Специалности
Специалности
Бакалавърски програми
Началото на кирилицата
Лектор: проф. д-р Андрей Бояджиев
Хорариум: 30 часа лекции
Време: летен семестър на учебната 2017/2018 г.
Аудитория: студенти редовно обучение
Анотация
Курсът се спира на ранните кирилски паметници от 10 до края на 12 век и ги разглежда от гледна точка на графиката, правописа, палеографията и правописа. Прави се съпоставка на типовете кирилско писмо в ръкописите и епиграфиката. Изложението е построено върху опити за реконструкция на ранната кирилица въз основа на анализ на старобългарската, среднобългарската, староруската и старосръбската писменост.
Оценката се формира от представянето на писмена курсова работа върху конкретна тема.
Препоръчителна литература
Бояджиев, Андрей. Св. Климент Охридски и кирилицата. Кирило-Методиевски студии 13. 86–111.
Добрев, Иван. Кирилица. 1995. В: Петър Динеков (гл. ред.), Кирило-Методиевска енциклопедия, т. 2, 301-316 . София: УИ „Св. Климент Охридски“
- Details
- Category: Специалности
Стари учебни планове
БФ - редовно обучение
Учебен план (в сила от уч. 2015/2016 г.)
РФ
Учебен план (в сила за випуск 2015/2016 г.)
СФ
Учебен план (в сила от уч. 2015/2016 г.)
Балканистика
Учебен план (в сила за випуск 2015/2016 г.)
- Details
- Category: Специалности
ПРОГРАМА
СИД: ОБРАЗОВАНИЕ И МУЛТИКУЛТУРАЛИЗЪМ
/продължителност – 30 часа/
ЛЕКЦИИТЕ ЩЕ СЕ ПРОВЕЖДАТ ВСЕКИ ВТОРНИК ОТ 16.30 Ч. В АУД. 247 А.
ПРЕПОДАВАТЕЛ: ПРОФ. Д-Р ВЛАДИМИР АТАНАСОВ
Е-MAIL: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
СИД Е МЕТОДИЧЕСКИ. ПРИЗНАВА СЕ ЗА ПРИДОБИВАНЕ НА ПЕДАГОГИЧЕСКА ПРАВОСПОСОБНОСТ.
Анотация: Курсът предлага интерпретация на културата и културните различия, културен диалог, интегрирация и де/сегрегация. Лекциите представят следните проблемите език, етнос, религии, нации, медии през призмата на образователните политики в България и ЕС. (Не)успехите на мултикултурализма. (Не)успехите набългарското образование. Ключова тема – образование и интеркултурният диалог.
- Колективна памет, литература, образование.
- Език, етнос, религия, култура - теория и практика на разнообразието.
- Нация, национална идентичност; национализъм.
- Автентичност, идентичност, мултикултурно образование.
- Образование и дискурси на културата. Диалог между културите.
- Европа на нациите, образованието и дигиталното общество.
- България, Балканите и диалогът между културите.
- Култури, образование, медии, политики.
- Литературното образование в политическа и медиина среда.
- Образованието по литература в мултиетническа среда.
- Законодателство, теория и практика на интеркултурния диалог.
- Мултикултурализъм, образование, социална етика.
- Образователни измерения на публичността.
- Гражданско общество, литературно образование, социален диалог.
БИБЛИОГРАФИЯ:
- Бауман, З. Есета за постмодерната нравственост. С., 2000;
- Гатоу, Дж. Оръжия за масово обезличаване. С., 2011.
- Гелнър, Ъ. Нации и национализъм. С., 1999;
- Крейпо, Р. Културна антропология, С. 2000 г.
- Лиотар, Ж.-Фр. Постмодерната ситуация. С., 1996;
- Минков, М. Защо сме различни?. С., 2004.
- Рикьор, П. История и истина. С. 1993.
- Тейлър, Ч. Безпокойства на постмодерността. С. 1999;
- Тейлър, Ч. Мултикултуризъм. С. 1999;
- Тодоров, Цв. Живот с другите, С. 1998;
- Тодоров, Цв. Страхът от варварите, С. 2009;
- Смит, А. Националната идентичност. С., 2000;
- Халбвакс, М. Колективната памет. С., 1996
- Хофстеде, Х. Култури и организации. С., 2001.
- Хофстеде, Х. и др. Изследване на културата. С., 2003.
- Details
- Category: Специалности
Облеклото и езикът: традиции и модерност
проф. Маргарет Димитрова и д-р Миглена Иванова
Целта на предлагания курс е да запознае студентите с промените в историята на българската култура в балканския й контекст ‒ в отношението й към дрехата и към нейното назоваване. Ще бъдат обсъждани въпроси на терминологията (родни думи, заемки и калки), семантиката на дрехата, социалната й роля и нейният език (изразност). Курсът ще се основава главно на работа с конкретни текстове от различни периоди на българската книжнина.
Метод на оценяване: текуща оценка на базата на участие в дискусиите в час и изпълнение на индивидуална (екипна) задача.
Теми:
- Дрехата и човекът. Социумът и езикът.
- Облеклото в Библията. Старобългарски съответствия на гръцки (латински) думи за дрехи в Септуагинта и Вулгата. Речникът на J. P. Louw and E. A. Nida.
- Християнската екзегеза и средновековните български преводи. Невястата в Песен на Песните, нейното облекло и неговите тълкувания.
- Облеклото в средновековната българска книжнина. Преводна и оригинална литература. Старобългарски съответствия на гръцки думи, назоваващи облекло. Облеклото на владетеля и на отшелника. Запазени изображения.
- Писмени извори и изображения: облеклото в средновековните български паметници.
- Облеклото в традиционната българска култура. Социален статус и облекло. Регионални разлики. Диалектни разлики. Семантични промени (напр. на думата „риза“).
- Ритуал, облекло и метафори – в християнската книжнина и в традиционната култура. Инициация и облекло.
- Модата през Възраждането – между алафрангата и алатурката.
- Езикови особености на публикации във възрожденската периодика, свързани с облекло.
- Градското и селското облекло в следосвобожденската епоха. Културни влияния и език.
- Практическа работа с ръкописни документи от края на ХІХ в., свързани с традиционното градско и селско облекло. Език на документите. Норма и регионалност.
- От декорацията на традиционното облекло и украсата на ръкописните книги до българския стил
- Празнично и всекидневно облекло по времето на социализма.
- Практическа работа с дешифрами на интервюта, съдържащи описания на облеклото в българските градове и села през петдесетте и шестдесетте години на ХХ в.
- Details
- Category: Специалности
СИД „ОБРАЗОВАНИЕ, МИГРАЦИИ, КУЛТУРИ“
Хорариум: 30 часа
Анотация:курсът представлява интеркултурално изследване наотношенията между образование, типове култури, медийна среда, глобализация и постглобализация в контекста на исторически, философски и социологически интерпретации на проблема за миграциите, убежището, интеркулгтурната интеграция и достъпа до образование. Илюстративният апарат включва: литературни текстове, театър и кино, национални и международни документи, резултати от изследвания.
Теми
- Мисията на образованието днес – ООН, Съвет на Европа, ЕК;
- Образование и е-миграция (европейски опит, национални перспективи);
- Homo viator в литературата и философията ;
- Преселения и техните литератури (емигрантска литература);
- Глобализация, образование и миграция;
- Европейската идея, национализмът, миграцията;
- Културни неравенства и образование за мигранти;
- Политическа култура, промяна на ценностите и миграция;
- Различия и културни неравенства – приобщаване чрез образование ;
- Образователна система и обучение на мигранти (език, право, финансиране, капацитет, институционално коопериране);
- Медии и права на мигрантите;
- Училище, ценности и миграция;
Библиография
Смит,А. Националната идентичност. С., 2000;
Кръстева, А.(съст и ред.). Фигурите на бежанеца, НБУ, 2006
Андерсън,Б. Въобразените общности. Размишления върху произхода и разпространението на национализма(1998);
Еко, У. За литературата. Есета. С., 2014;
Тодоров, Цв. Живот с другите, С. 1998;
Тодоров, Цв. Страхът от варварите, С. 2009;
Тодоров, Цв. Несъвършената градина, НБУ, 2005;
Тодоров, Цв. Човешкият отпечатък, Изток-Запад, 2015;
Уд, Дж. Как действа литературата. С. 2010;
Almond, Gabriel A. and Verba, Sidney, The Civic Culture: Political Attitudes and Democracy in Five Nations. Princeton Univ. Press, 1963;
Auernheimer, Georg Einführung in die Interkulturelle Pädagogik (Einführungen). WBG
(Wissenschaftliche Buchgesellschaft); Auflage: 8Р 2015;
Boswell, Christina &Geddes Andrew, Migration and Mobility in the European Union, Palgrave Macmillan", London, UK, 2015;
Ian Clark. Globalization and International Relation Theory. Onford University Press, 1999;
John Rowels, The Low of Peoples. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, 1999;
Mary Kaldor, New and Old Wars: Organised Violence in a Global Era, 3rd Edition, . Stanford, California: Stanford University Press, 2012;
Peter Sugar, East European Nationalism (1999);
Ronald Ingelhart. Changing Values among Western Publics from 1970 to 2006. West European Politics.Vol. 31, Issue 1-2, 2008.
Оценяване: текущи задачи.
Изпит: събеседване върху казус.
Компетентности: разбиране за съвременно интеркултурното образованието в контекста на някои геополитически процеси - училището и университета в условията на културните неравенства и промяната на ценностите.
- Details
- Category: Специалности
Page 34 of 60