Литература, кино и визуално изкуство
Литература, кино и визуално изкуство
Функциониране на екранната индустрия
30 ч. лекции, кредити 3
Проф. д.изк Александър Янакиев
Анотация
Курсът представя процесите и производството в сферата на екранните изкуства – производството, разпространението, промоцията, показът и съхранението на екранни произведения. В основата е опитът в България – исторически обзор и съвременната практика.
Дисциплината се изучава в 1 семестъра.
Форми и методи на оценяване:
На студентите са възлага написването на курсова работа по някоя от лекционните теми.
Оценката се основава върху участие в обсъждането на учебния материал в хода на обучението, писмената работа и нейното представяне на финалното обсъждане.
Лекционен курс
Тема № |
Наименование на темата |
Хорариум |
1 |
Киното в България в европейски контекст. |
2 ч. |
2. |
Държавата и киното – закони и управление. |
2 ч. |
3. |
Основни институции в съвременната филмова индустрия. |
2 ч. |
4. |
Функции на основните професии във филмовата индустрия. |
2 ч. |
5. |
Етапи в производството на филма. Фондове и източници за финансиране. |
2 ч. |
6. |
Бюджет. Приоритети и стратегии за управление. |
2 ч. |
7. |
Особености при производството на телевизионни, документални и анимационни филми. |
2 ч. |
8. |
Форми на киноразпространение. |
2 ч. |
9. |
Касови успехи на български филми. |
2 ч. |
10. |
Стратегии за промоция на екранни продукти. |
2 ч. |
11. |
Фестивали и пазари за екранни продукти. |
2 ч. |
12. |
Стратегии и практика в кинорекламата. |
2 ч. |
13. |
Филмовата преса и електронните медии в България. |
2 ч. |
14. |
Съхранение, опазване и реставрация на аудиовизуални продукти. |
2 ч. |
15. |
Кинообразованието в България. |
2 ч. |
Литература:
* * * „Старо“ кино – нови медии – „нови“ зрители. С.: Валентин Траянов, 2005
* * * Bulgarian Cinema 2011. Facts / Figures / Trends. S.: Bulgarian National Film Center, 2011
* * * Handbook of soviet and east european films and filmmakers. Ed. by Thomas J. Slater. N.Y., 1992
* * * ProArt / АртПро. С.: Делта Ентъртейнмънт, 2007
* * * The Bulgarian cinema today. Sofia, Bulgariafilm, 1981
* * * Дигиталният екран. С.: Валентин Траянов, 2004
* * * Златните рози на българското кино. С., БНФ, 1986
* * * Киното в процеса на глобализация. С.: Валентин Траянов, 2003
* * * Наградени български филми. 1981-1985. С, БНФ, 1986
* * * Филмография I част. Серийни игрални филми (1966-2000). С., БНТ, 2001
* * * Филмография ІІ част. Телевизионни игрални филми и новели (1964-2006). С., БНТ, 2007
Александрова, Петя. Мъките на заглавието. От словесен до кинообраз. С.: Просвета, 2006
Генчева, Галина. Български игрални филми. Анотирана илюстрована филмография. Том трети. 1971-1980. С.: Д-р Иван Богоров, 2008,
Генчева, Галина. Български игрални филми. Том 2. 1948-1970. С, БНФ - Д-р Петър Берон, 1988
Димитрова, Геновева. Кино в края на века. Плевен, ЕА – АД, 1999
Ковачев, Пенчо.25 български филма зад кадър. С., Захарий Стоянов и УИ Свети Климент Охридски, 2006
Кърджилов, Петър. Български игрални филми. Том 1.1915-1948. С, БНФ - Д-р Петър Берон, 1987
Лазаров, Николай. Изкуство и техника на визуалните ефекти. С.: Графимакс, 2000
Лазаров, Николай. Злато 24 к/сек. С.: Аудиовидео „Орфей“, БНФ, 2005
Мамет, Дейвид. Бамби срещу Годзила. С.: Рива, 2008
Манов, Божидар. Дигиталната стихия. С.: Титра, 2003
Манов, Божидар. Фестивални срещи. С.: Агенция ВИЛА, 2007
Маринчевска, Надежда. Квадрати на въображението. Естетика на анимационните техники. С.: Титра, 2005
Мелтев, Михаил. Телевизионен продуцент. С.: НБУ, 1999
Мелтев, Михаил. Телевизията – културна индустрия. С.: Титра, 2007
Мечков, Борил. Продуцентът и предизвикателтвата на новото аудиовизуално пространство. С.: ИК „Две и половина“, 2002
Милков, Павел. Наръчник на термините от практиката на филмовия и телевизионен оператор. Благоевград, Университетско издателство „Неофит Рилски“, 2005
Милков, Павел. Справочник на филмовия и телевезионния оператор. С.: Титра, 2008
Михайлов, Владимир. Еманципираната забава. С.: Музика, 1990
Михайлов, Владимир. Открита ли е телевизията? С.: Рои комюникейшън, 2003
Омон, Жак; Мишел Мари. Теоретичен и критически речник на киното. С.: Колибри, 2009
Попйорданов, Иван; Георги Чолаков. Професия продуцент. Сборник с материали за продуцетството в киното и другите масмедии. С.: Болид, 1993
Фиданова-Коларова, Валентина. Кинообразованието в България. С.: КЛМН, 2008
Фъркова, Гергана. Оскар. От началото до ден днешен. С.: Кино списание ЕКРАН, 2000
Халачев, Любомир. Направи си сам … обществена телевизия. С.: Издателско ателие Аб, 2000
Халачев, Любомир. Документалното кино – начин на живот. С.: Титра, 2004
Халачев, Любомир. Документалното кино – стъпка по стъпка. С.: Кадиак филм, 2009
Янакиев, Александър. Българско кино. Енциклопедия. С.: Титра, 2000
- Details
- Category: Литература, кино и визуално изкуство
Хенри Джеймс в киното
Едносеместриален курс
Преподавател: проф. д-р Мадлен Данова
Анотация на учебната дисциплина: |
Целта на курса е да разшири и задълбочи познанията на студентите за един от най-коментираните автори в амерканската литература, считан за баща на американския модернизъм, Х. Джеймс, чрез задълбочен анализ на начините по които неговите произведения са използвани за основа на филми от 40-те години на XX в. до наши дни, чрез сравнение на старите и новите филмови версии на някои от най-добрите произведения на Х. Джеймс и чрез анализ на нарастващия интерес на филмовата индустрия към неговите работи през последните години. Очаквани резултати: Студентите ще могат да се запознаят с механизмите и дускурсите на съвременната масова култура в САЩ, както и с огромното разнообразие на интерпретативни подходи към романите и техните филмови версии през днес. |
Учебно съдържание
Лекционен курс
№ |
Тема: |
Хорариум |
1. |
Методи на изучаване на кинематографичните произведения |
2 |
2. |
Х. Джеймс и неговото творчество |
4 |
3. |
“Дейзи Милър” – интернационалната тема в творчеството на Х. Джеймс |
4 |
4. |
“Уошингтън Скуеър” – от мелодрама към психологически реализъм |
4 |
5. |
“Портретът на една дама” – начало на психологическия реализъм в творчеството на Х. Джеймс |
4 |
6. |
“Примката на призрака” – готически мотиви в творчеството на Х. Джеймс |
4 |
7. |
“Крилете на гълъбицата” – символизъм и митотворчество в последните романи на Х. Джеймс |
4 |
8. |
Автобиографични елементи в творчеството на Х. Джеймс |
4 |
Семинарни упражнения
№ |
Тема: |
Хорариум |
1. |
Методи на изучаване на кинематографичните произведения |
2 |
2. |
Х. Джеймс и неговото творчество |
4 |
3. |
Новелата “Дейзи Милър” и филмът “Дейзи Милър |
4 |
4. |
Романът “Уошингтън скуеър” и филмите “Наследничката” и “Уошингтън скуеър” |
4 |
5. |
Романът “Портретът на една дама” и филмът “Портретът на една дама” |
4 |
6. |
Новелата “Примката на призрака” и филмът “Невинните” |
4 |
7. |
Романът “Крилете на гълъбицата” и филмът “Крилете на гълъбицата” |
4 |
8. |
Разказите “Олтарът на мъртвите” и “Звярът в джунглата” и филмът “Зелената стая” |
4 |
Изпит
Всеки студент написва и представя курсова работа по избрана от него тема в рамките на учебната програма на курса. Оценката се формира въз основа на участието в тематичните дискусии, съдържанието и представянето на курсовата работа.
Библиография
- Bloom, Harold (ed.), Modern Critical Views: Henry James, New York: Chelsea House Publishers, 1987
- Bradbury, Nicola, Henry James: The Later Novels, Oxford: Clarendon Press, 1979
- Danova, Madeleine, The Jamesiad. Between Fact and Fiction: the Postmodern Lives of Henry James, Sofia: Polis, 2011
- Duperray, Annick, Echec et écriture. Essai sur les nouvelles de Henry James, Publications de l'Université de Provence, 1993
- Fogel, Daniel Mark (ed.), A Companion to Henry James Studies, Westport, CT: Greenwood Press, 1993
- Jonathan Freedman (ed.), The Cambridge Companion to Henry James, Cambridge: Cambridge University Press, 1998
- Johnson, Kendall, Henry James and the Visual, Cambridge: Cambridge University Press, 2007
- McGurl, Mark, The Novel Art: Elevations of American Fiction after Henry James, Princeton: Princeton University Press, 2001
- Rivkin, Julie, False Positions: The Representational Logics of Henry James's Fiction, Stanford: Stanford University Press, 1996
- Tredy, Dennis, Annick Duperray and Adrian Harding (ed.), Henry James's Europe: Heritage and Transfer, Cambridge: Open Book Publishers, 2011
- Wagenknecht, Edward, The Tales of Henry James, Ungar Pub Co, 1984
- Yeazell, Ruth (ed.), Henry James: A Collection of Critical Essays, Pearson, 1993
- Details
- Category: Литература, кино и визуално изкуство
Холокостът и естетизиране на истината
Едносеместриален курс
Преподавател: д-р Борис Дренков
Анотация на учебната дисциплина: |
В курса се разглежда дуалистичният характер на Холокоста при представянето му в историческата и философската наука, както и в литературата, киното, архитектурата и музейното дело. Курсът разглежда теми като: „Реалността като фикция и фикционализиране на необходимата истина“, „Холокостът като исторически мит“, „Човешкият живот на границата на съществуването като образ и текст“. Курсът се концентрира върху идеята за неотменната спойка между мит, крайна емоционалност и историческа истина при представянето на Холокоста, но и върху това как тази симбиоза се реализира в различни видове текстуалност и се визуализира в изкуствата. Този основополагащ принцип бива проследен в редица литературни и научни творби, както и във филми, архитектурни паметници, фотографии и произведения на изобразителното изкуство, които изграждат представата ни за Холокоста през изминалите десетилетия. Не на последно място, курсът ще предаде на студентите познания за философската и научна дискусия по темата жанр. Разликите между отделните инструменти, с които всяко изкуство и всеки жанр вътре в това изкуство интерпретират една и съща тема, трябва да покажат на курсистите основните принципи на жанровите определения и характеристики |
Очаквани резултати: |
Участниците в курса ще придобият задълбочени познания за Холокоста – историческата фактология, история на развитието на дискурса, появата на историческия феномен в изкуството и философията, както и развитието му в различни жанрови форми. От студентите се очаква в края на курса да имат основен арсенал от познания, с които да идентифицират характеристики на произведенията, посветени на геноцида над еврейския народ по време на Втората световна война, но и да посочват оригиналните и новаторски интерпретации по темата в отделни произведения. |
Учебно съдържание
№ |
Тема: |
Хорариум |
1. |
Организация, общи академични и административни въпроси. Въведение в науката за Холокоста – факти, дебати, история на терминологията. |
2 |
2. |
Между геноцид и жертвоприношение, между факт и сакрализация – холокостът в архивите, документите и фикцията в тях. |
2 |
3. |
Свещеният човек и голият живот. Холокостът – фактите и науката – Агамбен, Бауман, Арендт. Част 1. |
2 |
4. |
Холокостът – фактите и науката – Агамбен, Бауман, Арендт. Част 2. |
2 |
5. |
Фикция, естетика, исторически факт – между конфликта, неизбежното и хармонията. Документални текстове от Верба, Горяновски, Анне Франк, Ян Карски и други. |
2 |
6. |
Монументите на смъртта – Яд Вашем. |
2 |
7. |
Монументите на смъртта – архитектура, форма, образ. Документални кадри, фотографии и музейни сгради в Германия, Украйна, Полша. |
2 |
8. |
Уилям Стайрон „Изборът на Софи.“ Любов/саморазрушение – романтизиране на раните. |
2 |
9. |
„Но, моля те, никога повече не ми говори за семейство и деца. Никога!“ Филмът „Изборът на Софи“ – интерпретация на истината и кризата на човека отвъд историята. |
2 |
10. |
Скандали, касови успехи, Оскар и маратонът на камерата. „Списъкът на Шиндлер“ в плен на безцветното, кръвта на историята и палитрата на емоциите. |
2 |
11. |
Отвъд маската и факта – Холокостът като мит в „Четецът“ на Бернхард Шлинк. |
2 |
12. |
Филмът „Четецът“ и образът на едно митично чудовище. Похвати, стратегии, принципи на кинематографията. |
2 |
13. |
Възможната истина и невъзможното минало в един литературен скандал. Джонатан Литтел „Доброжелателните“. |
2 |
14. |
Документално кино – от кинопрегледа до National Geographic. |
2 |
15. |
България и Холокостът. Заключителни бележки и дискусия. |
2 |
Конспект за изпит
Съвпада с темите и произведенията от лекциите. Студентите имат възможност да изберат произведения, които не са включени в програмата. Това трябва да стане с предварително одобрение и консултация с преподавателя.
Библиография
- Хана Аренд, „Айхман в Йерусалим. Репортаж за баналността на злото“. Издателска къща Сиела, 2004.
- Джонатан Лител, „Доброжелателните“. Колибри, 2014.
- Бернхард Шлинк, „Четецът“. Intense, 2009.
- Уилям Стайрън, „Изборът на Софи“. Издателска къща Хермес, 1993.
- Джорджо Агамбен, „Homo sacer: суверенната власт и оголеният живот“. Издателска къща КХ - Критика и хуманизъм, 2004.
- Wolfgang Benz, “Der Holocaust”. C.H.Beck, 2014.
- Art Spiegelmann, „The Complete Mouse“, Spiegelmann, 2008.
Филмография
- Холокостът, поредица на NBC, 1979.
- Изборът на Софи, реж. Алън Пакула, 1982.
- Варшава, година 5703, реж. Януш Кийовски, 1991.
- Списъкът на Шиндлер, реж. Стивън Спилбърг, 1993.
- Животът е хубав, реж. Роберто Бенини, 1997.
- Четецът, реж. Стивън Долдри, 2008.
- Крадецът на книги, реж. Брайън Пърсивал, 2013.
- Details
- Category: Литература, кино и визуално изкуство
Page 7 of 7