нора, „Визуалните изследвания и политическата теория”, сп. Пирон, бр.6/ 2012-2013.

Кант, Имануел, Критика на чистия разум, прев. Цеко Торбов, София: БАН, 1992.

Кант, Имануел, Критика на способността за съждение, прев.Цеко Торбов, София: БАН, 1993.

Тенев, Дарин, Фикция и образ, Пловдив: Жанет 45, 2012.

Хайдегер, Мартин, Битие и време, прев.Димитър Зашев, София: „Марин Дринов”, 2005.

Хайдегер, Мартин, Кант и проблемът за метафизиката, прев.Любомир Милчев, София: Анубис, 1997.

Хайдегер, Мартин, „Началото на художествената творба”, прев.Димитър Денков, в: Същности, София: Гал-Ико, с.101-163.

Шпет, Густав, Внутренняя форма слова, Москва: Государственная академия художественных наук, 1927.

Agamben, Giorgio, « Image et silence », Penser l’image III. Comment lire les images ?, Paris : les presses du réel, 2017, pp. 327-332.

Alloa, Emmanuel (éd.), Penser l’image III. Comment lire les images ?, Paris : les presses du réel, 2017.

Barthes, Roland, L’obvie et l’obtus. Essais critiques III, Paris : Seuil, 1982.

Bellour, Raymond, « L’image », In: Maurice Blanchot. Récits critiques, ed. Christophe Bident & Pierre Vilar, Paris: Editions Farrago/ Editions Léo Scheer, 2003, pp.133-142.

Belting, Hans, L’histoire de l’art est-elle finie ?, Paris : Gallimard, 1989.

Belting, Hans, Likeness and Presence. History of the Image before the Era of Art, trans. Ed. Jephcott, Chicago and London: The University Press, 1994.

Belting, Hans, Pour une anthropologie des images, Paris : Gallimard, 2004.

Belting, Hans, « La fenêtre et le moucharabieh », In : Penser l’image, ed. Em. Alloa, Paris : Les Presses du réel, 2010, pp. 147-173.

Blanchot, Maurice, Faux pas, Paris : Gallimard, 1943.

Blanchot, Maurice, La Part du feu, Paris : Gallimard, 1949.

Blanchot, Maurice, Thomas lobscur, Paris: Gallimard, 1950.

Blanchot, Maurice, Au moment voulu, Paris: Gallimard, 1979 (1951).

Blanchot, Maurice, L’espace littéraire, Paris: Gallimard, coll. Idées, 1968 (1955).

Blanchot, Maurice, La bête de Lascaux, Paris: G.L.M., 1958.

Blanchot, Maurice, Le livre à venir (1959), Paris : Gallimard, coll. Idées, 1971.

Blanchot, Maurice, L’entretien infini, Paris : Gallimard, 1969.

Blanchot, Maurice, L’Amitié, Paris : Gallimard, 1971.

Blanchot, Maurice, Le pas au-delà, Paris: Gallimard, 1973.

Blanchot, Maurice, L’Ecriture du désastre, Paris : Gallimard, 1980.

Blanchot, Maurice, « Le livre existera toujours », Europe, n°940-941, août - septembre 2007, pp.14-15.

Boehm, Gottfried, « Ce qui se montre. De la différence iconique », Penser l’image, ed. Em. Alloa, Paris : Les presses du réel, 2010, pp. 27-47.

Bredekamp, Horst, « La « main pensante » . L’image dans les sciences », In : Penser l’image, ed. Em. Alloa, Paris : Les presses du réel, 2010, pp.177-209.

Bredekamp, Horst, Theorie des Bildaktes, Berlin : Suhrkamp Verlag, 2010.

Bredekamp, Horst, Der Bildakt, Berlin : Verlag Klaus Wagenbach, 2015.

Caillois, Roger, « L’Enigme et l’Image », In: Art poétique, Paris: Gallimard, 1958, pp.149-164.

Caillois, Roger, Obliques, précédé par Images, images…, Paris : Gallimard, 1987.

Caillois, Roger, « Images et Vers », В: Le fleuve Alphée, Paris : Gallimard, 1978, pp.105-122.

Castoriadis, Cornelius, “La découverte de l’imagination”, In: Domaines de l’homme. Les carrefours du labyrinthe II, Paris : Seuil, 1986.

Castoriadis, Cornelius, “Imagination, imaginaire, réflexion”, In: Fait et à faire. Les carrefours du labyrinthe V, Paris : Seuil, 1997.

Deleuze, Gilles, Logique du sens, Paris: Minuit, 1969.

Deleuze, Gilles, L’image-mouvement. Cinema I, Paris : Minuit,1983.

Deleuze, Gilles, L’image-temps. Cinema II,Paris : Minuit, 1985.

Deleuze, Gilles, « L’épuisé », In: Samuel Beckett, Quad, suivi de « L’épuisé » par Gilles Deleuze, Paris : Minuit, 1999.

Deleuze, Gilles, “L’actuel et le virtuel”, In: Gilles Deleuze & Claire Parnet, Dialogues, Paris : Champs Flammarion, 1996, pp.179-185.

Didi-Huberman, Georges, Devant l’image, Paris: Minuit, 1990.

Didi-Huberman, Georges, Ce que nous voyons, ce qui nous regarde, Paris : Minuit, 1992.

Didi-Huberman, Georges, Decant le temps, Paris: Minuit, 2000.

Didi-Huberman, Georges, L’image survivant, Paris: Minuit, 2002.

Didi-Huberman, Georges, “De ressemblance à ressemblance”, In: Maurice Blanchot. Récits critiques, ed. Christophe Bident & Pierre Vilar, Paris: Editions Farrago/ Editions Léo Scheer, 2003, pp.143-168.

Didi-Huberman, Georges, Images malgré tout, Paris: Minuit, 2003.

Didi-Huberman, Georges, Gestes d’air et de Pierre, Paris: Minuit, 2005.

Didi-Huberman, Georges, “Rendre une image”, In : Penser l’image, ed. Em. Alloa, Paris : Les presses du réel, 2010, pp. 267-292.

Didi-Huberman, Georges, « Lire, encore et toujours, ce qui n’a jamais été écrit », Penser l’image III. Comment lire les images ?, Paris : les presses du réel, 2017, pp. 369-391.

Furbank, P.N., Reflections on the Word ‘Image’, London: Secker & Warburg, 1970.

Ginzburg, Carlo, „Ekphrasis et Connoisseurship“, Penser l’image III. Comment lire les images ?, Paris : les presses du réel, 2017, pp. 119-144.

Gombrich, Ernst H., Art and Illusion. A Study in the Psychology of Pictorial Representation, Princeton: Princeton University Press, 1956.

Gombrich, Ernst H., “The Evidence of Images”, In: Interpretation. Theory and Practice, ed. Ch. S. Singleton, Baltimore: The John Hopkins University Press, 1969, pp. 35-104.

Goodman, Nelson, Ways of Worldmaking, USA: Hackett Publishing Company, 1992 (1978).

Heidegger, Martin, Sein und Zeit, Tübingen: Max Niemeyer, 1986 (1927).

Heidegger, Martin, Kant und das Problem der Metaphysik, Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1973 (1929).

Heidegger, Martin, Aristoteles, Metaphysik Θ1-3. Von Wesen und Wirklichkeit der Kraft, Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann GmbH, 1981.

Heidegger, Martin, Holzwege, Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann GmbH, 1950, англ.прев. Off the Beaten Track, trans. Julian Young, Kenneth Haynes, Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

Husserl, Edmund, Phantasie, Bildbewusstsein, Erinnerung, Gesammelte Werke, XXIII, Hrsg. Eduard Marbach, The Hague: Martinus Nijhoff, 1980.

Imdahl, Max, “L’Iconique. Une science des images et de leur evidence”. Penser l’image III. Comment lire les images ?, Paris : les presses du réel, 2017, pp. 145-169.

Jay, Martin, Downcast Eyes, University of California Press, 1993.

Jay, Martin, “Que peut-on faire dire à une image?”, Penser l’image III. Comment lire les images ?, Paris : les presses du réel, 2017, pp. 173-196.

Kosslyn, Stephen, “Mental Imagery”, In: Visual Cognition, ed. St. Kosslyn and D. Osherson, Cambridge: MIT Press, 1995, pp. 267-296.

Kosslyn, Stephen, Image and Brain, Cambridge: MIT Press, 1996.

Lacan, Jacques, Écrits, Paris : Seuil, 1966.

Lacan, Jacques, « Le symbolique,l’imaginaire et le réel » (8 juillet 1953), In: Des noms du père, Paris, Seuil, 2005, pp.11-63.

Lacan, Jacques, La relation dobjet, Le Séminaire livre IV, 1956-57, Paris : Seuil, 1994.

Lacan, Jacques, The Ethics of Psychoanalysis, The Seminar of Jacques Lacan, book VII, 1959-1960, trans. Dennis Porter, New York&London: Routledge, 1997.

Lacan, Jacques, Le transfert, Le Séminaire livre VIII, 1960-1961, Paris : Seuil, 1991.

Lacan, Jacques, L’Identification, Le Séminaire ІХ, 1961-1962, неиздаван.

Lacan, Jacques, LAngoisse, Le Séminaire livre X, 1962-63, Paris : Seuil, 2004.

Lacan, Jacques, Les quatre concepts fondamentaux de la psychanalyse, Le Séminaire, livre XI, 1964, Paris : Seuil, coll.Essais, 1990 (1973).

Lacan, Jacques, D’un Autre à l’autre, Le Séminaire livre XVI, 1968-69, Paris : Seuil, 2006.

Lacan, Jacques, Encore, Le Séminaire livre XX, 1972-73, Paris : Seuil, coll.Essais, 1999 (1975).

Lacoue-Labarthe, Philippe, La Vraie Semblance, Paris : Galilée, 2008.

Llewelyn, John, The Hypocritical Imagination. Between Kant and Levinas, London& New York: Routledge, 2000.

Lyotard, Jean-François, Discours, Figure, Paris: Klincksieck, 1971.

Manchev, Boyan, L’Altération du monde, Paris : Lignes, 2009.

Marin, Louis, Le portrait du roi, Paris : Minuit, 1981.

Marin, Louis, De la répresentation, Paris : Seuil, 1993.

Marin, Louis, Des pouvoir de l’image, Paris : Seuil, 1998.

Marion, Jean-Luc, La croisée du visible, Paris : PUF, 1996.

Mitchell, W.J.T., Iconology. Image, Text, Ideology, Chicago and London: The University of Chicago Press, 1986.

Mitchell, W.J.T., Picture Theory, Chicago and London: The University of Chicago Press, 1994.

Mitchell, W.J.T., What Do Pictures Want, Chicago and London: The University of Chicago Press, 2005.

Mondzain, Marie-José, Image, Icône, Économie, Paris : Seuil, 1996.

Mondzain, Marie-José, Le commerce des regards, Paris : Seuil, 2003.

Mondzain, Marie-Jose, Homo spectator, Paris : Bayard, 2007.

Mondzain, Marie-José, « L’image entre provenance et destination »,In : Penser l’image, ed. Em. Alloa, Paris : Les Presses du réel, 2010, pp. 49-67.

Moreau, François, Limage littéraire. Position du problème, Paris : Société d’édition d’enseignement supérieur, 1982.

Nancy, Jean-Luc, Le sens du monde, Paris: Galilée, 1993.

Nancy, Jean-Luc, Le Regard du portrait, Paris : Galilée, 2000.

Nancy, Jean-Luc, Visitation (de la peinture chrétienne), Paris : Galilée, 2001.

Nancy, Jean-Luc, «Un jour les dieux se retirent », William Blake and Co, 2001.

Nancy, Jean-Luc, La pensée dérobée, Paris : Galilée, 2001.

Nancy, Jean-Luc, La création du monde ou la mondialisation, Paris: Galilée, 2002.

Nancy, Jean-Luc, Au fond des images, Paris : Galilée, 2003.

Nancy, Jean-Luc, Noli me tangere, Paris : Bayard, 2003.

Nancy, Jean-Luc, A plus dun titre. Jacques Derrida, Paris : Galilée, 2007.

Nancy, Jean-Luc, L’Adoration. Déconstruction du christianisme II, Paris : Galilée, 2010.

Nancy, Jean-Luc, « L’image : mimesis & methexis », In : Penser l’image, ed. Em. Alloa, Paris : Les presses du réel, 2010, pp. 69-91.

Nancy, Jean-Luc, Maurice Blanchot. Passion politique, Paris : Galilée, 2011.

Pickering, Michael, Stereotyping. The Politics of Representation, New York: Palgrave, 2001.

Rancière, Jacques, La Mésentente, Paris : Galilée, 1995.

Rancière, Jacques, Le partage du sensible, Paris : La fabrique, 2000.

Rancière, Jacques, L’inconscient esthétique, Paris : Galilée, 2001.

Rancière, Jacques, Le destin des images, Paris : La fabrique, 2003.

Rancière, Jacques, Malaise dans l’esthétique, Paris : Galilée,2004.

Rancière, Jacques, Le spectateur emancipé, Paris : La fabrique, 2008.

Rancière, Jacques, « Les images veut-elles vraiment vivre ? », In : Penser l’image, ed. Em. Alloa, Paris : Les presses du réel, 2010, pp. 249-263.

Rancière, Jacques, Aisthesis, Paris : Galilée, 2011.

Rancière, Jacques, « Images relues : la méthode de Didi-Huberman », Penser l’image III. Comment lire les images ?, Paris : les presses du réel, 2017, pp. 351-368.

Richir, Marc, Phénoménologie en esquisses, Grenoble : J.Millon, 2000.

Richir, Marc, L’institution de l’idéalité, Mémoires des Annales de Phénoménologie, Beauvais, Association pour la promotion de la Phénoménologie, 2002.

Ropars-Wuilleumier, Marie-Claire, L’Idée d’image, Vincennes : PUV, 1995.

Sartre, Jean-Paul, L’Imaginaire. Psychologie phénoménologique de l’imagination, Paris : Gallimard, coll. Idées, 1975 (1940).

Sartre, Jean-Paul, LImagination, Paris: PUF, 1956 (1936).

Stiegler, Bernard, “L’image discrète”, In: Jacques Derrida, Bernard Stiegler, Echographies de la télévision, Paris : Galilée – INA, 1996.

 

 

 

 

Новият роман – кинематографични аспекти и филмови адаптации

Едносеместриален курс

 

Преподавател: доц. д-р Рени Йотова

 

Анотация на учебната дисциплина:

Предложеният курс се вписва в модула “Литература и кино: филмовата адаптация” и е посветен на интереса, който представителите на френския Нов роман (Ален Роб-Грийе, Маргьорит Дюрас) проявяват към киното, пишейки сценарии за филми, създаващи съвместни творби с видни режисьори като Ален Рене.

Новият роман се ражда във Франция в средата на 50-те години на XX век. Определян от Ролан Барт като “школата на погледа” той измества акцента в повествованието от разказване към показване. Бащата на Новия роман Ален-Роб Грийе е и кинорежисьор, автор на сценария на един от особено известните филми на френската “нова вълна” – “Миналата година в Мариенбад”. Настоящият курс ще разглежда именно връзката между Новия роман и Новата вълна в киното, основавайки се на теоретичните разработки на Дельоз, посветени на образа.

Очаквани резултати:

Добро познаване на основните произведения и особености на Новия роман и новата вълна във френското кино и на тяхната значимост в литературния и филмовия процес, както и в по-общия социален и интелектуален контекст във Франция и Европа през 60-те години на 20 век. Умения за тяхното съпоставително разглеждане и анализиране.

Учебно съдържание

Лекционен курс

Тема:

Хорариум

1.

Теория на Новия роман.

2

2.

Време и пространство в Новия роман.

2

3.

Феноменология на образа в Новия роман. Похвати на описанието.

2

4.

Представата за движение в литературната фикция и в киното.

2

5.

Филмов кадър и литературна сцена.

2

6.

Образ-движение и образ-време в теорията на Дельоз.

2

7.

Типология и топология на образите във филмите на Ален-Роб Грийе.

2

8.

Геометричното пространство във филмите на Ален Роб-Грийе.

2

9.

 Тялото във филмите на Маргьорит Дюрас.

2

10.

Гласът в романите и филмите на Маргьорит Дюрас.

2

11.

Рецепцията на Новия роман и на Новата вълна в киното във Франция и в България.

2

12.

Агота Кристоф: многопластова и объркваща реалност.

2

13.

Жорж Перек: художествените каталози.

2

14.

Клод Симон: кинематографични аспекти в „Път през Фландрия“.

2

15.

Мишел Бютор: пространство-време в „Изменение“.

2

 

Семинарни занятия

Тема:

Хорариум

1.

„Миналата година в Мариенбад” от Ален Роб-Грийе и филмът на Ален Рене

3

2.

„Любовникът” от Маргарит Дюрас и филмът на Жан-Жак Ано

3

3.

„Хирошима, моя любов” от Маргьорит Дюрас и филмът на Ален Рене

3

4.

 „Голямата тетрадка” от Агота Кристоф и филмът на Янош Сас

2

5.

 „Път през Фландрия” от Клод Симон.

2

6.

 „Изменение” от Мишел Бютор и филмът на Мишел Ворм.

2

 

Изпит

Изпитът е в две части – писмен и устен. Писменият изпит се състои в написване на курсова работа, свързана с учебния план на курса и отговаряща на определени изисквания. На устния изпит всеки студент представя своята разработка по установен ред пред преподавателя и колегите си, които могат да участват в нейното обсъждане.

 

Библиография

Първична литература

  1. Роб-Грийе, Ален,Миналата година в Мариенбад, преводач Ерма Гечева, изд. Народна Култура, 1985.
  2. Дюрас, Маргьорит,Любовникът, преводач Силвия Вагенщайн, София: Медиум 999 ; Иван Вазов, 1992.
  3. Дюрас, Маргьорит,Хирошима, моя любов – постановка в театрална работилница Сфумато, есен 2008.
  4. Кристоф, Агота,Голямата тетрадка, преводач Росица Ташева, Колибри, 1994.
  5. Сарот, Натали,Употребата на словото, преводач Ерма Гечева, Народна Култура, София, 1981.
  6. Симон, Клод,Трамваят, преводач Светломира Димитрова, София, изд. Фама, 2009.
  7. Симон, Клод,Път през Фландрия, преводач Стефан Тафров, София, Народна култура, 1989.
  8. Бютор, Мишел,Изменение, преводач Силвия Вагенщайн, София, изд. Колибри, 1999.
  9. Перек, Жорж,Спящият човек, превод Дияна Марчева, София, изд. Леге Артис, 2000.
  10. Перек, Жорж,Животът, начин на употреба, превод Бояна Петрова, Народна култура, 1980.

 

Вторична литература

  1. Барт, Ролан: "Въображението на знака"; "Не съществува "Школа Роб-Грийе", Народна Култура, София, 1991.
  2. Барт, Ролан: «Нулева степен на почерка ; Митологии», Прев. от фр. Асен Чаушев и др. ; Предг. Стоян Атанасов. - София : ИК Колибри, 2004.
  3. Башлар, Гастон, «Поетика на пространството. Съкровената необятност”. София, 1988.
  4. Бланшо, Морис, «Литературното пространство», Прев. от фр. Весела Антонова, ЛИК, София, 2000.
  5. Женет, Жерар, Фигури : Из Фигури I, II, III / Жерар Женет ; Състав., прев. Миряна Янакиева. - София : Фигура, 2001.
  6. Йотова, Рени, “Слово и мълчание в творчеството на Клод Симон”, Словото класическо и ново, Юбилейна конференция на Факултета по класически и нови филологии, 2010, ISBN : 978-954-07-2525-3, с. 300-305.
  7. Йотова, Рени, “Идентичността на пишещия Аз в романите на Дюрас”, Идентичности, Отражения, Игри, Юбилеен сборник в чест на проф.дфн. Симеон Хаджикосев, Университетско Издателство “Св. Климент Охридски”, 2004, ISBN 954-07-1883-X, с. 76-81.
  8. Йотова, Рени, “Стратегии на автора като воайор.”, Летература, No 21/ 1999, ISSN 1310-6988.
  9. Йотова, Рени, “Кой говори в Новия Роман?” - Литературен вестник, ISSN 1310-9561, ноември 1998.
  10. Кръстева, Юлия: Черно слънце : Депресия и меланхолия / Юлия Кръстева ; Прев. [от фр.] Елияна Райчева. - София : ГАЛ-ИКО, 1999.
  11. Рикьор, Пол, Прочити / Пол Рикьор ; Състав. Владимир Градев ; Прев. от фр. Ирена Кръстева, Атанас Желев. - София : Унив. изд. Св. Климент Охридски, 1996.
  12. Хусерл: "Идеята за феноменологията", Евразия-Абагар, София Плевен, 1991.
  13. Сарот Натали "Ерата на подозрението : Есета за романа /; Прев. от фр. Славянка Мундрова. - София : Глория Мунди, 1998.
  14. Стамболова, Албена, «Боледуване в смъртта», Психоаналитичен прочит на един текст от Маргьорит Дюрас, Гражданско дружество Критика, София, 2004.
  15. ALLEMAND Roger-Michel, Le Nouveau Roman, Ellipses, 1996.
  16. ASTIER Pierre, A.G., La crise du roman français et le nouveau réalisme, Les Nouvelles Éditions Debresse, Paris, 1968.
  17. BARILLI Renato, Nouveau roman: aboutissement du roman phénoménologique ou nouvelle aventure romanesque?, in Nouveau Roman: hier, aujourd’hui (I), U.G.E., 1972.
  18. BERNAL Olga, Alain Robbe-Grillet: le roman de l’absence, Gallimard, 1964.
  19. BERTRAND Michel, Langue romanesque et parole scripturale, essai sur Claude Simon, PUF, 1987.
  20. DÄLLENBACH Lucien, Le récit spéculaire, Éditions du Seuil, 1977.
  21. DÄLLENBACH, DRAGONETTI, RAILLARD et STAROBINSKI, Sur Claude Simon, Minuit, 1987.
  22. DELEUZE GILLES, L’image-mouvement, Les Editions de Minuit, 1983.
  23. DELEUZE GILLES, L’image-temps, Les Editions de Minuit, 1985.
  24. DUGAST-PORTES Francine, Le Nouveau Roman, Nathan, 2001.
  25. GOLDMANN Lucien, Pour une sociologie du roman, Gallimard, 1964.
  26. HAMON Philippe, Introduction à l’analyse du descriptif, Hachette, 1981.
  27. HUSSERL Edmund, L’Origine de la géométrie, PUF, 1962.
  28. JANVIER Ludovic, Une parole exigeante. Le Nouveau Roman, Minuit, 1964.
  29. LEENHARDT Jacques, Lecture politique du roman. « La Jalousie » d’Alain-Robbe Grillet, Minuit, « Critique », 1973.
  30. LEROY Claude, Le Mythe de la passante, PUF, 1999.
  31. LYOTARD Jean-François, La Phénoménologie, Presses Universitaires de France, 1954.
  32. PIERROT Jean, Nathalie Sarraute, José Corti, 1990.
  33. RICARDOU Jean, Le Nouveau Roman, Seuil, 1973.
  34. RICARDOU Jean, Pour une théorie du nouveau roman, Editions du Seuil, 1971.
  35. RICARDOU Jean, Problèmes du nouveau roman, Seuil, 1967.
  36. ROBBE-GRILLET Alain, Pour un Nouveau Roman, Les Editions de Minuit, 1963.
  37. SARTRE Jean-Paul, Qu’est-ce que la littérature?, Gallimard, 1964.
  38. SIMON Claude, La Fiction mot à mot, Colloque de Cerisy, in « Nouveau Roman : hier, aujourd’hui, II, U.G.E., 1972.
  39. SIMON Claude, Discours de Stockholm, Editions de Minuit, 1986.
  40. WOLF Nelly, Une littérature sans histoire, Essai sur le Nouveau Roman, Droz, 1995.
  41. YOTOVA Rennie, Jeux de constructions. Poétique de la géométrie dans le Nouveau Roman, l’Harmattan, 2006.

 

 

 

 

 

Популярната култура на САЩ: текст и образ

Едносеместриален курс

 

Преподавател: проф. д-р Корнелия Славова

 

Анотация на учебната дисциплина:

Целта на курса е да изследва начините, по които популярната култура се произвежда, разпостранява и възприема в съвременната глобална епоха. Тя оказва влияние върху нас по множество начини: като налага стереотипи и модели за подражание или като определя избора на роли и определена идентичност. Анализира се въздействието на популярната култура върху различни социални и културни аспекти на формирането на съвременната хибридна идентичност по линия на расова/етническа принадлежност, класа, пол, възраст и други.

Курсът включва обзор на основните теоретични подходи в дефинирането и изследването на популярната култура. Обект на анализ са разнообразни по форми и жанрове текстове. Наред с тях, поради централното значение на визуалната култура в постмодерното общество, са включени анализи на различни проявления на визуалното в медиите, рекламата, видеото, телевизията, както и филмовото изкуство.

Специално внимание се отделя на влиянието на американските митове върху българската среда и тяхната рецепция, като част от общия процес на глобализация. Като част от изпита студентите анализират конкретни примери на навлизане на американската популярна култура в България през последните десетилетия.

Очаквани резултати:

Студентите ще познават традиционни и съвременни образци на американската популярна култура, теоретични и изследователски подходи към нея, различни гледни точки „за” и „против”, формирали се в хода на нейното разпространение и възприемане в други части на света. Така, редом с опознаването на нейните естетически, социални и психологически измерения, те ще придобият и умения за критическото ѝ осмисляне и интерпретиране в нейния диалог с други култури.

 

Учебно съдържание

Лекционен курс

Тема:

Хорариум

1.

Дефиниране на понятието „популярна култура” и различни подходи в нейното изучаване: структурализъм, феминизъм, постмодернизъм и други

2

2.

Репрезентация на значението в културологичен план: семиотичен подход

2

3.

Постмодернизмът и културата на консуматорското общество: удоволствие и алиенация

2

4.

Реклама и стереотипно репрезентиране

2

5.

Репрезентация на другостта: расови и класови различия

2

6.

Иконотворчество: идоли на популярната култура

2

7.

Масмедии и популярна култура: телевизията.

2

8.

Популярната култура и репрезентации на пола.

2

9.

Кино за масово потребление: Холивуд.

2

10.

Популярната музика.

2

11.

Популярната литература: жанрове и образи.

2

12.

Технокултурата: дигиталната книга.

2

13.

Глобализация и американизация.

2

14.

Представяне на портфолио от студентите с материали от масовата култура на САЩ и нейната рецепция в България

 

4

 

Семинарни занятия

Тема:

Хорариум

1.

Създаване на американските митове – дискусия върху филма “The Ad and the Ego”

2

2.

Анализ на текстовете „Митът днес” и „Реторика на образа” от Ролан Барт, „Развитие на измамния образ” от Ж. Бодрияр и на типичните символи на американската масова култура (кока-кола, Марлборо и други)

2

3.

Анализ на текстовете „Джинсова култура” от Ж. Бодрияр, „Обличането на Америка в джинси” от Дж. Фиск, „Колелата на мита: променящия се образ на съвременната кола” от А. Уерник и на символите на индустриалната култура: колата и модата

2

4.

Анализ на текстовете „Закодиране и декодиране” от Ст. Хол, „Рекламата – магическата система” от Р. Уилямс и на подбор от печатни и електронни реклами

2

5.

Анализ на текстовете „Дълбока структура на стереотипите” от С. Гилман, „Ние, барбитата” от Е. Прейджър и обсъждане на филма „Направи каквото трябва” от Спайк Лий

2

6.

Анализ на идолите на американската култура от областта на спорта (Пол Робсън), шоубизнеса (Тина Търнър) и политиката (Джон Кенеди) и на текстовете „Америка” от Ж. Бодрияр и „Епохата на шоубизнеса” от Н. Поустман

2

7.

Анализ на текстовете „Медия и смисъл” от М. Маклуън и “Разчитане на телевизионните програми” от Дж. Фиск и анализ на телевизионни програми: тоукшоу и Реалити ТВ.

2

8.

Анализ на сапунени сериали („Дързост и красота”) и репрезентация на женски стереотипи, както и на текстовете „В търсене на бъдещето в днешните сапунени сериали” от Т. Модлески и „Сапунени сериали и утопия” от Ч. Герати

2

9.

Анализ на текста: “Структура на мита и структура на уестърна” от У. Райт и обсъждане на филма “Шейн”

2

10.

Анализ на МТV и на текстовете „Рок водевил” от Х. Брубах, „Мадона: бялата господарка или сестра на чернокожите” от бел хукс, „МТV – люлка на постмодерните звезди” от Л. Гросбърг и на клипове на Мадона, Майкъл Джаксън и други

2

11.

Анализ на „Функции на четенето на розови романи” от Дж. Радуей и на романи от Джаки Колинс и Барбара Картланд

4

12.

Анализ на текстовете „Електронната дума” от Р. Ланхам, „Гутенбергова елегия: съдбата на четенето в епохата на електронната култура” от Свен Биркетс и анализ на компютърен роман

4

13.

Анализ на текста „Глобално и локално” от С. Хол и на примери на навлизане на американската масова култура в България.

2

 

Конспект за изпит

  1. Понятието „популярна култура” и различни подходи в нейното изучаване.
  2. Семиотичен подход.
  3. Постмодернизмът и културата на консуматорското общество.
  4. Реклама и стереотипи.
  5. Представяне на другостта: расови и класови различия.
  6. Иконотворчество: идоли на популярната култура.
  7. Масмедии и популярна култура: телевизията.
  8. Популярната култура и репрезентации на пола.
  9. Кино за масово потребление: Холивуд.
  10. Популярната музика.
  11. Популярната литература: жанрове и образи.
  12. Технокултурата: дигиталната книга.
  13. Глобализация и американизация.
  14. Американската популярна култура в България.

 

Библиография

Забележка: Задължителната литература е упомената към всяка отделна тема в семинарните упражнения.