Литература, кино и визуално изкуство

 

Функциониране на екранната индустрия

 

30 ч. лекции, кредити 3

Проф. д.изк Александър Янакиев

 

Анотация

Курсът представя процесите и производството в сферата на екранните изкуства – производството, разпространението, промоцията, показът и съхранението на екранни произведения. В основата е опитът в България – исторически обзор и съвременната практика.

Дисциплината се изучава в 1 семестъра.

 

Форми и методи на оценяване:

На студентите са възлага написването на курсова работа по някоя от лекционните теми.

Оценката се основава върху участие в обсъждането на учебния материал в хода на обучението, писмената работа и нейното представяне на финалното обсъждане.

 

Лекционен курс

 

Тема №

Наименование на темата

Хорариум

1

Киното в България в европейски контекст.

2 ч.

2.

      Държавата и киното – закони и управление.

2 ч.

3.

Основни институции в съвременната филмова индустрия.

2 ч.

4.

Функции на основните професии във филмовата индустрия.

2 ч.

5.

Етапи в производството на филма. Фондове и източници за финансиране.

2 ч.

6.

      Бюджет. Приоритети и стратегии за управление.

2 ч.

7.

Особености при производството на телевизионни, документални и анимационни филми.

2 ч.

8.

Форми на киноразпространение.

2 ч.

9.

Касови успехи на български филми.

2 ч.

10.

Стратегии за промоция на екранни продукти.

2 ч.

11.

Фестивали и пазари за екранни продукти.

2 ч.

12.

Стратегии и практика в кинорекламата.

2 ч.

13.

Филмовата преса и електронните медии в България.

2 ч.

14.

Съхранение, опазване и реставрация на аудиовизуални продукти.

2 ч.

15.

Кинообразованието в България.

2 ч.

 


Литература:

 

* * * „Старо“ кино – нови медии – „нови“ зрители. С.: Валентин Траянов, 2005

* * * Bulgarian Cinema 2011. Facts / Figures / Trends. S.: Bulgarian National Film Center, 2011

* * * Handbook of soviet and east european films and filmmakers. Ed. by Thomas J. Slater. N.Y., 1992

* * * ProArt / АртПро. С.: Делта Ентъртейнмънт, 2007

* * * The Bulgarian cinema today. Sofia, Bulgariafilm, 1981

* * * Дигиталният екран. С.: Валентин Траянов, 2004

* * * Златните рози на българското кино. С., БНФ, 1986

* * * Киното в процеса на глобализация. С.: Валентин Траянов, 2003

* * * Наградени български филми. 1981-1985. С, БНФ, 1986

* * * Филмография I част. Серийни игрални филми (1966-2000). С., БНТ, 2001

* * * Филмография ІІ част. Телевизионни игрални филми и новели (1964-2006). С., БНТ, 2007

Александрова, Петя. Мъките на заглавието. От словесен до кинообраз. С.: Просвета, 2006

Генчева, Галина. Български игрални филми. Анотирана илюстрована филмография. Том трети. 1971-1980. С.: Д-р Иван Богоров, 2008,

Генчева, Галина. Български игрални филми. Том 2. 1948-1970. С, БНФ - Д-р Петър Берон, 1988

Димитрова, Геновева. Кино в края на века. Плевен, ЕА – АД, 1999

Ковачев, Пенчо.25 български филма зад кадър. С., Захарий Стоянов и УИ Свети Климент Охридски, 2006

Кърджилов, Петър. Български игрални филми. Том 1.1915-1948. С, БНФ - Д-р Петър Берон, 1987

Лазаров, Николай. Изкуство и техника на визуалните ефекти. С.: Графимакс, 2000

Лазаров, Николай. Злато 24 к/сек. С.: Аудиовидео „Орфей“, БНФ, 2005

Мамет, Дейвид. Бамби срещу Годзила. С.: Рива, 2008

Манов, Божидар. Дигиталната стихия. С.: Титра, 2003

Манов, Божидар. Фестивални срещи. С.: Агенция ВИЛА, 2007

Маринчевска, Надежда. Квадрати на въображението. Естетика на анимационните техники. С.: Титра, 2005

Мелтев, Михаил. Телевизионен продуцент. С.: НБУ, 1999

Мелтев, Михаил. Телевизията – културна индустрия. С.: Титра, 2007

Мечков, Борил. Продуцентът и предизвикателтвата на новото аудиовизуално пространство. С.: ИК „Две и половина“, 2002

Милков, Павел. Наръчник на термините от практиката на филмовия и телевизионен оператор. Благоевград, Университетско издателство „Неофит Рилски“, 2005

Милков, Павел. Справочник на филмовия и телевезионния оператор. С.: Титра, 2008

Михайлов, Владимир. Еманципираната забава. С.: Музика, 1990

Михайлов, Владимир. Открита ли е телевизията? С.: Рои комюникейшън, 2003

Омон, Жак; Мишел Мари. Теоретичен и критически речник на киното. С.: Колибри, 2009

Попйорданов, Иван; Георги Чолаков. Професия продуцент. Сборник с материали за продуцетството в киното и другите масмедии. С.: Болид, 1993

Фиданова-Коларова, Валентина. Кинообразованието в България. С.: КЛМН, 2008

Фъркова, Гергана. Оскар. От началото до ден днешен. С.: Кино списание ЕКРАН, 2000

Халачев, Любомир. Направи си сам … обществена телевизия. С.: Издателско ателие Аб, 2000

Халачев, Любомир. Документалното кино – начин на живот. С.: Титра, 2004

Халачев, Любомир. Документалното кино – стъпка по стъпка. С.: Кадиак филм, 2009

Янакиев, Александър. Българско кино. Енциклопедия. С.: Титра, 2000

 

 

 

Хенри Джеймс в киното

Едносеместриален курс

 

Преподавател: проф. д-р Мадлен Данова

Анотация на учебната дисциплина:

Целта на курса е да разшири и задълбочи познанията на студентите за един от най-коментираните автори в амерканската литература, считан за баща на американския модернизъм, Х. Джеймс, чрез задълбочен анализ на начините по които неговите произведения са използвани за основа на филми от 40-те години на XX в. до наши дни, чрез сравнение на старите и новите филмови версии на някои от най-добрите произведения на Х. Джеймс и чрез анализ на нарастващия интерес на филмовата индустрия към неговите работи през последните години.

Очаквани резултати:

Студентите ще могат да се запознаят с механизмите и дускурсите на съвременната масова култура в САЩ, както и с огромното разнообразие на интерпретативни подходи към романите и техните филмови версии през днес.

 

Учебно съдържание

Лекционен курс

Тема:

Хорариум

1.

Методи на изучаване на кинематографичните произведения

2

2.

Х. Джеймс и неговото творчество

4

3.

“Дейзи Милър” – интернационалната тема в творчеството на Х. Джеймс

4

4.

“Уошингтън Скуеър” – от мелодрама към психологически реализъм

4

5.

“Портретът на една дама” – начало на психологическия реализъм в творчеството на Х. Джеймс

4

6.

“Примката на призрака” – готически мотиви в творчеството на Х. Джеймс

4

7.

“Крилете на гълъбицата” – символизъм и митотворчество в последните романи на Х. Джеймс

4

8.

Автобиографични елементи в творчеството на Х. Джеймс

4

 

Семинарни упражнения

Тема:

Хорариум

1.

Методи на изучаване на кинематографичните произведения

2

2.

Х. Джеймс и неговото творчество

4

3.

Новелата “Дейзи Милър” и филмът “Дейзи Милър

4

4.

Романът “Уошингтън скуеър” и филмите “Наследничката” и “Уошингтън скуеър”

4

5.

Романът “Портретът на една дама” и филмът “Портретът на една дама”

4

6.

Новелата “Примката на призрака” и филмът “Невинните”

4

7.

Романът “Крилете на гълъбицата” и филмът “Крилете на гълъбицата”

4

8.

Разказите “Олтарът на мъртвите” и “Звярът в джунглата” и филмът “Зелената стая”

4

 

Изпит

Всеки студент написва и представя курсова работа по избрана от него тема в рамките на учебната програма на курса. Оценката се формира въз основа на участието в тематичните дискусии, съдържанието и представянето на курсовата работа.

 

Библиография

  1. Bloom, Harold (ed.), Modern Critical Views: Henry James, New York: Chelsea House Publishers, 1987 
  2. Bradbury, Nicola, Henry James: The Later Novels, Oxford: Clarendon Press, 1979
  3. Danova, Madeleine, The Jamesiad. Between Fact and Fiction: the Postmodern Lives of Henry James, Sofia: Polis, 2011
  4. Duperray, Annick, Echec et écriture. Essai sur les nouvelles de Henry James, Publications de l'Université de Provence, 1993
  5. Fogel, Daniel Mark (ed.), A Companion to Henry James Studies, Westport, CT: Greenwood Press, 1993 
  6. Jonathan Freedman (ed.), The Cambridge Companion to Henry James, Cambridge: Cambridge University Press, 1998
  7. Johnson, Kendall, Henry James and the Visual, Cambridge: Cambridge University Press, 2007
  8. McGurl, Mark, The Novel Art: Elevations of American Fiction after Henry James, Princeton: Princeton University Press, 2001
  9. Rivkin, Julie, False Positions: The Representational Logics of Henry James's Fiction, Stanford: Stanford University Press, 1996 
  10. Tredy, Dennis, Annick Duperray and Adrian Harding (ed.), Henry James's Europe: Heritage and Transfer, Cambridge: Open Book Publishers, 2011 
  11. Wagenknecht, Edward, The Tales of Henry James, Ungar Pub Co, 1984 
  12. Yeazell, Ruth (ed.), Henry James: A Collection of Critical Essays, Pearson, 1993

 

 

 

 

 

Холокостът и естетизиране на истината

Едносеместриален курс

 

Преподавател: д-р Борис Дренков

Анотация на учебната дисциплина:

В курса се разглежда дуалистичният характер на Холокоста при представянето му в историческата и философската наука, както и в литературата, киното, архитектурата и музейното дело. Курсът разглежда теми като: „Реалността като фикция и фикционализиране на необходимата истина“, „Холокостът като исторически мит“, „Човешкият живот на границата на съществуването като образ и текст“. Курсът се концентрира върху идеята за неотменната спойка между мит, крайна емоционалност и историческа истина при представянето на Холокоста, но и върху това как тази симбиоза се реализира в различни видове текстуалност и се визуализира в  изкуствата. Този основополагащ принцип бива проследен в редица литературни и научни творби, както и във филми, архитектурни паметници, фотографии и произведения на изобразителното изкуство, които изграждат представата ни за Холокоста през изминалите десетилетия.

Не на последно място, курсът ще предаде на студентите познания за философската и научна дискусия по темата жанр. Разликите между отделните инструменти, с които всяко изкуство и всеки жанр вътре в това изкуство интерпретират една и съща тема, трябва да покажат на курсистите основните принципи на жанровите определения и характеристики

Очаквани резултати:

Участниците в курса ще придобият задълбочени познания за Холокоста – историческата фактология, история на развитието на дискурса, появата на историческия феномен в изкуството и философията, както и развитието му в различни жанрови форми. От студентите се очаква в края на курса да имат основен арсенал от познания, с които да идентифицират характеристики на произведенията, посветени на геноцида над еврейския народ по време на Втората световна война, но и да посочват оригиналните и новаторски интерпретации по темата в отделни произведения.

Учебно съдържание

Тема:

Хорариум

1.

Организация, общи академични и административни въпроси. Въведение в науката за Холокоста – факти, дебати, история на терминологията.

2

2.

Между геноцид и жертвоприношение, между факт и сакрализация – холокостът в архивите, документите и фикцията в тях.

2

3.

Свещеният човек и голият живот. Холокостът – фактите и науката – Агамбен, Бауман, Арендт. Част 1.

2

4.

 Холокостът – фактите и науката – Агамбен, Бауман, Арендт. Част 2.

2

5.

 Фикция, естетика, исторически факт – между конфликта, неизбежното и хармонията. Документални текстове от Верба, Горяновски, Анне Франк, Ян Карски и други.

2

6.

Монументите на смъртта – Яд Вашем.

2

7.

 Монументите на смъртта – архитектура, форма, образ. Документални кадри, фотографии и музейни сгради в Германия, Украйна, Полша.

2

8.

Уилям Стайрон „Изборът на Софи.“ Любов/саморазрушение – романтизиране на раните.

2

9.

„Но, моля те, никога повече не ми говори за семейство и деца. Никога!“ Филмът „Изборът на Софи“ – интерпретация на истината и кризата на човека отвъд историята.

2

10.

Скандали, касови успехи, Оскар и маратонът на камерата. „Списъкът на Шиндлер“ в плен на безцветното, кръвта на историята и палитрата на емоциите.

2

11.

Отвъд маската и факта – Холокостът като мит в „Четецът“ на Бернхард Шлинк.

2

12.

Филмът „Четецът“ и образът на едно митично чудовище. Похвати, стратегии, принципи на кинематографията.

2

13.

Възможната истина и невъзможното минало в един литературен скандал. Джонатан Литтел „Доброжелателните“.

2

14.

Документално кино – от кинопрегледа до National Geographic.

2

15.

България и Холокостът. Заключителни бележки и дискусия.

2

 

Конспект за изпит

Съвпада с темите и произведенията от лекциите. Студентите имат възможност да изберат произведения, които не са включени в програмата. Това трябва да стане с предварително одобрение и консултация с преподавателя.

 

Библиография

  1. Хана Аренд, „Айхман в Йерусалим. Репортаж за баналността на злото“. Издателска къща Сиела, 2004.
  2. Джонатан Лител, „Доброжелателните“. Колибри, 2014.
  3. Бернхард Шлинк, „Четецът“. Intense, 2009.
  4. Уилям Стайрън, „Изборът на Софи“. Издателска къща Хермес, 1993.
  5. Джорджо Агамбен, „Homo sacer: суверенната власт и оголеният живот“. Издателска къща КХ - Критика и хуманизъм, 2004.
  6. Wolfgang Benz, “Der Holocaust”. C.H.Beck, 2014.
  7. Art Spiegelmann, „The Complete Mouse“, Spiegelmann, 2008.

 

Филмография

  1. Холокостът, поредица на NBC, 1979.
  2. Изборът на Софи, реж. Алън Пакула, 1982.
  3. Варшава, година 5703, реж. Януш Кийовски, 1991.
  4. Списъкът на Шиндлер, реж. Стивън Спилбърг, 1993.
  5. Животът е хубав, реж. Роберто Бенини, 1997.
  6. Четецът, реж. Стивън Долдри, 2008.
  7. Крадецът на книги, реж. Брайън Пърсивал, 2013.